22:07|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 23 آبان 1396 - 23:40
کد خبر: 7679

حذف کاشت چمن از چرخه فضای سبز ارومیه /بهره برداری از پارک جنگلی 3 هکتاری شهرک گلمانخانه در هفته آینده

در بین فضاهای چمن‌ موجود در زیر فشار قوی‌ها  از گونه گلهای گل محمدی کاشته شده است تا درآینده بتوانیم زیبایی را افزایش داده و در مصرف آب صرفه جویی کنیم؛ درطی سال‌های گذشته نزدیک به یک میلیارد تومان صرف هزینه آبیاری گونه‌های گیاهی در ارومیه شده است این در صورتی است که با کاشت گل‌های گل محمدی یک صدم این آب مورد نیاز خواهد بود.

حذف کاشت چمن از چرخه فضای سبز ارومیه /بهره برداری از پارک جنگلی 3 هکتاری شهرک گلمانخانه در هفته آینده

علی شایگان مدیرعامل پارک‌ها و فضای سبزارومیه در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز گفت: در وضعیت کنونی کاشت چمن کاری‌ها و گل‌کاری گیاهانی مانند گل محمدی درجاده انهر"زیبا شهر" نزدیک به 7 هکتار، رودکی نزدیک به 8 هکتار و قسمت‌هایی ازخیابان حسن نژاد در زیر دکل‌های فشار قوی را چمن کاری شده است.

وی افزود: زمینهای ذکر شده اغلب  بصورت غیر کارشناسی کاشت شده است و در اکثر کلانشهرها که مشکل کمبود و کم آبی وجود دارد مانند تهران، اصفهان و یزد چمن را از چرخه فضای سبز شهری و کاشت دوباره حذف کرده‌ایم، ما در فضای سبز ارومیه برای کم مصرف شدن آب تغییراتی را انجام داده‌ایم که اکنون نام آن  به سیما منظر و فضای سبز شهری ادغام شده است.

علی شایگان درباه صرفه‌جویی در مصرف آب توضیح داد: در بین فضاهای چمن‌ موجود در زیر فشار قوی‌ها  از گونه گلهای گل محمدی کاشته شده است تا درآینده بتوانیم زیبایی را افزایش داده و در مصرف آب صرفه جویی کنیم؛ درطی سال‌های گذشته نزدیک به یک میلیارد تومان صرف هزینه آبیاری گونه‌های گیاهی در ارومیه شده است این در صورتی است که با کاشت گل‌های گل محمدی یک صدم این آب مورد نیاز خواهد بود از نظر اقتصادی نیز ارزشمند خواهد بود این امکان وجود دارد که در سال های اول فروش وجود نداشته باشد ولی از سال سوم به بعد در سال 400 تا 500 میلیون تومان از فروش عصاره گل محمدی به دست آورد.

وی درباره توسعه مناطق جنگلی اظهار کرد: فعالیت همکاران در مناطق کمتر برخورداراز جمله شهرک گلمان بسیار زیاد است به گونه‌ای که پارک جنگلی 3 هکتاری در تا هفته آینده به مرحله بهره ‌برداری خواهد رسید و استفاده از گونه‌های کم آب نیز یکی از ویژگی‌ در این مناطق می‌باشد و استفاده از آبیاری نوین قطره‌ای در راستای صرفه جویی آب از دیگر اقدامات در این مناطق به شمار می‌رود.

مدیرعامل پارک‌ها و فضای سبزارومیه خاطرنشان کرد: با کمک‌های منابع طبیعی، اداره راه و مسکن شهرسازی در رابطه با تحویل گرفتن زمین‌های منابع ملی برای جنگل کاری و چمن سبز هماهنگ شده‌ایم که در این جنگل کاری از درختان میوه، سنجد و بادام که مقاوم به کم آبی هستند درحد امکان استفاده می‌کنیم که بعدا مزایای تجاری هم برای ما داشته باشد.

 وی  در رابطه با توسعه زیباسازی شهر ابراز کرد: سازمان سیما و فضای شهری به دو قسمت تبدیل می‌شود؛  فضای سبز یکی از این قسمت‌ها می‌باشد که در تلاش هستیم کاشت‌هایی که انجام می‌شود را به صورت ایده آل افزایش دهیم، دومین قسمت که به زیبا سازی معروف است مربوط به تابلو‌های شهری است که سر در مغازه‌ها نصب شده‌اند، در تلاش هستیم تابلوهایی را که در پیاده روها سد معبر کرده‌اند و جلوه شهر را بد نشان داده‌اند را حذف خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان فضای سبز اذعان داشت: در معاونت زیبا سازی بیشتر اقلام مورد نیاز از جمله نیمکت و بعضی صندلی‌ها و چراغ های روشنایی پارک‌ها از تولیدات خود مجموعه می‌باشد، با گذر زمان بصورت ترتیبی در اکثر پارک‌ها به مرور ست ورزشی و وسایل بازی مدرن تجهیز خواهیم کرد تا هیچ گونه کمبودی حس نشود.

وی درباره برنامه‌های پیش بینی شده برای جلوگیری از اثرات برف بر درختان و فضای سبز در زمستان ابراز کرد: بیشتر همکاران در این رابطه آموزش‌های لازم را گذرانده‌اند  و یک دستگاه دمنده برای تکان دادن درختان تعبیه شده که براحتی می‌توان با این دستگاه برف موجود روی درختان را تمیز کرد، علاوه بر این با روش‌های سنتی با لوله‌های مخصوص و چوب بامبو درختان را بگونه‌ای بتکانند تا به درختان خسارت وارد نشود.

علی شایگان در پایان متذکر شد: اگر بخواهیم شهری زیبا با فضای سبز  و محیطی پرنشاط و زیبا داشته باشیم، لازمه این امر مشارکت مردم در امر آبیاری می‌باشد، در فصل زمستان حدالامکان مردم عزیز و همکاران پسماند از نمک پاشی زیاد خودداری کنند تا جلوی آسیب های جدی گرفته شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید