13:28|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 04 مهر 1396 - 20:09
کد خبر: 7336

هدف دولت از تعلل در انتخاب استاندار آذربایجان‌غربی چیست! سعادت می‌ماند یا می‌رود؟

با توجه به سخنان نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، همچنان دلیل عدم انتخاب استاندار و تعلل در این امر، در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ هدف از تاخیر در انتخاب استاندار آذربایجان غربی مشخص نیست.

هدف دولت از تعلل در انتخاب استاندار آذربایجان‌غربی چیست! سعادت می‌ماند یا می‌رود؟

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، تاخیر در انتخاب استاندار آذربایجان غربی و یا ابقاء وی یکی از مسائلی است که در روزهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و با توجه به صحبت هایی که با مردم انجام گرفته، به این نتیجه دست یافتیم که آنان نیز از این بلاتکلیفی ناراحت بوده و خواستار تسریع در تصمیمات مربوطه می باشند.

اما گفتنی است، آذربایجان غربی یکی از استان های منحصر به فرد و حساس کشور محسوب می شود که مدیریت استانی نیز در راس این حساسیت قرار دارد؛ موقعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان، از مواردی است که باید تامل بسیاری بر آن ها صورت گیرد، چراکه ادیان و اقوام مختلفی در آذربایجان غربی زندگی می کنند و لذا تعیین استاندار بستگی به این شرایط حساس بوده و نیازمند توجه بسیار است.

طبق آمار ارائه شده توسط وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در 22 شهریور و همچنین آمار سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در دوم مهرماه، در سایت وزارت کشور، تاکنون 12 استاندار در استان های هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، آذربایجان شرقی، ایلام، تهران، کرمانشاه و گیلان از هیئت وزیران رای اعتماد گرفته، معرفی و برای مسئولیت انتخاب شده اند.

باتوجه به گفته های رحمانی فضلی، آمادگی کامل برای انتخاب استانداران باقی مانده وجود داشت اما از سوی دولت اجازه برای ادامه روند تغییر و ابقاء برخی استانداران صادر نشده است؛ آذربایجان غربی نیز جزء آن ها می باشد اما دلیل این که چرا تاکنون قدمی برای این استان حساس و مرزی برداشته نشده است قابل تامل و اندیشه بسیار است.

در این میان باید به نظرات متفاوتی که از سوی نمایندگان استان برای انتخاب و یا ابقاء استاندار، ارائه می شود نیز توجه کرد، بدین صورت که نماینده مردم سلماس در گفت و گو با خبرنگار باریش، با بیان این که نظر اجماع نمایندگان استان در مجلس بر ابقاء سعادت در سمت استاندار آذربایجان غربی است گفت: نظر اجماع نمایندگان استان در مجلس بر ابقاء سعادت در سمت استاندار است.

وی ادامه داد: اجماع نمایندگان استان آذربایجان غربی بر این است که خواستار ابقاء آقای سعادت بر استانداری آذربایجان غربی هستیم چرا که وی از تجربه خوبی برخوردار می باشد و مدیرانی را که انتخاب کرده اند به هماهنگی خوب رسیده اند ولی این تنها اعلام نظر ما است و انتخاب استاندار در بر عهده دولت می باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی باریش نیوز با اشاره به این که رویکرد دولت بر انتخاب استانداران غیربومی می باشد تصریح کرد: ظاهرا رویکرد دولت در تمامی استان های کشور استفاده از استانداران غیر بومی است و بر اساس گفته نوبخت فرصت کمی  باقی مانده و باید استانداران سریعا انتخاب و معرفی شوند.

وی اظهار کرد: مسئله بومی یا غیر بومی بودن استاندار حائز اهمیت چندانی نمی باشد آنچه اهمیت دارد انتخاب فردی شایسته، مجرب و دارای ویژگی های مدیریتی می باشد که بتواند در امر مدیریت استان و حل مشکلات توانمند ظاهر گردد؛ استاندار برای منطقه آذربایجان غربی از سوی وزارت کشورمشخص گردیده بود ولی به خاطر یکسری فعالیت ها وتنش هایی که در سطح استان صورت گرفت سبب تاخیر انتخاب استاندار از سوی مسئولین این امر گردید.

سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دلایل مخالفت خود با حضور سعادت در استانداری و عدم ابقاء وی به باریش گفت: به دلیل اینکه آقای سعادت چندین سال است که در استانداری آذربایجان غربی می باشند از نظر تیم انتخابی ایده جدیدی برای استان ندارند؛ آقای سعادت زحمات زیادی برای استان آذربایجان غربی کشیده اند ولی دوران استانداری ایشان به 12 سال رسیده و طبیعی است که ایده های ایشان برای پیشبرد استان محدود شود.

وی عنوان کرد: ظاهرا تیم صاحب نظر شکل گرفته از آقایان شریعتمداری و رحمانی فضلی در رابطه با آقای سعادت استاندار فعلی نظر مساعدی ندارند و نظرشان بر تغییر استاندار می باشد و احتمالا، سعادت در استانی دیگر به کار برده خواهند شد؛ شاید هنوز گزینه قطعی برای کرسی استانداری آذربایجان غربی مطرح نشده است و دلیل تاخیر نیز این مورد می باشد. بعضا استانداران بومی به روابط خویشاوندی دامن زده و بر اساس آن نیروها را انتخاب می کنند که این مورد به عنوان دلیل انتخاب استانداران غیر بومی مطرح است.

با توجه به سخنان نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، همچنان دلیل عدم انتخاب استاندار و تعلل در این امر، در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ و هدف دولت از تاخیر در انتخاب استاندار نامشخص می باشد؛ همچنین گفتنی است، علاوه بر مسئولان، مردم نیز خواستار تسریع در این تصمیم، و انتخاب فردی که اصلح، مقتدر، دارای دغدغه مردم از جمله، شغل، مسکن و تحصیلات باشد و نه به فکر پول و مقام!

گزارش از فرخنده امیری

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید