02:35|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آذر 1396 - 18:42
کد خبر: 7941

مشکلات اقتصادی دیواری در مقابل دانش آموزان استثنایی/دانش آموزان استثنایی از فقدان فضای آموزشی و نیروهای متخصص رنج می‌برند

مشکلات ایاب و ذهاب از مشکلات اصلی این عزیزان بوده که بایستی به آن به صورت جدی توجه نمود، سال قبل گزارشاتی به شورای شهر فرستاده و حضورا جزئیات گفته شد تا از امکانات شهرداری بهره گرفته شود که تا کنون به آن جوابی داده نشده است، البته اعتباری از تهران هر ساله مختص دانش آموزان استثنایی از طرف سازمان سازمان استثنایی ابلاغ می گردد که کافی نیست.
 

مشکلات اقتصادی دیواری در مقابل دانش آموزان استثنایی/دانش آموزان استثنایی از فقدان فضای آموزشی و نیروهای متخصص رنج می‌برند

عیسی محمدی رئیس آموزش و پرورش مدارس استثنایی در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز در رابطه با دانش آموزان استثنایی گفت: اداره آموزش و پرورش استثنایی متولی رسمی آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه از مقطع پیش دبستانی تا دبیرستان می‌باشد که در حال حاضر 2 هزار و دویست و هشتاد و پنج نفر از دانش آموزان در گروه های کم توان ذهنی، جسمی حرکتی، چند معلولیتی، آسیب دیده بینایی، شنوایی و اتیسم در 27 فضا  و 105 کد آموزشی مشغول به تحصیل می‌باشند.
وی افزود:تقریبا به جز مناطق کوچک در تمامی مناطق مدرسه استثنایی وجود دارد، مراکز اختلالات ویژه یادگیری نیز از مجموعه مراکز تحت پوشش این اداره هستند که 13 مرکز دولتی و 5 مرکز غیر دولتی در حال فعالیت می‌باشند.
عیسی محمدی یکی از عوامل دخیل در کم رنگ بودن حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس را عدم آگاهی خواند و متذکر شد: عدم شناخت در مراحل شناسایی و جذب در مدارس خاص آموزش و پرورش استثنایی از مشکلاتی است که مانع حضور تمام عزیزان با نیاز ویژه در این مدارس شده که در این راستا نقش رسانه های عمومی بسیار موثر است.
وی از عمده مشکلات منع حضور در مدارس را پراکندگی جمعیتی و مشکلات ایاب ذهاب خواند و خاطرنشان کرد: پراکندگی جغرافیایی و شرایط خاص اقتصادی نیز باعث شده است خانواده ها مانع از حضور دانش آموزان در مدارس خاص بشوند.
رئیس آموزش و پرورش مدارس استثنایی در ادامه گفت: مشکلات ایاب و ذهاب از مشکلات اصلی این عزیزان بوده که بایستی به آن به صورت جدی توجه نمود، سال قبل گزارشاتی به شورای شهر فرستاده و حضورا جزئیات گفته شد تا از امکانات شهرداری بهره گرفته شود که تا کنون به آن جوابی داده نشده است، البته اعتباری از تهران هر ساله مختص دانش آموزان استثنایی از طرف سازمان سازمان استثنایی ابلاغ می گردد که کافی نیست.
وی متذکر شد: بر اساس قوانین موجود دانش آموزان روستاهای دور و صعب العبور میتوانند در مدارس روستایی محل سکونت با مجوز اداره استثنایی مشغول به تحصیل باشند
عیسی محمدی در خصوص کمبود نیروی آموزشی افزود:کمبود نیروهای تخصصی آموزشی و توانبخشی و بازنشستگی همکاران و نبود نیروی جایگزین از مشکلات جدی مراکز می باشد.
وی در ادامه از کمبود فضاهای آموزشی خبر داد و گفت: نبود فضای آموزشی کافی در مناطق و تکمیل بودن ظرفیت فضاهای موجود بسیار جدی بوده و متاسفانه سالیان سال است فضایی از طرف نوسازی و یا خیرین احداث نشده است، خوشبختانه سال قبل در شورای آموزش و پرورش استان با پیشنهادی اداره و موافقت استاندار وقت مدرسه اتیسم موصب و در مراحل پایانی است و همچنین سه مدرسه خیر ساز در حال ساخت است ولی کلبا حضور خیرین در بحث کودکان استثنایی بسیار کمرنگ است.
رئیس آموزش پرورش مدارس استثنایی افزود: عدم مناسب سازی در مدارس عادی و ترس از پذیرش دانش آموزان با نیاز ویژه در مدارس عادی تحت عنوان آموزش تلفیقی نیز از مشکلات دانش آموزانی است که با هوشبهر عادی میتوانند در مدارس عادی به تحصیل مشغول باشند.
وی در پایان سخنان خود از عملکرد آموزش پرورش مدارس استثنایی گفت: با اجرای بسته های حمایتی، هزینه های دانش آموزان در زمینه دار و خدمات نوانبخشی و بیمارستانی از طرف آموزش و پرورش استثنایی پرداخت میگردد، واجرای طرح سنجش نیز از فعالیتن های اصلی این اداره بود امسال در 36 پایگاه 632هزار و بیست نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد 55هزار و سیصد و پنجاه و سه نفر به مدارس عادی معرفی شده اند

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید