14:19|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مهر 1396 - 20:42
کد خبر: 7512

لقب باقر العلوم چرا به امام پنجم منحصر می باشد؟

امام محمد باقر (ع) پنجمین امام شیعیان در سال57 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، کنیه اش ابوجعفر و القابش امین، شاکر، هادی که معروف ترین آن باقرالعلوم است حضرت اولین امام شیعیان است که از نسل هر دو نوه پیامبر حسن و حسن می باشد

لقب باقر العلوم چرا به امام پنجم منحصر می باشد؟

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز،امام محمد باقر (ع) پنجمین امام شیعیان در سال57 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، کنیه اش ابوجعفر و القابش امین، شاکر، هادی که معروف ترین آن باقرالعلوم است حضرت اولین امام شیعیان است که از نسل هر دو نوه پیامبر حسن و حسن می باشد.

امام محمد باقر(ع) رهبر دینی مورد احترام شیعیان و به عنوان یک فقیه و عالم بزرگ اسلامی مورد احترام اهل سنت نیز می باشد، و از پایه ریزان تاسیس دانشگاه و مکتبی است که بعد از او فرزندش امام ششم به تاسیس ان نائل گردید.

حضرت بر اساس روایات مشهور از جمله افرادی است که در حادثه عاشورا به عینه حضور داشت و حوادث آن روزگار و دعاها و عزاداری های پدرشان امام سجاد (ع) را مشاهده کرده و با آن شرایط زندگانی کرده است.

امام باقر به علم و دانش توجه ویژه ای داشتند و در جهت گسترش آن همت فراوانی انجام داده اند از جمله به تربیت شاگردان و عالمانی همچون محمد بن مسلم، ضراره و ابوبصیر که از چهره های علمی و سرشناس تاریخ محسوب می شوند.

در خصوص لقب باقر العلوم نیز گفته شده چون آن حضرت علم را میشکافت و به اصل آن پی میبرد و فروع علم را از آن استنباط می کرد و دامنه علم را شکافته و وسعت می داد؛ شاید این سوال در ذهن تداعی گردد که ایا سایر امامان به علم و دانش اهمیت نمی دادند و در شکافتن آن نمی کوشیدند که فقط امام پنجم بدین نام خوانده شده؟ باید دانست که همه ائمه گنجینه و معدن علم الهی بوده اند ولی هر کدام در شرایطی در گسترش آن کوشیده ولی امام باقر به سبب موقعیت و شرایط خاص زمانی که در دوران افول حکومت عصر بود بهتر و بیشتر توانست در این امر به موفقیت نائل گردد و از این رو به این لقب نامیده شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید