23:36|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1396 - 18:02
کد خبر: 7232

استاد شهریار شاعری با شهرت جهانی برای تمام اقوام است

شهریار شاعر معاصر و از جمله کسانی است که در دوران خود به شهرت رسیده و میراث دار و تجلی گر تمام شاعران بوده و چهره ای است که فقط منحصر به آذربایجان نبوده بلکه شاعری ایرانی برای تمام اقوام با شهرتی جهانی است

استاد شهریار شاعری با شهرت جهانی برای تمام اقوام است

مصطفی قلی زاده علیار شاعر و مسئول واحد ادبیات حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز در خصوص استاد شهریار اظهار کرد:شهریار بزرگترین و تاثیر گذارترین شاعر زبان فارسی و ترکی در دوران معاصر بوده و در بین همه جهانیان چهره ای شناخته شده و محبوب است.

قلی زاده علیار دراشاره به موضوعات اشعار شهریار افزود:شهریار موضوعات مهم زندگی بشر مانند:شکست، پیروزی، عشق، خدا محوری، اهل بیت و مکتب تشیع در اشعار شهریار نمود دارند.
وی درباره علت محبوبیت شهریار بین تمام اقوام تاکید نمود: اشعار وی از هرگونه اختلاف اندازی و نفاق به دور بوده و تماما مظهر صلح و دوستی است، شاید گاه در جهاتی زبان به انتقاد گشوده ولی هیچ اثری از اختلاف اندازی در اشعار شهریار نمی توان یافت.

مسئول واحد ادبیات حوزه هنری آذربایجان غربی در خصوص ویژگی منحصر بفرد شهریار که سبب شهرت جهانیش گشته ابراز کرد: شهریار میراث دار تمام شاعران بزرگ فارسی و ترکی زبان همانند: حافظ، سعدی، فردوسی، شیروانی بوده و تنها شاعر شناخته شده در عصر خود می باشد زیرا اغلب بزرگان شعر و ادب سالها بعد از وفاتشان به شهرت رسیده اند.
قلی زاده علیار در معرفی شاهکارهای شعر و ادب شهریار گفت: "افسانه منظومه شب"،"هذیان دل"، "دو مرغ بهشتی" و شعر "علی ای همای رحمت" از آثار فاخر شهریار به حساب می آیند.

وی با اشاره به اشاعر جهانی شهریارگفت: شعر"پیام به انیشتین" که نامه ای در قالب شعر بوده و تمامی دانشمندان را مورد خطاب قرار داده و در خواست نموده که علم خود را در راه صلح  و دوستی صرف نمایند.

مسئول واحد ادبیات حوزه هنری آذربایجان غربی درخصوص شعر ترکی "حیدر بابا" خاطر نشان کرد: این شعر در نوع خود منحصر بفرد بوده و دربردارنده عالم محبت، حسرت، امید که در قالب نوستالژیک و کاملا هنری سروده شده است.

قلی زاده با اشاره به تعلق خاطر شهریار به شهر ارومیه ادامه داد: ایشان به ارومیه تعلق خاطر ویژه ای داشتند و حتی در وصف شعر ارومیه اشعار نابی نیز سروده اند و هم چنین در سفر آخر خود به ارومیه که در سال1349 روی داد، شعر "حیدر بابا" را به طور کامل خواندن واز سوی صدا و سیما  ارومیه ضبط گردید که یک نسخه منحصر بفرد و ویژه می باشد زیرا با صدا، لحن و انتقال احساس شهریار همراه بوده که هیچ کتاب و نوشته ای نمی تواند به این ویژگی ها دست یابد.

وی با اشاره به دهه آخر زندگی شهریار ابراز کرد: ایشان دهه آخر عمر خود را وقف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کرده و شعرهای حماسی زیبایی را سروده اند که در نوع خود ماندگار و تجلی گر به تمام معنای دوران دفاع مقدس هستند.

قلی زاده در پایان تاکید کرد: شهریار منحصر به آذر بایجان نبوده بلکه شاعر ایرانی برای تمام اقوام است که جهانیان وی را می شناسند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید