17:51|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 12 مهر 1396 - 21:56
کد خبر: 7395

وقتی غنای اقتصادی باعث فقر فرهنگی می شود

خودنمایی کردن در لغت به معنای خودستایی، تکبر و غرور می باشد و در اصطلاح خودنمایی به ویژه در قالب اقتصادی آن که اغلب با واژه ولخرجی بین عموم شناخته شده پدیده ای جهانی می باشد.

وقتی غنای اقتصادی باعث فقر فرهنگی می شود

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز،خودنمایی کردن در لغت به معنای خودستایی، تکبر و غرور می باشد و در اصطلاح خودنمایی به ویژه در قالب اقتصادی آن که اغلب با واژه ولخرجی بین عموم شناخته شده پدیده ای جهانی می باشد.

همه ما در روابط اجتماعی خود با افرادی سرو کار داریم که به خودنمایی علاقه دارند، در نگاه سطحی شاید افراد خودنما را خونسرد و قابل ستایش ارزیابی کنیم ولی در حقیقت چنین افرادی از احساس ناامنی در وجودشان رنج می برند، این ناامنی از آنجا نشات می گیرد که فرد تصور می نماید که اطرافیان به او توجه نمی کنند و در همین جهت فرد تلاش می نماید برای جلب نظر و مهم تلقی کردن خود بپردازد، اگر هر شخص واقعا در وجود خود به احساس غنی بودن و اعتماد به استعدادهای خود داشته نیازی برای خودنمایی و دیده شدن ندارد.

خودنمایی به طورکلی در فرهنگ اسلامی نیز مذموم شمرده شده و در همین زمینه امام رضا (ع) فرموده اند: برای خود نمایی و شهرت طلبی عمل نکنید، زیرا هرکس برای غیر خدا عمل کند خداوند او را به همان عملش وا می گذارد.

خودنمایی می تواند به سبب ستایش خواهی و کسب مقبولیت اجتماعی یا به خاطر احساس حقارت که گاه دراثر ضعف ها و زبونی ها در فرد ایجاد شده برای جبران کمبودها به این عمل بپردازند.

در این وادی گاه در فضای مجازی با تصاویر و فیلم هایی رو به رو می شویم که به وضوح بیانگر خودنمایی برخی از افراد با ثروت می باشد این تصاویر گاه توام با خودروهای لوکس و تجملاتی در خیابان های تهران می باشد، جوانانی که با خودنمایی خود در خیابان ها گاه جو تشنج باری را در خیابان ها ایجاد می نمایند.

رفتارهای فخرفروشانه برای افراد مرفه امری طبیعی است و شاید هر یک از ما هم در آن موقعیت قرار بگیریم چنین خواهیم کرد، اما افراط بیش از حد در این مسائل به دلیل ناهنجاری‌های اقتصادی چون یکشبه پولدار شدن در یک اقتصاد رانتی نفتی بیشتر اتفاق می‌افتد
 

سبک زندگی در جوامع نفتی مانند ایران، اکنون به شکلی بزرگ شده است و البته راه ترویج سبک زندگی صحیح، آموزش در مدرسه است؛ بازگشت به آموزه‌های بزرگان ما بهترین راه‌حل است، آنجا که گفته می‌شود، سادگی بهترین یا ماندگارترین مد است یا درخت هر چه بار بیاورد، سرش به زیر خم می‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید