10:24|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1396 - 23:24
کد خبر: 7193

برجام در تلاطم

با به روی کار آمدن دونالد ترامپ و حرفای بی اساسش از لغو برجام بر آن شدیم که به بررسی اتفاقات و رویدادهای اخیر پیرامون برجام بپردازیم.

برجام در تلاطم

به گزارش سرویس بین الملل باریش نیوز، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت،مذاکرات طولانی مدت میان ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به "برجام"، همزمان با "توافق موقت ژنو" در نوامبر 2013 آغاز شد،پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت 20 ماه ادامه دادند تا سرانجام در آوریل 2015 به "تفاهم لوزان" به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند. 

با به روی کار آمدن دونالد ترامپ و حرفای بی اساسش از لغو برجام بر آن شدیم که به بررسی اتفاقات و رویدادهای اخیر پیرامون برجام بپردازیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری مدعی شد؛ ایران به روح برجام پایبند نیست و آمریکا سیاست هایش را در قبال ایران بازنگری می کند.


فدریکا موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: این اتحادیه از مذاکرات هسته ای ایران حمایت کرده و نیز حامی برجام است و مقایسه برنامه هسته ای ایران و کره شمالی نادرست است.


نتانیاهو: برجام یا باید اصلاح و تصحیح شود یا اینکه اگر امکان این کار وجود ندارد، باید آن را لغو کرد.


نوبخت سخنگوی دولت: یک طرف برجام ایران است و طرف دیگر شش کشور که یکی از آنها آمریکاست، اگر آمریکا از برجام خارج شود قطعا باید یک ارنج و بازآرایی کنیم.


در پایان تمامی این نکات وزیر امور خارجه ایران  در پاسخ به تمام این تهدید های بین المللی ابراز کرد: اگر تخلف در برجام از طرف مقابل صورت بگیرد، ما گزینه های دیگری نیز داریم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید