10:20|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 آبان 1396 - 17:58
کد خبر: 7706

جلسات اقتصادی در سطح کلان و خرد کدام مشکل کسب و کار را حل کرده است؟ / بخش خصوصی به عنوان مغز متفکر اجرایی در کنار دولت است

باید مصوبات عمل شده و نشده را شناسایی و بررسی کنیم و برای پیگیری و به نتیجه رساندن این مصوبات وزارت دیگری تشکیل دهیم.

جلسات اقتصادی در سطح کلان و خرد کدام مشکل کسب و کار را حل کرده است؟ / بخش خصوصی به عنوان مغز متفکر اجرایی در کنار دولت است

صمد پورسلطان نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در گفت وگو با سرویس اقتصادی باریش نیوز گفت: اولین شاخصه مهم برای این امر، ایجاد بستر های لازم برای سرمایه گذاری می باشد، این بسترها همانند جاده ای هموار برای این افراد عمل می‌کند که علاقه مندی برای تمامی سرمایه گذاران داخلی و خارجی و برون مرزی ایجاد شود.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از اقدامات مهم در بسترسازی ایجاد یک سری شهرک‌های صنعتی و بین المللی بدون کارهای هزینه بر من جمله محوطه سازی، انتقال سهل برق، گاز و آب وجود داشته باشد تا سرمایه گذار رغبت ایجاد واحد صنعتی و تولیدی را در این مکان‌ داشته باشد.

نائب رئیس اتاق ارومیه ابراز کرد: موضوع ارتباطی یکی دیگر از عوامل مهم به شمار می‌رود که اعم از جادهای حمل و نقل مانند ریلی، هوایی و دریایی است که باید استان در این زمینه دچار تحول عظیمی شود؛ همین طور لازمه سرمایه گذاری، بازارفروش، هزینه‌های کم موارد مصرف اصلی می باشد که اگر این عوامل پیاده سازی شوند رغبت سرمایه گذاری بیشتر می‌شود.

وی درباره بازگشت سرمایه، اذعان داشت: امنیت برگشت سرمایه یک عامل مهم برای سرمایه گذاران می‌باشد، به گونه‌ای که سرمایه گذار بعد از مطالعات میدانی و بررسی وضعیت استان و واحدهای صنعتی و تولیدی که انجام می‌دهد تا هزینه‌های مصرفی خود و بازگشت سرمایه را مطابقت دهد، البته این امر نیز بصورت 100درصد قابل پیش بینی نیست و کل دنیا در فراز و نشیب‌های اقتصادی قرار دارد که نمی توان گفت در یک زمان مشخص سرمایه باز گردانده خواهد شد.

پورسلطان متذکر شد: از بزرگ ترین موانع سرمایه گذاری در کشور، قوانین نامنظم و به خوبی مطالعه نشده است، وقتی قانونی نوشته می‌شود توجهی به زیرساخت‌های آن نمی کنند که اگر فراهم بود آن لایحه تبدیل به قانون و منوط به اجرا شود، به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده بصورت غیرمطالعه اعمال شده است که فشار مضاعف بر خطوط تولید می‌گذارد، در صورتی که بازار مصرف باید پاسخگوی این مسائل باشد.

وی درباره وضعیت سرمایه گذاران قدیمی نیز افزود: انعکاس وضعیت تولیدکنندگان قدیمی برای سرمایه گذاران از اهمیت بسزایی برخوردار است، سرمایه گذاران قدیمی از هر لحاظ (مالی، معیشتی، اجتماعی) و با هر دغدغه‌ی اقتصادی که روبرو شده‌اند مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند که اگر این عوامل مورد قبول و خوب گزارش شود انگیزه سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری چندین برابر می کند.

پورسلطان اظهارداشت: از سنگ اندازی‌های بسیاری که در استان وجود دارد، بحث امنیتی بودن استان آذربایجان غربی می‌باشد که باید از استان وذهن زودوده شود و از چهره‌های شاخص شهر برای این امر در تمامی حوزه‌ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با سپری زمان طولانی هنوز موفق به نتیجه گیری از اصل  ۴۴ قانون اساسی نشده‌ایم، چون از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی استفاده نکرده‌ایم و باید گفت که بخش خصوصی همیشه در کنار دولت بوده و یک پرستیژ نیست بلکه یک مغز متفکر اجرایی است که بازار کسب وکار را از نزدیک و بطن لمس می‌کند و تا زمانی که مستقیما از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی استفاده نکنیم اقتصاد با بحران مواجه خواهد بود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه درباره مصوبات تایید شده، ابراز کرد: در قانون، مستمر بهبود فضای کسب و کار، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی وجود دارد که ملزم هستند در شهرستان‌ها با ریاست استاندار و در سطح کشوری در اتاق ایران با حضور وزیر اقتصاد برگزارمی‌شود که  نتایج گفت و گوها چیست؟ تاکنون کدام مشکل کسب و کار حل شده است؟

باید مصوبات عمل شده و نشده را شناسایی کنیم و مصوبات اجرا شده را بررسی نماییم که باید وزارتی برای پیگیری این مصوبات صورت بگیرد.

وی درباره تسهیلات بانکی اذعان داشت: در کشورهای توسعه یافته برای حل بحران بدهکاران به سیستم‌های بانکی و دولتی از تخفیفات بسیاری استفاده می‌شود که رایج ترین آن فریز کردن بدهی‌ها به مدت ۱ الی 5 سال است، اما در کشور ما باید بدهی های شخص را استمحال کنیم و این امر تنها مسکنی برای فرد می‌باشد که مشکلات او را در بلند مدت از 1 واحد به 10 واحد افزایش می‌دهد.

وی اشاره کرد: در حالت کلی سرمایه گذار یعنی به دنبال ثروت اندوزی و ما باید بستر را برای ثروت سرمایه‌گذاران فراهم آوریم، اگر شرایط را برای سرمایه گذاری آنها فراهم نکنیم، یقینا جذب مراکز سرمایه گذاری دیگر استان‌ها وشهرها خواهند شد که  از ثروت خود به بهترین شکل ممکن استفاده خواهد کرد.

پورسلطان به حوزه‌های سرمایه گذاری اشاره کرده گفت: باید از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود برای نشان دادن شادی و نشاط و زیبایی در استان آذربایجان غربی تلاش کنیم چرا که برای جذب سرمایه گذار باید با مدیریت و راهکارهای اصولی و از عواملی توانمند استفاده کنیم، حتی در صورت امکان هزینه بالای جذب توریست و سرمایه گذار را بپردازیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید