17:17|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 04 دی 1396 - 01:05
کد خبر: 7996

فرهنگ‌سراها از فرهنگ غربی نشات یافته و در مقابل مساجد ایجاد شده‌اند

اگر بجای این مکانها  مساجد تقویت می‌شد و سرمایه گذاری و حمایت مسئولان فرهنگی در این راستا صورت می‌گرفت، با مدیریت حساب شده خیلی بهتر و کاملتر اسلام و فرهنگ دینی خود را به اقشار جامعه القا می‌یافت.

فرهنگ‌سراها از فرهنگ غربی نشات یافته و در مقابل مساجد ایجاد شده‌اند

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهدی شبستری نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز گفت: مساجد در پیروزی انقلاب نقش بسیار مهم و غیر قابل انکاری داشتند و اگر حضور مردم در مساجد چشمگیر نبود قطعا روندی در پیروزی انقلاب را شاهد نبودیم، قطعا هرکسی که با تاریخ انقلاب آشنا باشد متوجه این مسئله می‌شود که مساجد بعنوان پایگاه‌های اصلی انقلاب بشمار می‌رفت.

وی در ادامه افزود: سپاه پاسداران مولود مساجدی می‌باشد که نقش بسزایی در انقلاب داشتند، بسیج امروز نقطه اتکای نظام و کشور بوده و سهم مهمی در پیشرفت و تعالی کشور از جهات مختلف دارد، باید از ظرفیت فوق العاده و بالای مساجد به نحو شایسته استفاده گردد، اما امروزه تمام ظرفیت آن مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حال  چه عواملی موجب شده که مسئولین نتوانستند از این ظرفیت به نحو عالی و کامل بهره برداری کنند، باید مورد تحلیل و بررسی گردد که شاید عوامل سیاسی بی تاثیر نباشد عوامل دیگری هم در این راستا قابل ارزیابی می‌باشد که چرا توجه و بهای لازم به مساجد قائل نشده است.

شبستری ابراز داشت: بسیاری از نزاع ها و درگیری هایی که نهایتا به نیروی انتظامی و قوه قضاییه و دادگستری ارجاع می‌شود، می‌تواند در مساجد محله بدون نیاز به تشریفات خسته کننده اداری در دادگستری‌ها به صورت کدخدا منشی و بدون صرف هزینه حل و فصل گردد.

وی در خصوص استفاده کامل از ظرفیت‌های مساجد خاطرنشان کرد:  عمدتا اگر در کارهای فرهنگی که بودجه‌های کلان بکار می‌رود و در بعضی نهادها و ادارات و امثال آن صرف می‌شود اگر به مساجد اختصاص پیدا کند، کلاس‌های آموزشی برگزار شده را به بهترین نحو ساماندهی و مدیریت کند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در رابطه با هماهنگی دانشگاه‌ها و مدارس با مساجد افزود: اگر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها با مساجد هماهنگ باشند با برگزاری کلاس‌های آموزشی فوق برنامه ها در مساجد، رفت و آمد کودکان و نوجوانان را به این مکان افزایش دهند متاسفانه این برنامه‌ها بسیار محدود بوده و تنها از طریق بسیج و پایگاه‌های صورت می‌گیرد.

شبستری در رابطه با استفاده از ظرفیت بالای مساجد متذکر شد: در اوقات فراغت در فصل تابستان برنامه ریزی های فرهنگی کلاس های فوق برنامه حتی کلاس های درسی به صورت تقویتی با استفاده از اساتید مجرب باشد که قطعا این یک ظرفیت بالایی است که مسجد به عنوان قلب فرهنگی هر محله و هر منطقه می‌تواند که فرهنگ را به آن محل و منطقه تزریق کند، امروز باید از این ظرفیت بالا استفاده کرد اما دلیل این امر بی توجهی و بی تدبیری سیاسی است.

وی در مورد ایجاد فرهنگسراها ابراز کرد: فرهنگسراها با الهام از فرهنگ غربی و اروپایی در جامعه ایرانی و اسلامی پدید آمده و در مقابل مساجد ایجاد شده‌ است، شاید هم در خوشبینانه ترین حالت بتواند مکمل یکدیگر باشند.


نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر بجای این مکانها  مساجد تقویت می‌شد و سرمایه گذاری و حمایت مسئولان فرهنگی در این راستا صورت می‌گرفت، با مدیریت حساب شده خیلی بهتر و کاملتر اسلام و فرهنگ دینی خود را به اقشار جامعه القا می‌یافت.
 
شبستری خاطر نشان کرد: دید غربی و فکر غربی سبب شده که به جای اینکه مساجد مورد توجه قرار گیرد مورد اهتمام باشند و باید نقش آن ها را در زندگی و جامعه پررنگ تر کنیم اما به دنبال مکان های دیگری می‌رویم و شاید قداست و معنویتی که در مساجد مورد غفلت قرار گرفته  خود در هدایت جوان های ما نقش بسیار مهم و بارزی را ایفا می‌کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید