03:08|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1396 - 19:50
کد خبر: 7237

سنت بازدید از جهیزیه عروس

تامین جهیزیه یکی از ملزومات زندگی مشترک بوده ولی امروزه به دلیل رسومات غلطی که با تفاخر و تجمل گرایی همراه شده خانواده ها وزوج های جوان را با مشکل  عد یده ای روبه رو نموده است.

سنت بازدید از جهیزیه عروس

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز،ازدواج از ضروریات زندگی انسانها و موجب برطرف شدن بسیاری از نیازها و مشکلات می گردد، هر قدر ازدواج آسان و ساده برگزار گردد پاسخگوی بسیاری از نیازهای  جوانان خواهد بود.

اما متاسفانه امروزه موضوع جهیزیه اولین دغدغه و نگرانی است که با طرح موضوع ازدواج برای خانواده دختر پیش می آید.

جهیزیه از سنت های دیرینه ایرانیان برای کمک به تامین نیازهای اولیه زندگی زوج ها است اما تنوع در کالاها، فخر فروشی و تجمل گرایی رسم جهیزیه را از قالب یک سنت مفید تبدیل به یک مشکل و معضل نموده که سبب کاهش تمایل به ازدواج و شروع زندگی مشترک در بین زوج ها  نیز شده است.

برخی داشتن جهیزیه کامل و تجمل گرایانه را نشانه شان ومنزلت بالا تلقی می کنند ، تا جایی که  در این زمینه خود را به هر زحمت و مشقتی دچار می سازند.

نمیتوان این امر را کتمان نمود که اگر خانواده توان مالی و اقتصادی مناسبی برخور دار باشد به راحتی از پس تامین جهیزیه بر می اید  اما در خانواده هایی که از تمکن مالی مناسب بهره مند نیستند تامین جهیزیه فشار زیادی را متحمل خانواده دختر وبه خصوص پدر خانواده می نماید.

مرسوم شدن سنت جدید بازدید اقوام از جهیزیه عروس یکی از معضلات خانواده های ایرانی که باعث شده خانواده ها بخاطر بازدید اقوام و نظراتی که در زمینه جهیزیه ارایه خواهند داد خود را دچار فشار اقتصادی فراوانی نمایند.

برای حل این مشکل می توان از سنت پیامبر بهره جست آیت الله حائری (امام جمعه سابق شیراز) در این خصوص گفته: وقتی این فرهنگ در جامعه نهادینه شد که جهیزیه از مهریه‌ای که مرد به صورت نقدی پرداخت می‌کند، تامین شود به طور طبیعی توقعات مرد‌ها در بحث جهیزیه کمتر شده و حتی زن‌ها نیز مهریه خود را نقدا دریافت می‌کنند. وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها به خاطر عدم توانایی مالی در تامین جهیزیه قادر به شوهر دادن دختر خود نیستند، افزود: در هیچ جای دین و اسلام نیامده که پدر دختر باید هزینه جهیزیه را بپردازد بلکه باید مهریه، نقدی پرداخت شود و از آن منبع، پدر دختر می‌تواند برای فرزند خود جهیزیه تامین کند

وقتی مهریه نقدی شد هم میزان آن تقلیل می‌یابد هم اینکه زن می‌تواند با آن برای خود لوازم ضروری زندگی را به عنوان جهیزیه خریداری کرده و حتی از چشم و هم چشمی‌ها نیز کاسته می‌شود.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید