15:42|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 04 دی 1396 - 18:59
کد خبر: 7997

بهره‌برداری بیش از حد ظرفیت‌های آبی استان یکی از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است

ایستگاهی در منطقه باری راه اندازی شده است که انتقال آلاینده‌هایی مثل گردو غبار از روی دریاچه به شهر ارومیه را به صورت شبانه روزی و به وسیله پارامترهای مختلف اندازه گیری می‌کند.

بهره‌برداری بیش از حد ظرفیت‌های آبی استان یکی از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است

صادق ضیاییان مدیر کل اداره هواشناسی استان آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در رابطه با ایستگاه‌های هواشناسی در استان گفت: سال 93 در آذربایجان غربی 18 ایستگاه "سینوبتیک" قدیمی که به صورت دستی اداره می‌شد، حدود90 ایستگاه باران سنجی سنتی، و 4 ایستگاه اقلیم شناسی وجود داشت که علی رغم حفظ آن ایستگاه ها 6 ایستگاه آن به دستگاه های سنجنده تمام اتماتیک مجهز شد و یک ایستگاه دانشگاه نازلو بصورت ترکیبی سنتی و تمام اتماتیک و 11 ایستگاه تمام اتماتیک به آن ها اضافه شد. 
وی در ادامه افزود: در عرض 2 الی 3 سال به جز معدود ایستگاه‌های هواشناسی، تمامی ایستگاه‌ها به صورت خودکار ارتقاء داده شدند و شوط نیز شهرستان فاقد ایستگاه بود که در آن شهرستان هم ایستگاه اوتومات راه اندازی شد و ایستگاه راه اندازی شده روی پل میانگذر، علاوه بر اندازه گیری پارامترهای جوی اندازه گیری پارامترهای دریایی راهم برعهده دارد.
مدیرکل اداره هواشناسی استان در رابطه با دیگر اقدامات در حال انجام ابراز داشت: ایستگاهی در منطقه باری راه اندازی شده است انتقال آلاینده‌هایی مثل گردو غبار از روی دریاچه به شهر ارومیه را به صورت شبانه روزی و به وسیله پارامترهای مختلف اندازه گیری می‌کند.
ضیاییان در رابطه با مشکلات موجود اظهار داشت: دریافت مستقیم تصاویر ماهواره‌ای در بخش پیش بینی صورت نمی‌گرفت که با راه اندازی سامانه‌ای موفق به دریافت مستقیم تصاویر ماهواره‌ای از Eumetsat ماهواره هواشناسی اروپا شده ایم وهمچنین در بخش پیش بینی سامانه مانیتورینگ راه اندازی شده که نقشه‌ها همزمان با هم قابل مشاهده می‌باشند که با همکاری اداره راهداری و حمل و نقل وضعیت جاده‌ها را برای پیش بینی‌های بهتر رصد می‌کنند.
مدیرکل اداره هواشناسی استان خاطرنشان کرد: چیزی که در بین عامه مردم جلوه ویژه‌ای دارد بحث هواشناسی می‌باشد به گونه‌ای که با جمع آوری داده‌های دراز مدت اطلاعات و تصمیم‌گیری های مختلفی درحوزه‌های اجتماعی و اقتصادی انجام می‌دهند.
وی افزود: توسعه شهرها، تاسیس صنایع جدید و بطور کلی آمایش سرزمین نیازمند مطالعات اقلیمی است که با عدم وجود ایستگاه‌ها این امر امکان پذیر نمی‌باشد، درحال حاضر مهم‌ترین بحثی که در کشور مخصوصا در دریاچه ارومیه مطرح است تعیین الگوی کشت مطابق با اقلیم است، اگر داده های اقلیمی اندازه گیری و برداشت نشود الگوی کشتی هم نمی‌توان متناسب با آن تعیین کرد.
وی در رابطه با مشکلات موجود برای توسعه ایستگاه‌ها خاطرنشان کرد: در استان برای راه‌اندازی این عوامل مشکل بودجه‌ای وجود داشت که تقریبا با موافقت مسئولین برای دادن اعتبارات سالانه بخشی از آن حل شد و در سال گذشته حدود 3 میلیارد تومان و امسال نیز بالای 4 میلیارد تومان برای توسعه ایستگاه ها تخصیص داده شده است. 
مدیرکل اداره هواشناسی استان ادامه داد: رادار موجود در تبریز قابلیت پوشش دهی جامع را ندارد، لذا نیاز است در استان رادار هواشناسی احداث گردد، در صورت موافقت مقامات استانی برای تامین زیرساختها اعتبارات ملی در این خصوص جذب خواهد شد، نصب رادار در امر پیش بینی خدمت بزرگی به استان می باشد که باعث کاهش اثرات بلایایی جویی از طریق پیش آگاهی های صحیح تر خواهد شد.
 
ضیاییان در رابطه با پدیده های جوی و ضرورت رسیدگی به آن ها اشاره کرد: زلزله یک اتفاق است که بعد از رخ دادن با کمک مردم و مسئولان مشکلات رخ داده حل می شود ولی پدیده های هواشناسی مثل خشکسالی، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی که پدیده های خزنده و آرام تلقی می شوند بدین گونه نمی‌باشد و اگر برای این عوامل چاره ای اندیشه نشود بعد از مدتی خود را میان سیل عظیمی از مشکلات خواهیم دید که نمی توان گذشته را جبران نمود.

وی خاطرنشان کرد: طبق جلسات برگزار شده به این مسئله پی بردیم که خارج از ظرفیت طبیعی و بیش از حد ظرفیت شهر ارومیه توسعه صورت پذیرفته است و باعث افزایش آلودگی جوی بویژه در زمستان می گردد، این امر همانند افزایش استفاده از آب در بحث دریاچه ارومیه است که خارج از ظرفیت طبیعی آن انجام شد و نتیجه آن خشک شدن دریاچه گردید.
مدیر کل اداره هواشناسی استان در خصوص نیروهای فعال در استان اظهار داشت: حدود ۹۷ نفر پرسنل رسمی و پیمانی و علاوه بر این افراد حدود ۹۱ نفر هم به صورت پاره وقت با این سازمان همکاری دارند.
ضیاییان در پایان تصریح کرد: پیش بینی صدرصدی در هیچ جای دنیا وجود ندارد و تمامی رسانه ها بارندگی ها را به  صورت درصدی بیان می کنند و این امر باید در میان مردم فرهنگ سازی گردد تا برنامه هایشان را بر اساس همین احتمالات و درصدهای پیش بینی شده تنظیم کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید