14:20|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 آذر 1396 - 19:45
کد خبر: 7897

گستاخی تمام عیار آقای رییس جمهور

اقدام ترامپ رئیس جمهور پرحاشیه آمریکا در شناسایی شهر بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی باعث واکنش های منفی جامعه بین الملل و به ویژه جهان اسلام شد.

گستاخی تمام عیار آقای رییس جمهور

آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی رژیم اسرائیل در دنیا همیشه مدافع منافع این رژیم بوده و سال ها توجیه گر و حامی جنایت های صهیونیست ها در سرزمین های اسلامی و فلسطین بوده است. اما هیچگاه جسارت این را نداشته است که شهر اسلامی عربی قدس را به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی عبری اسرائیل اعلام کند. 
از سال 1948 که حیات سیاسی صهیونیست ها به عنوان نظامی سیاسی در سرزمین فلسطین اعلام موجودیت کرد تا چند سال قبل یعنی بعد از حملات یازده سپتامبر 2001 مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل کم و بیش در راس سیاست های رسمی و غیررسمی کشورهای اسلامی بود.
موج نفرت از این رژیم همیشه و همواره بر افکار عمومی جهان اسلام حاکم بوده و هیچ قدرت سیاسی در جهان اسلام جسارت نزدیکی به رژیم صهیونیستی را نداشته و اگر هم اقدامی در این راستا انجام می داد به نحوی دچار غضب امت اسلامی قرار می گرفت.
سال ها رژیم اسرائیل و حامیانش تلاش کردند که روابط این رژیم را با کشورهای اسلامی با پیشنهاد بسته های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی عادی کرده و امنیت رژیم اسرائیل را تضمین کنند، اما هیچگاه موفقیت چندانی بدست نیاوردند.
دراین سال ها دفاع از قدس، سرزمین فلسطین و خط مقاومت در اولویت جهان اسلام و امت اسلامی بوده و مردم فلسطین از حمایت های بی دریغ مسلمانان برخوردار بودند. همین نقطه، پاشنه آشیل شکست رژیم اسرائیل و حامیانش در تثبیت این رژیم و مشروعیت بخشی به آن بوده است.
استراتژیست های رژیم اسرائیلی بدرستی این نقطه ضعف خود و نقطه قوت فلسطینیان را تشخیص داده، که مانع اصلی مشروعیت بخشی به آنها و دلیل تقویت مقاومت فلسطینیان وحدت کلمه جهان اسلام در دفاع از فلسطینیان و نیز در اولویت بودن رهایی فلسطین و آزادی قبله اول مسلمین از چنگال رژیم صهیونیستی بوده و تنها راه پیروزی و شکست اسطوره مقاومت در جهان اسلام، ایجاد شکاف و تفرقه در میان مسلمانان است.
بذر نفاق و جدایی از سال ها و شاید قرن ها پیش، در جهان اسلام پاشیده شده بود که با رسوخ تفکرات سطحی و نفوذ افراط گرایی قشری نگر در جهان اسلام و در میان مسلمانان کم کم به ثمر نشست. با ایجاد پدیده ای بنام 'تروریسم اسلامی' و به بار نشستن این پدیده شوم که ابزار اعمال سیاست های آینده آمریکا در خاورمیانه بود.
این دیدگاه توسط عده ای از مسلمانان هم مورد استقبال قرار گرفته و توانستند آتش تفرقه را در جهان اسلام شعله ور کنند. اما چرا جهان اسلام در این آتش سوخت جای بحث طولانی دارد، اما باید گفت خرمن مسلمانان بدلایل مختلف مستعد این سوختن بود.
وقتی خشم و نفرت به همدیگر در میان مسلمانان ریشه کرده است.
وقتی ممالک اسلامی در آتش انتقام از همدیگر می سوزند، سران کشورهای اسلامی حرف همدیگر را نمی فهمند، چیزی بنام همکاری های اسلامی دیگر معنایی ندارد، فلسطین و آرمان آن سال هاست فراموش شده است دیگر نباید از تصمیم جسورانه ترامپ شگفت زده و شوکه بشویم.
از سویی دیگر می توان کور سویی وحدت در بین مسلمین جهان در بحث قدس شریف پیدا کرد شاید رئیس جمهوری امریکا و همچنین مشاوران پیرامون او نمی دانند که بیت المقدس وضعیت خیلی ویژه ای در قلوب همه مسلمانان و اعراب دارد، نه تنها برای این که این شهر از5 هزار سال پیش هویت عربی داشته است، بلکه به این دلیل که رسول اکرم اسلام، صلی الله علیه و آله و سلم، به همراه مسلمانان به سمت مسجد الاقصی در بیت المقدس نماز می خواندند، تا این که پروردگار دستور داد که قبله مسلمین به مسجد الحرام و کعبه مشرف تغییر کند، در عین حال مسجد الاقصی جایی است که رسول الله و همه انبیاء در سفر به معراج و رحله الاسراء در آن نماز خوانده اند. 
واکنش ها به این تصمیم فراتر از منطقه عربی بوده و شامل اندونزی و مالزی تا مسلمانان در اروپا و خود ایالات متحده شده است.بسیاری از رهبران عرب نیز در این زمینه به رئیس جمهوری امریکا هشدار دادند، حتی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی نیز به ترامپ ابلاغ کرد که 'اقدام امریکا نسبت به وضعیت قدس قبل از این که این پرونده به توافق نهایی برسد، به ضرر مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها تمام خواهد شد و بر تنش ها در منطقه خواهد افزود.همچنین چنین اقدام خطرناکی می تواند احساسات مسلمانان را در سراسر جهان که نسبت به قدس بزرگ و مسجد الاقصی به عنوان قبله نخست مسلمانان حساسیت دارند، تحریک کند.'
باید پذیرفت به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اگرچه ذاتا منفی است اما آن‌چه در بلندمدت به عادی‌شدن این امر کمک می‌کند، انتقال سفارت آمریکا به این شهر است که می‌تواند زمینه‌ساز انتقال سفارت دیگر کشورها به قدس شود.
با توجه به این‌که مصوبه‌ی 1995، دستاویزهای مالی و اجرایی قابل تاملی در اختیار ترامپ قرار داده تا به تعلیق مکرر انتقال سفارت به قدس دست زند، می‌توان گفت هیچ قطعیتی برای انتقال سفارت وجود ندارد.
بنابراین جهان اسلام، فرصتی شش ماهه در اختیار دارد تا مخالفت خود با این تصمیم ترامپ را با اقدامات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و از همه مهم‌تر امنیتی اعلام کند تا آمریکا نتواند انتقال سفارتش به قدس را محقق سازد.

منبع: ایرنا

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید