13:02|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1396 - 18:59
کد خبر: 7186

روابط ایران و ترکیه در سایه ای از ابهام

مدت ها پیش سخنان تند رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه مبنی بر این که ایران، به دلیل عدم صداقت در حال از دست دادن وجهه بین المللی اش است،‌ ازجمله اتفاقاتی است که تنش را در روابط ایران و ترکیه افزایش داده است.

روابط ایران و ترکیه در سایه ای از ابهام

به گزارش سرویس بین الملل باریش نیوز چندی است روابط دیپلماتیک ایران و ترکیه در راستای انتقاد هایی در اخبار و رسانه ها شکل می گیرد و کارهای ضد و نقیضی در سیسات های بین الملی این دو کشور انجام می شود که باعث شده رسانه های بین الملل نیز سوء استفاده هایی کنند و نشریه صهیونیستی جروسالم پست بنویسد: دولت ترکیه با دقت به دنبال ایجاد روابط با ایران و رقیبش در منطقه، عربستان و همچنین اسرائیل است.

این نشریه صهیونیستی آورده است: ترکیه به دلیل بحران روابط با روسیه و جنگ مداوم با کردها و حمایتش از شورشیان در سوریه، به نظر نمی رسد چندان موافق با خواسته های ایران باشند، به ویژه حالا که تهران در حال همکاری با پوتین در سوریه و مسائل دیگر است.

با این حال، با وجود آنکه ترک ها و سعودی ها با شورشیان سوری در جنگ با دولت سوریه، ایران، روسیه و حزب الله به سر می برند، اما دولت اردوغان ارتباطات اقتصادی قوی با تهران دارد. ترکیه برای اعمال قدرت در منطقه به روابط دوستانه با ایران نیاز دارد تا نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را در کشورهایی همچون عراق افزایش دهد.


مدت ها پیش سخنان تند رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه مبنی بر این که ایران، ‍به دلیل عدم صداقت در حال از دست دادن وجهه بین المللی اش است،‌ ازجمله اتفاقاتی است که تنش را در روابط ایران و ترکیه افزایش داده است. انتقاد آقای اردوغان در پی مخالفت مقام های بلندپایه ایران در خصوص میزبانی ترکیه برای برگزاری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و تغییر محل آن به کشور دیگری مطرح شده است.

اما این اولین تنش در روابط ایران و ترکیه نیست. مدت هاست که مقامات نظامی و سیاسی ایران ناراحتی خود را از رفتارهای دولت مردان ترکیه گاهی با الفاظ دیپلماتیک و گاهی به شکل تند به زبان آورده و می آورند. دلگیری مقامات کشورمان از رفتار آنکارا در ارتباط با چند موضوع است که شاید بتوان مهمترین آنها را استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در ترکیه، همراهی ترکیه با جهان غرب و به ویژه آمریکا در انقلاب های کشورهای عربی و سوق دادن این انقلاب ها به حالت بی خطر برای دنیای غرب و رفتار ترکیه در قبال سوریه بر شمرد.

اگرچه روابط دوستانه مطلق و یا دشمنی مطقی در بین این دو کشور در تاریخ وجود نداشته، اما همواره روابط تجاری و اقتصادی کمک به بهبود رابطه این دو کشور سیاسی کرده است و امروزه این روابط در وضعیت مطلوبی قرار دارد.


گزارش از: مسعود یاری

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید