17:59|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 11 مهر 1396 - 22:22
کد خبر: 7382

آذربایجان‌غربی موفق به کسب رتبه برتر رویدادهای بین المللی در کشور شد

استان ما در کنار استانهای خراسان رضوی، گلستان، زنجان ،آذربایجان شرقی و همدان قرار گرفته و به عنوان  برترین های گردشگری کشور انتخاب گردید و این انتخاب نشان دهنده قابلیت استان در راستای جذب گردشگر می باشد، هم چنین آذربایجان غربی در بحث برگزاری رویدادهای بین المللی موفق به کسب رتبه برترکشور گردید.

آذربایجان‌غربی موفق به کسب رتبه برتر رویدادهای بین المللی در کشور شد

جلیل جباری مدیر عامل میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز گفت: در سطح استان بالغ بر یک هزار و535 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده، که تعدادی از آن شامل محوطه ها، تپه های تاریخی و برخی ابنیه تاریخی شامل حمام ها، قلعه ها، بناهای تاریخی می باشد؛ در سال 1395 حدود 50 بنا مورد بازسازی توسط سازمان میراث فرهنگی استان  قرار گرفت.

وی با اشاره به بناهایی  که اکنون در حال مرمت وبازسازی توسط سازمان هستند ادامه داد: باغچه جوق در شمال استان، قلعه قابان، پل قلعه جوق، خانه تیموری، بازار تاریخی خوی راسته خرازان، مقبره آل یعقوب، مقبره شمس، خانه کبیری، سایت تاریخی قلعه بسطام، ساختمان بیمه، بانک کوثر، سرای نوبخت، مسجد جامع ارومیه، مدرسه چمران و نیز بسیاری از بناهای دیگردر دست مرمت و بازسازی می باشند.

جباری با اشاره به خدمت رسانی به پایگاه های جهانی ابراز کرد: سازمان میراث فرهنگی  در این زمینه به نگهداری اثر تاریخی تخت سلیمان وقره کلیسا در شمال استان در جهت حفاظت مستمر، معرفی و شناساندن از طریق نصب تابلوهای راهنما در راستای حفاظت از این آثار اقداماتی انجام داده است.

مدیر عامل میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان غربی در خصوص اولویت های بازسازی و مرمت بناها اظهار کرد: اولویت کار با بناهایی می باشد که در وضعیت اضطراری به سر می روند و در صورت عدم بازسازی خسارات فراوانی متحمل بنا می گردد.

وی در اشاره به بازسازی های صورت گرفته بر روی پل باراندوز نیزاظهار کرد: به جهت خارج بودن از بافت تاریخی این پل ،در سال پیش 150 میلیون  زیر سفحه اصلی ریز سازی و بازسازی گردیدکه اکنون از وضعیت بحرانی خارج و از جهت پی،بستر و پایه های اصلی پل  مرمت شده که در مقابل سیل کاملا مقاوم خواهد بود.

جباری محوربرنامه های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اشاره و در این خصوص گفت: با توجه به اینکه استان ما در زمینه قابلیت های کشاورزی، راهیان نورقابلیت دارد می تواند به راحتی رویدادهای تفریحی و فرهنگی متفاوتی اجرا نماید، میراث فرهنگیدر این زمینه می تواند به ارگان های کشاورزی، شهرداری و دیگر ارگانهای مرتبط در بخش جذب گردشگرکمک شایانی نماید.

وی  به برنامه های اجرا شده توسط سازمان میراث فرهنگی  برای جذب گردشگر اشاره و تشریح کرد: در جشنواره انگوربخش مربوط به اداره میراث فرهنگی  در راستای معرفی آداب و رسوم و فرهنگ استان برگزار گردید و نیز اقدام به توزیع بوروشور،استقرار راهنمایان گردشگری در پایانه ها مرزی و بناها تاریخی جهت  اطلاع رسانی، آمادگی موزه ها برای بازدید عموم، آماده سازی مجتمع ها و مراکز اقامتی بین  راهی، جایگاه های سوخت در جهت ارائه خدمت به مسافران از اقداماتی بود که در سطح مطلوب انجام گرفت.

جباری برنامه های در نظر گرفته شده برای سالجاری در محورهای مختلف اشاره کرد و گفت: در زمینه تبلیغ و معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی محور اصلی برنامه های امسال است و نیزایجاد یایت های مختلف اینترنتی، استفاده از فضای مجازی و سایبری در جهت معرفی بناهای تاریخی استان، توجیه دفاتر و آژانسی برای افزایش  تورهای ورودی از کشورهای همجوار، پیگیری زیر ساخت های جذب گردشگری از برنامه های میراث فرهنگی می باشد.

مدیر عامل میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان غربی ارگانهایی  که همراستا با فعالیت های میراث فرهنگی هستند برشمرد و گفت: نمایندگی وزارت خارجه در جهت تسهیل ورود گردشگران خارجی، نیروی انتظامی  در جهت ایجاد امنیت مسافران و راه و شهرسازی  با سازمان میراث فرهنگی همراستا می باشد، اگر به دنبال موفقیت در بحث جذب گردشگر باشیم نیاز به همراهی و همدلی ارگانهای مرتبط می باشد که این همکاری نسبت به گذشته بهبود داشته ولی هنوز در حد انتظارات نمی باشد.

جباری به دستاوردهای حاصل شده برای استانمان در جلسه که به مناسبت روز گردشگری در تهران برگزار گردیده بود گفت: استان ما در کنار استانهای همانند استان خراسان رضوی، گلستان، زنجان ،آذربایجان شرقی و همدان قرار گرفته وبه عنوان  برترین های گردشگری کشور انتخاب گردید واین انتخاب نشان دهنده قابلیت استان در راستای جذب گردشگر می باشد، هم چنین آذربایجان غربی در بحث برگزاری رویدادهای بین المللی موفق به کسب رتبه برترکشور گردید.

وی علت دستیابی به رتبه اول کسب شده در رویدادهای بین المللی را به جهت برگزاری نشست راه ابریشم دانسته وافزود: این نشست که در سال قبل انجام گرفت ونیز استان ازطرف سازمان گردشگری موفق به دریافت لوح تقدیر گردید.

مدیر عامل میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان غربی مزایایی که نشست جاده ابریشم برای استان در برداشت اشاره واظهار کرد: این نشست سبب معرفی و شناساندن ظرفیت ها و قابلیت های استان به حاظرین گردید، که از نمایندگان و کارشناسان ارشد 33کشور بودند و در برنامه راهبردی سازمان گردشگری جهانی  برای کشورهایی که در محور جاده ابریشم قرار دارند هتل ها ، رستوران هایی با برند مشخص ایجاد شده که استان ما نیز در این راستا قرارگرفته و نظر مساعد بازدید کنندگان جهانی نسبت به استان و بناهای تاریخی را به خود جلب کرده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید