03:34|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 22 آذر 1396 - 17:46
کد خبر: 7907

حرکت سیاسی در کنسولگری‌ها بسیار ناچیز و کم رنگ است

رونق در زمینه شکل گیری سرکنسول گری کشور عراق در استان این است که هر کشور درخواست دهنده سرکنسولگری اول به منافع خود می‌نگرد چرا که در پی خدمت رسانی به اتباع خود می‌‌باشد در این بین مسائل اقتصادی و اختصاصی خود را  نیز دنبال می‌کنند که چگونه سرمایه گذاری کنند تا مناسبات تجاری از جمله صادرات و واردات مقرون به صرفه می‌باشد.

حرکت سیاسی در کنسولگری‌ها بسیار ناچیز و کم رنگ است

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز؛ دایر کردن کنسولگری برای هر کشور بر اساس درخواست آن کشور در وزارت خارجه مورد بررسی قرار گرفته و هدف گزاری و معین می‌شود، پس اگر دولت عراق خواهان دایر کردن کنسولگری در آذربایجان غربی شود بعد از نوشتن درخواست به وزارت امور خارجه ایران و گرفتن موافقت نامه می‌توانند در استان ساختمان اجاره کرده و امکانات و تجهیزات خود را مستقر کند.
کشورعراق تقریبا در سال‌های 89 و90 دوره ی وزارت امور خارجه آقای صالحی بود که خواستار دایر کردن کنسولگری در شهرستان ارومیه شد و درخواست خود را به وزارت کشور ارجاع داد و با این اقدام موافقت شد که درانتهای ماجرا طی یک سری مشکلات از طرف دولت عراق وقفه ای ایجاد گردید.
کشور آذربایجان نیز هیچ درخواستی مبنی بر اینکه خواستار سرکنسولگری در استان باشند دریافت نکرده ایم و ما با این مساله نیز موافقت نخواهیم نکرد چرا که سفارت تهران در باکو قرار دارد و آنها یک مجوز سرکنسولگری برای ما اختصاص داده اند که در نخجوان دایر و دیگری در تبریز داده شده است لذا بیش از این بخاطر عمل به رفتار متقابل و مسایل سیاسی امکان اینکه ما به آنها مجوز بدهیم  وجود ندارد. 
رونق در زمینه شکل گیری سرکنسول گری کشور عراق در استان این است که هر کشور درخواست دهنده سرکنسولگری اول به منافع خود می‌نگرد چرا که در پی خدمت رسانی به اتباع خود می‌‌باشد در این بین مسائل اقتصادی و اختصاصی خود را  نیز دنبال می‌کنند که چگونه سرمایه گذاری کنند یا مناسبات تجاری از جمله صادرات و واردات مقرون به صرفه می‌باشد. 
 هزینه‌های هر کشوری برای برپایی و کنترل سرکنسولگری بسیار بالا است که دایر شدن آن باید کاملا مورد برسی و مطالعه قرار گیرد و اگر صرفه اقتصادی داشته باشد اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
در بیشتر فعالیت های کنسولگری کار سیاسی بخصوصی انجام نمی‌گیرد و الویت اول با کارهای کنسولی، اداری و اقتصادی است و در برخی از مسائل کارهای فرهنگی صورت می‌گیرد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید