10:26|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 08 آبان 1396 - 18:08
کد خبر: 7565

تشریفات در مراسم استقبال زائران

تا همین چند سال پیش زائران بدون هیچ گونه تشریفات و تجملاتی با یک خداحافظی ساده و حلالیت طلبیدن از فامیل و دوستان عازم سفر می شدند؛ آن زمان همه چیز ساده و بی ریا بود و بوی تشریفات و تجمل به خود نگرفته بود.

تشریفات در مراسم استقبال زائران

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، خودنمایی کردن در لغت به معنای خودستایی، تکبر و غرور می باشد و در اصطلاح خودنمایی به ویژه در قالب اقتصادی آن که اغلب با واژه ولخرجی بین عموم شناخته شده پدیده ای جهانی می باشد؛ همه ما در روابط اجتماعی خود با افرادی سرو کار داریم که به خودنمایی علاقه دارند، در نگاه سطحی شاید افراد خودنما را خونسرد و قابل ستایش ارزیابی کنیم ولی در حقیقت چنین افرادی از احساس ناامنی در وجودشان رنج می برند، این ناامنی از آنجا نشات می گیرد که فرد تصور می نماید که اطرافیان به او توجه نمی کنند و در همین جهت فرد تلاش می نماید برای جلب نظر و مهم تلقی کردن خود بپردازد، اگر هر شخص واقعا در وجود خود به احساس غنی بودن و اعتماد به استعدادهای خود داشته نیازی برای خودنمایی و دیده شدن ندارد.

خودنمایی به طورکلی در فرهنگ اسلامی نیز مذموم شمرده شده و در همین زمینه امام رضا (ع) فرموده اند: برای خود نمایی و شهرت طلبی عمل نکنید، زیرا هرکس برای غیر خدا عمل کند خداوند او را به همان عملش وا می گذارد.

تا همین چند سال پیش زائران بدون هیچ گونه تشریفات و تجملاتی با یک خداحافظی ساده و حلالیت طلبیدن از فامیل و دوستان عازم سفر می شدند؛ آن زمان همه چیز ساده و بی ریا بود و بوی تشریفات و تجمل به خود نگرفته بود.
از مراسم بدرقه تا مراسم استقبال و ولیمه در نهایت سادگی و صمیمیت برگزار می شد؛ طی چندین سال اخیر حتی پارچه نویسی نیز سر و شکل جدیدی به خود گرفته است.
اکنون پارچه های چند متری و بنرهای رنگارنگ سرتاسر کوچه و درب منزل زائرین کربلا را اشغال می کند و هر کدام با طرح، رنگ و نوشته های درشت سعی در به چشم آمدن می کنند که در این راه گاه زحمت و هزینه های فراوانی نیز متقبل می شوند.
این پارچه نویسی ها همانند رسوم دیگر دستخوش تغییر شده؛ تبریک و خوشامدگویی در گذشته حال و هوای معنوی داشته و اکنون چهره تجملاتی از خود عرضه می کند.
در برخی موارد افراد سعی دارند با ادبیات های سنگین و کلمات فاخر و نوشتن اسمشان به صورت درشت تا بیشتر به چشم آیند و در این رقابت گوی را از دیگری بر بایند.
اکنون نیز که نزدیک به اربعین هستیم، و زائران کربلا از هر نقطه شهر عازم سفر هستند بسی شایسته است که با دوری جستن از جنبه های تشریفاتی در این امر باشیم، به جای این امور کمی بیشتر تامل کرده و زائران را با جنبه معنوی و با حضور صمیمی خود استقبال کنیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید