14:20|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 13 آذر 1396 - 22:23
کد خبر: 7816

سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه‌ای برای برگزاری نماز صبح در مساجد ندارد/موقوفات قرآنی استان در خور شان آذربایجان غربی نیست

در حالت کلی سازمان اوقاف و امور خیریه نمی تواند در مسائل داخلی مساجد دخالتی را داشته باشد و وظیفه این سازمان به انتخاب و تائید حکم هیئت امناء برای مساجد و همچنین برخی مسائل حقوقی منتهی می شود.

سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه‌ای برای برگزاری نماز صبح در مساجد ندارد/موقوفات قرآنی استان در خور شان آذربایجان غربی نیست

حجت الاسلام والمسلمین ناصر جوانبخت مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز؛ در رابطه با برگزاری نماز صبح تنها در20 مسجد استان و وجود مشکلاتی هچون نبود خادم و روحانی، گفت: در حالت کلی سازمان اوقاف و امور خیریه نمی تواند در مسائل داخلی مساجد دخالتی را داشته باشد و وظیفه این سازمان به انتخاب و تائید حکم هیئت امناء برای مساجد و همچنین برخی مسائل حقوقی منتهی می شود.

وی ادامه داد: روحانی مسجد و هیئت امناء مساجد مسئولان و تصمیم گیران اموران داخلی مساجد می باشند؛ از سویی نیز انتخاب خادم جزو مسائل داخلی مساجد بوده و انتخاب آن بر عهده هیئت امناء و روحانی مساجد می باشد و اوقاف و امور خیریه طبق قانون هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تصریح کرد: بحث مساجدی که خادم ندارند جداست و به این دلیل نماز صبح را برگزار نمی کنند ولی مساجدی که خادم دارند چرا نماز صبح را برگزار نمی کنند؟ انتظار داریم که روحانیون هر سه وعده نماز را در مساجد اقامه کنند، اصل نماز واجب می باشد اما اینکه چقدر از درآمد مساجد صرف حق الزحمه ایاب ذهاب روحانیون به مساجد می شود مهم است؛ باید فرهنگ سازی انجام شود تا لطف مردم به مساجد افزایش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر جوانبخت طبق قانون تاکید کرد: در قانون تشکیلات سازمان اوقاف و امور خیریه در ماده دوم آمده است که اداره امور اماکن مذهبی که ترتیب خاصی برای اداره آن ها داده نشده است به استثنای مدارس، مساجد و تکایا؛ طبق این قانون اداره مدارس، مساجد و تکایا برای سازمان منع شده است و در نهایت تنها صدور حکم هیئت امناء بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی خاطر نشان کرد: چندین سازمان در امورات مساجد دخالت می کنند؛ مساجد نیازمند یک مدیریت واحد می باشند تا درقبال نواقصات موجود همان سازمان و ارگان که مدیریت را بر عهده دارد پاسخگو باشد.

حجت الاسلام جوانبخت در رابطه با موقوفات قرآنی استان اشاره کرد: آخرین موقوفه قرآنی استان 700 میلیون می باشد که یک خانم ساختمانی در خیابان البرز برای نیات قرآنی وقف کردند؛ در حالت کلی در خور شان استان موقوفات قرآنی وجود ندارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید