11:04|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1396 - 19:49
کد خبر: 7271

تجلی شور و اشتیاق فرا رسیدن محرم در شهر ارومیه

ماه محرم نخستین ماه هجری قمری و از ماههای حرام به شمار می رود و مردمان سرزمینمان با شوق فرا رسیدن این ماه وجودشان سرشار از جوش و خروش می گردد برای این ماه در شهر ارومیه نیز مراسمات خاص عزاداری برگزار می گردد

تجلی شور و اشتیاق فرا رسیدن محرم در شهر ارومیه

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، مردم شهر ارومیه همانند سایر شهرهای ایران اسلامی به عزاداری و بزرگداشت دهه اول محرم می پردازند در حالی که قلبشان مملواز عشق و ارادت به سیدالشهدا است،ماه محرم نخستین ماه هجری قمری و از ماههای حرام به شمار می رود و مردمان سرزمینمان با شوق فرا رسیدن این ماه وجودشان سرشار از جوش و خروش می گردد.

در شهر ارومیه نیز مردم چند روز قبل از شروع ماه محرم به استقبال این ماه عزیز رفته وتمام سطح شهر بوی محرم وعشق حسین را به خود می گیرد.

مساجد و هیئت های مذهبی برای عزاداری شکل گرفته ومراسمات زنجیرزنی و دسته زنی از جمله مرسومات عزاداری محرم در شهر ارومیه است که همراه با مداحی و نوحه خوانی برای  عزاداران برگزار می گردد.

نکته حائز اهمیتی در باره دسته ها وهیئت های عزاداری توجه به شورو شعور حسینی درکنارهم است و توجه به این نکته که نباید به اختلافات بین شیعه وسنی دامن زد چون بخش زیادی از ساکنین این شهر اهل تسنن هستند که باید مسالمت آمیزو با مصالحه در کنار هم زندگی کنیم.

رعایت نظافت و جلوگیری از مردم آزاری در مراسمات نیز مشکل دیگری است که گریبانگیر مراسمات عزاداری می گردد و گاه عدم توجه به نظافت شهر و ریختن بی رویه زباله ها بر روی زمین سبب ناراحتی و رنجش خاطر کارکنان شهرداری می گردد و کارو زحمت آنان را در شبهای محرم چندین برابر می سازد.

چندین سال است که معضل جدیدی گریبانگیرمراسمات عزاداری شده که در شهر ما نیز به وفور دیده می گردد و آن اعمال سلیقه فردی و خودمطرح شدن که مانع بزرگی بر سر راه انسجام عزاداری ها و ناهنجاری در مراسم سوگواری ایام محرم ایجاد می کند این مشکل  در جای جای شهر ارومیه سبب تشکیل دسته های عزاداری ناهماهنگ می گردد در صورتی که این دسته ها در کنار هم ویکپارچه می توانند شور و حماسه ای زیبا در شهر بیافراینند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید