21:41|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 27 آبان 1396 - 21:34
کد خبر: 7697

جمهوری آذربایجان پل ارتباطی مناسب برای کشورهای هدف / باید فضای اجتماعی جامعه برای جذب سرمایه گذار آماده باشد

سفارت در زمینه فراهم نمودن روابط اقتصادی موثر است ولی در اصل فعالان اقتصادی استان و نظام مدیریتی است که باید پیگیر و به نتیجه رساننده این روابط باشند، استاندار نیز می تواند در این خصوص بخش بین الملل استانداری را فعال و یا سازمانی برای پیگیری  نتایج مذاکرات و دیدارهای خود برای ثمر دادن باشد و با توجه به رزومه شهریاری در حوزه بین الملل امیداست در این زمینه موفق و فعال عمل کنند.

جمهوری آذربایجان پل ارتباطی مناسب برای کشورهای هدف /  باید فضای اجتماعی جامعه برای جذب سرمایه گذار آماده باشد

جواد جهانگیرزاده سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز گفت: روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان نسبت به گذشته  ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ حدود ۷۰ درصد ارتباط افزایش یافته است و امسال نیز در ده ماهه اول این روابط ۳۰ درصد افزایش داشته که امید داریم طی دو ماه آینده این افزایش روابط به مرز ۴۰ درصد نیز برسد.
جهانگیرزاده در خصوص پروژه های مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: پروژه های مشترک خودروسازی، داروسازی با جدیت در حال اجرا هستند و هم چنین سرمایه گذاری مشترک راه آهن شمال و جنوب یا همان دهلیز شمال و جنوب که هر کشور ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند در حال اجرا است؛ این پروژه ۱۶۸ کیلومتر بوده که بنابه دستور رئیس جمهور دو کشور ظرف ۱۸ ماه بایستی اتمام پذیرد.
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان افزود: پروژه مذکور ظرفیت انتقال ۱۰ میلیون تن محموله به جنوب چین، شرق چین و هندوستان به مقصد اروپا را دارد؛ ورود به راه آهن شوروی یک فرصت ویژه برای انتقال محموله به کشورهای هدف می باشد و علاوه بر این استفاده از راه آهن برای انتقال گردشگر از دو کشور نیز گامی مهم می باشد.
وی در خصوص ارتباط اقتصادی بین استان و جمهوری آذربایجان نیز تصریح کرد: چهارشنبه هفته گذشته استاندار جدید با سفیر آذربایجان ملاقاتی داشت که طی این ملاقات به بررسی ظرفیت سنجی استان پرداخته شد؛ ظرفیت های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی استان برای ورود و استفاده از موقعیت بررسی شد البته در این مقوله و ارتباط با جمهوری آذربایجان تنها استان ما نبوده و استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان نیز فعالیت دارند ولی آذربایجان غربی باید در این زمینه از خود اهتمام بیشتری نشان دهد.
جهانگیرزاده در خصوص استفاده از ظرفیت روسیه نیز اذعان داشت: جمهوری آذربایجان به عنوان پل ارتباطی برای رسیدن به روسیه و صادرات کالای ایرانی به روسیه می تواند بسیار موثرباشد، قرار بر این است طی جلسه ای در ماه آینده شهردار ارومیه و بخش خصوصی دیداری با سفیر آذربایجان داشته باشند.
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان به حضور جدی فعالین اقتصادی استان در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: البته در زمینه صادرات سیب به سبب دارا بودن تولیدات سیب در خود این کشور و فراهم بودن شرایط مناسب بازار روسیه و بلغارستان ورود در این عرصه دشوار بوده ولی در زمینه صادرات دیگر محصولات هم چون انگور استان می تواند موفق تر عمل کند.
جهانگیرزاده افزود: با رئیس اتحادیه صادر کنندگان میوه و تره بار ملاقاتی داشته ام تا بتوانند از ظرفیت بازار آذربایجان و کشورهای هم جوار آن همانند روسیه که بازار ان بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد استفاده نمایند، البته سرمایه گذاری تراکتورسازی ارومیه در نخجوان فعال بوده ولی امید است این فعالیت به شهرهای دیگر همچون باکو نیز کشیده شود.
وی به وجود برخی موانع برای جذب سرمایه گذار اشاره و اظهار داشت: در جذب سرمایه گذار برخی موانع ملی، منطقه ای و امنیتی وجود دارد، البته در سالهای اخیر موانع امنیتی کمرنگ تر شده است اما برای استفاده و جذب سرمایه گذار باید فضای اجتماعی جامعه نیز آماده باشد، اهتمام تمام دستگاه ها و حمایت قضایی، اجتماعی و ارائه خدمات مناسب به سرمایه گذار در جذب می تواند گامی موثر باشد.
جهانگیرزاده در پایان تاکید کرد: سفارت در زمینه فراهم نمودن روابط اقتصادی موثر است ولی در اصل فعالان اقتصادی استان و نظام مدیریتی است که باید پیگیر و به نتیجه رساننده این روابط باشند، استاندار نیز می تواند در این خصوص بخش بین الملل استانداری را فعال و یا سازمانی برای پیگیری  نتایج مذاکرات و دیدارهای خود برای ثمر دادن باشد و با توجه به رزومه شهریاری در حوزه بین الملل امیداست در این زمینه موفق و فعال عمل کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید