03:08|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1395 - 13:29
کد خبر: 6128

ارومیه با شکوفه های زرد بیدمشک به استقبال بهار می رود

بیدمشک نخستین درختی که در آذربایجان غربی از آمدن بهار خبر می دهد.

ارومیه با شکوفه های زرد بیدمشک به استقبال بهار می رود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، ارومیه هر ساله  بهار طبیعت را با شکوفه کردن و به گل نشستن درختان بیدمشک شروع می کند. در فصل بهار  بیدمشک های بهاری بر روی شاخه های درختان به بار می نشیند و  زنان  با استفاده از وسایل اقدام به عرق گیری از این گیاه با ارزش می کنند.

نحوه عرق گیری از شکوفه های بیدمشک

وسایل تعریق در ارومیه که به زبان محلی  نی قازان گفته می شود شامل یک دیگ و یک کلاهک است که کلاهک آن به شکل مخروط ساخته شده و دارای یک محفظه آب سرد است که به محض گرم شدن عوض می شود.

به علت قرار گرفتن عرق بیدمشک در مراسم و آیینهای سنتی مردم این منطقه و نیز به خاطر بومی بودن این گیاه در آذربایجان غربی، نحوه عرق گیری آن در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده تا این سنت دیرینه برای همیشه در تاریخ مردمان آذربایجان غربی ماندگار شود.
عرق بیدمشک بویی خاص داشته و پس از عرق گیری، رنگی مایل به زرد بسیار کم رنگ ولی زلال و زیبا به خود می گیرد و از اسانس این گیاه نیز برای مصارف صنعتی و درمانی استفاده می شود.
در فرهنگ عامه مردم استان نباید تا 40 روز از عرق تازه کشیده شده بیدمشک استفاده شود تا عطر و بوی آن در کل عرق نهادینه شود و یا به اصطلاح خودش را بگیرد.

عرق بیدمشک مهمترین عرق گیاهی در آذربایجان غربی

به گفته مسئولان بیش از یک میلیون لیتر انواع عرقیات گیاهی در آذربایجان غربی تولید می شود که عرق بید مشک بخش مهمی از آن را شامل می شود،  تهیه عرق از این گیاه به صورت سنتی و همچنین در کارگاهها بصورت صنعتی صورت می گیرد بطوریکه در شهرستان ارومیه از رونق بسزایی برخوردار است.

بیدمشک را می توان به صورت درختچه هایی که درکنار نهرها یا در حاشیه باغ های شهرهای آذربایجان غربی بخصوص در شهرهای ارومیه، سلماس و خوی کاشته می شود دید، بید مشک که نام محلی آن"پیش پیشا" است با نام آذربایجان غربی بخصوص ارومیه عجین است به طوری که نقل بید مشک بویژه نوع ابریشمی آن و انواع عرق حاصل از بید مشک با مصارف درمانی و دارویی شهرت خاصی در کشور و منطقه دارد.

در کنار استفاده بانوان آذربایجان غربی از عرق بیدمشک به عنوان شربت گوارا در جهت پذیرایی از میهمانان نوروزی، عرق بیدمشک، در رفع کم خونی، ناراحتی های قلبی و عروقی، تسکین اعصاب و دردهای رماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

غیر از خواص درمانی شکوفه های بیدمشک، پوست درخت و برگ های آن نیز خاصیت ضد انگلی داشته و جوشانده آن انگل ها و کرم های معده و روده را از بین می برد.

 

انتهای پیام/

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید