13:26|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1396 - 18:20
کد خبر: 7269

ما با حافظ جهان را فتح کرده ایم پس چه نیازی دیگر، به فتح جدید داریم؟

ما همان ملتی هستیم که یهودیان را از رنج اسارت بابلی نجات دادیم، ارمنیان مسیحی را با آغوش باز در میان خویش پذیرفتیم و در میان خود یک (قارۀ فرهنگی) با تنوعی کم نظیر از اقوام و ادیان را جای داده ایم.

ما با حافظ جهان را فتح کرده ایم پس چه نیازی دیگر، به فتح جدید داریم؟

به گزارش سرویس بین الملل باریش نیوز حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه در هفتاد و دومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرداو که تاکنون چهار دوره در صحن مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده بود، یک روز پس از سخنرانی تهاجمی دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه تهران و در حالیکه اغلب رسانه های جهان سخنان او را پوشش دادند گفت که ایران نه می‌خواهد امپراتوری تاریخی اش را احیا کند و‌ نه می‌خواهد انقلابش را به زور سرنیزه صادر کند.

حسن روحانی درسخنرانی خود در صحن سازمان ملل گفت: در این بزرگترین تریبون بی المللی با صدای رسا اعلام می کنم که اعتدال، روش و مشی ملت ایران است. ما همان ملتی هستیم که یهودیان را از رنج اسارت بابلی نجات دادیم، ارمنیان مسیحی را با آغوش باز در میان خویش پذیرفتیم و در میان خود یک (قارۀ فرهنگی) با تنوعی کم نظیر از اقوام و ادیان را جای داده ایم.

وی گفت که اعتدال به معنای هم افزایی اندیشه هاست و نه رقص شمشیرها و مشی اعتدال زیبایی آفرین است . سلاح های مرگبار زیبا نیست.بلکه صلح زیباست.

حسن روحانی: ایران نمی خواهد انقلابش را با زور سر نیزه صادر کند. ما به اصالت انقلاب و باورهایمان ایمان داریم و نمی خواهیم آنرا بر کوله سربازان صادر کنیم. ما با عقل ها سخن می گوییم . ما شعر می گوییم . سفیران ما، شاعران و عارفان و حکیمان مان هستند. ما با مولوی تا این سوی اقیانوس اطلس را در نوردیده ایم. ما با سعدی در دل آسیا نفوذ کرده ایم و ما با حافظ جهان را فتح کرده ایم پس چه نیازی دیگر، به فتح جدید داریم؟

حسن روحانی: برجام نمونه بارز صدق اعتدال ماست. برجام توسط جامعه جهانی مورد تایید قرار گرفته است. برجام متعلق به یک یا دو کشور نیست. برجام متعلق به جامعه بین المللی است... برجام ایجاد یک تعامل نو در مناسبات جدید جهانی است... ما درهای تعامل و همکاری را گشودیم. ما دهها قرارداد توسعه با دولتهای توسعه یافته شرق و غرب بستیم. متاسفانه برخی خود را از این امکان تازه محروم کردند. به خود- تحریمی دست زدند و حال با احساس غبن، فکر می کنند فریب خورده اند.

حسن روحانی:به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض می کند ولی در مواجهة با نقض آن عکس العمل متناسب و قاطع خواهد داشت.

حسن روحانی: اگر این توافق به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تأسف است و دنیا فرصت بزرگی را از دست داده است؛ اما چنین اقدامی هرگز قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را در مسیر پیشرفت و تعالی خود باز دارد.

رئیس جمهور ایران: نمی توان پذیرفت رژیم غاصب صهیونیستی که با سلاح هسته ای اش منطقه و جهان را تهدید می کند و متعهد به هیچ مقررات و نظارت بین المللی نیست، ملت های صلح طلب را نصیحت کند.

روحانی: ادبیات جاهلانه، زشت، کینه توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه‌ ای که از زبان رئیس جمهور آمریکا علیه ملت ایران دیروز در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها در شان سازمان ملل نبود بلکه در تقابل با خواسته امروز ملت‌ ها از این اجلاس ، یعنی اتحاد دولت‌ها برای مقابله با جنگ و تروریسم  قرار داشت.

وی افزود: توانمندی های موشکی، تنها جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از ماجراجویی بیخردان هدف گذاری شده است. مردم شهرهای مختلف ما در جنگ تحمیلی هشت ساله قربانی موشک های دوربرد رژیم صدام بودند و ما هرگز اجازه تکرار چنین جاه طلبی های فاجعه باری را نخواهیم داد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید