19:36|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 13 آبان 1396 - 18:55
کد خبر: 7601

استعفای سعد حریری تحت فشار عربستان

مساله ای که امروز بین ایران و عربستان وجود دارد یک اختلاف مبنایی است که دو قدرت در خاورمیانه دارند و نوع نگاه و همچنین عمق استراتژی آن ها در دنیا متفاوت است.

استعفای سعد حریری تحت فشار عربستان

فائز دین پرست کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفت و گو با سرویس سیاسی باریش نیوز در رابطه با روابط کشورهای دنیا با یکدیگر اعلام کرد: در روابط بین الملل یک تنوعی داریم که کشورها منافع خاص خودشان را دنبال می کنند و هیچ رابطه ی پیوسته ای باهم ندارند، یعنی کشورها بایکدیگر دوستی ندارند و فقط برای رسیدن به هدف و مزایایی در راستای یک مسیر همکاری می کنند و می توانند باهم ائتلاف های بلند مدت و کوتاه مدتی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: به طور مثال می توان منافع عربستان صعودی و ایالات متحده آمریکا را در غالب یک نوع اتحاد دید، به دلیل اینکه در دراز مدت افق منافع آن ها با یکدیگر یکسان شده است، اما این به این معنی نیست که این دو کشور با یکدیگر روابط دوستانه ای دارند کما اینکه اختلافاتی نیز در بین آن ها دیده شده.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مساله ای که امروز بین ایران و عربستان وجود دارد یک اختلاف مبنایی است که دو قدرت در خاورمیانه دارند و نوع نگاه و همچنین عمق استراتژی آن ها در دنیا متفاوت است؛ عربستان ادعای ام القرای جهان اسلام را دارد و ایران مرکز محور مقاومت می باشد اما ایران بارها و بارها اعلام کرده که ما هیچ گونه خصومت و دشمنی با کشور عربستان نداریم ولی طرف صعودی طور دیگری برخورد می کنند.

وی در پایان اظهار داشت: استعفای آقای حریری حتما به دلایل دخالت عربستان بود؛ چون در قوانین لبنان استعفای نخست وزیری باید کتبا به رئیس جمهور تقدیم بشود تا دلایل استعفا نیز صراحتا قید شود اما آقای حریری در خارج از لبنان و در عربستان صعودی این کار را انجام داد که پیام خوشایندی نداشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید