21:58|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1396 - 20:39
کد خبر: 7139

فاجعه ای به نام (کتاب نخوانی) در کشور

مشکلات فرهنگی نقش اساسی در پایین بودن میزان مطالعه ایفا می کنند ولی این امر به تنهایی نمی تواند سبب چنین مشکلی باشد.کارشناسان دلایل مختلفی را بیان می کنند که باعث گسترش "کتاب نخوانی" می شود.

فاجعه ای به نام (کتاب نخوانی) در کشور

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز،زمانی که بحث میزان مطالعه در کشور مطرح می گردد ،با آمار ضد ونقیض درباره سرانه مطالعه مواجه می شویم ؛ آماری که در حالت کلی میزان مطالعه برای هر ایرانی را ۱۸ دقیقه می دانند این در حالی است که آمار مطالعه در کشورهای توسعه یافته بسیار بیشتر از این است، آمار مطالعه در ژاپن برای هر فرد ۹۰ دقیقه است که با شنیدن چنین آماری به وضعیت تاسف بار پایین بودن سرانه مطالعه در کشور پی می بریم.
مشکلات فرهنگی نقش اساسی در پایین بودن میزان مطالعه ایفا می کنند ولی این امر به تنهایی نمی تواند سبب چنین مشکلی باشد.کارشناسان دلایل مختلفی را بیان می کنند که باعث گسترش "کتاب نخوانی" می شود.
از جمله این مسائل می توان به مواردی همانند وضعیت نامناسب کتابخانه های عمومی اشاره کرد که با کمبود کتاب های جدید روبه رو هستند و با استاندارد های جهانی فاصله فراوانی دارند. همین امر خود باعث می شود که مردم تمایلی برای عضویت در کتاب خانه ها نداشته باشند و تعداد اعضای کتاب خانه ها بسیار اندک باشد.
مشکل بعدی که بسیار بدان اشاره می شود گرانی کتاب است، گران بودن کتاب تاثیر زیادی در گاهش میزان مطالعه ایفا می کند بسیاری از مردم در پاسخ به این سوال که چرا کتاب کم مطالعه می کنند گرانی کتاب را دلیل اساسی برای این امر می دانند که باتوجه به مشکلات اقتصادی که در کشور روبه رو هستیم برخی از مردم قادر نیستند در سبد خرید خود کتاب داشته باشند.

ممیزی کتاب مشکل دیگری است که به عنوان پدیده ای که همواره در ایران وجود داشته است در موضوع کاهش مطالعه بی تاثیر نبوده است، کارشناسان اعتقاد دارند اعمال سانسور شدید درآثار فرهنگی پویایی در این عرصه را سلب می کند و باعث کاهش میزان انتشار کتاب می گردد، مشکل ممیزی سبب می شود عدم انتشار می شود که اگر نام مولف نبود کتاب به سادگی مجوز می گرفت.


امید است که مسئولین کشوری تدابیری برای افزایش میزان مطالعه بیندیشند شاید برگزاری جشنواره های کتاب وارائه کتاب با تخفیفات ودر نظر گرفتن تسهیلاتی ، مردم را مشتاق به خرید کتاب نماید و گامی موثردر جهت بالا بردن میزان سرانه مطالعه در کشورمان باشد .

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید