09:13|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 19 مهر 1396 - 22:52
کد خبر: 7438

ای حافظ سخن تو همچون ابدیت بزرگ است 

جایگاه شعر و شاعر همواره در فرهنگ کشورمان محفوظ و اثرگذار است زیرا شعر عالی ترین و زیباترین قسم هنر و شاعر نیز هنرمندی منحصر بفرد است، بیست مهر ماه روز بزرگداشت حافظ شاعر نامی کشورمان است.

ای حافظ سخن تو همچون ابدیت بزرگ است 

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، شاعر، سراینده و چامه سرا به کسی گفته می شود که قدرت سرودن اشعار و به نظم کشیدن مطالب را بر مبنای فنون ادبی داشته باشد.
جایگاه شعر و شاعر همواره در فرهنگ کشورمان محفوظ و اثرگذار است زیرا شعر عالی ترین و زیباترین قسم هنر و شاعر نیز هنرمندی منحصر بفرد است.
در زمینه شعر میهنمان از شاعران بزرگ و برجسته ای بهره مند شده که نامی جهانی از خود برجای نهاده و همچون ستاره ای در آسمان ایران درخشیده اند.
از جمله شاعران نامی کشور، خواجه شمس الدین محمدشیرازی متخلص به حافظ، غزلسرای بزرگ و از چهره های به نام شعر و ادب پارسی است.
حافظ از شاعران بزرگ سده هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی جهان است که بیشتر اشعارش معطوف به غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند؛ در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار وی به زبان های اروپایی ترجمه شد و نام حافظ به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.
شاعران سرشناس جهانی زیادی شیفتخ اشعار شاعر نامی میهنمان شده اند که از جمله آنها می توان به "گوته" شاعر آلمانی اشاره نمود که مدهوش حافظ شیراز شده است؛گوته در مدح حافظ گفته است: ای حافظ!سخن تو همچون ابدیت بزرگ است، کلام تو همچون آسمان تنها به خود وابسته است و میان و نیمه غزل تو با آغاز و انجام آن فرقی نمی توان گذشت، چرا که همه در آن حد کمال است.
عبدالعلی دستغیب پژوهشگر و منتقد ادبی معاصر معتقد است: حافظ جمع مولوی، سعدی و خیام است و شعر حافظ هنوز شناخته نشده است.
هر ساله در تاریخ ۲۰ مهر مراسم بزرگداشت حافظ در آرامگاه وی در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می گردد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید