08:30|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395 - 16:29
کد خبر: 6103

چهارشنبه سوری می تواند شادترین چهارشنبه آخر سال باشد/ جوانان با حوادث تلخ به استقبال سال نو نروید

جانشین نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار باریش نیوز به مسائل و توصیه های مهم چهارشنبه آخر سال پرداخت و گفت: چهارشنبه سوری می تواند زیباترین وشادترین چهارشنبه آخر سال باشد اگر از انجام امور خطرناک و پرحادثه پرهیز شود.

چهارشنبه سوری می تواند شادترین چهارشنبه آخر سال باشد/ جوانان با حوادث تلخ به استقبال سال نو نروید

سرهنگ علی ابراهیمی جانشین نیروی انتظامی استان در گفتگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز با اشاره به تدابیره اندیشیده شده برای چهارشنبه آخر سال اظهار داشت:  فرماندهی انتظامی استان با انجام تعاملات درون و برون سازمانی، نسبت به احراز آمادگی لازم برای حضور گسترده و ملموس در سطح شهر با هدف تامین نظم و امنیت مطلوب و در خور شان شهروندان محترم در سطح کلیه شهرستانها اقدام نموده و در این راستا با بسیج کلیه امکانات و نیروی موجود و استفاده از مشارکت خوب و سازنده شهروندان و پتانسیل عظیم پلیس های افتخاری، سعی در ایجاد فضای امن و سالم برای شهروندان دارد.

وی افزود: کارشناسان انتظامی از مدت های  قبل با حضور در سطح مدارس و با  بیان هشدار ها و موارد ایمنی و حفاظتی در چهارشنبه آخر سال برای دانش آموزان سعی در اطلاع رسانی و آگاه نمودن اقشار آسیب پذیر که عمدتاً جوانان و افراد کم سن وسال هستند نموده است. حضور کارسنان انتظامی در سطح مساجد و بیان موارد مراقبتی با هدف افزایش مراقبت از جوانان و کاهش آسیب های احتمالی ، که همه ساله بلحاظ استمرا این اقدامات خوشبختانه شاهد کاهش آماری تلفات و آسیب ها در این روز بوده ایم.

جانشین نیروی انتظامی استان به هماهنگی با سازمانهای امدادی برای حفظ آمادگی در چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: با هماهنگی صورت گرفته، با مقامات محترم قضایی اکیپ های گشت نامحسوس جهت شناسائی اماکن عرضه و فروش مواد محترقه غیر مجازراه اندازی که در صورت کشف مواد محترقه غیر مجاز و دست ساز اقدام به پلمپ محل مذکور نموده و در صورت تخلف برابر قانون رفتار خواهد شد .

وی اضافه کرد: لازم است بدانیم که نیروی انتظامی  به هیچ عنوان  با شادی مردم مخالف نبوده و اساسا یکی از علایم و ممیزه های یک فرد مسلمان را شاد بودن رخسار وی می داند اما، اگر اعمال افراد، مخل نظم  و آرامش عمومی باشد و سلامت روحی و روانی دیگر شهروندان را تهدید کند، برخورد با آنان از وظایف ذاتی مامورین انتظامی می باشد. همچنین از همکاری صمیمانه ی  پدران ومادران ارجمندی که ، به هشدارهای پلیس و سایر ارگانهای خدمات رسان و امدادی توجه نموده و با اقدام شایسته خود موجبات کاهش چشمگیر حوادث و سانحه های ناشی از برگزاری مراسم چهارشنبه ی آخر سال را فراهم آورده اند تقدیر و تشکر میگردد.

سر هنگ ابراهیمی در خصوص گذراندن چهارشنبه سوری سالم و فرهنگ سازی در این مورد خاطرنشان کرد:  باید بدانیم  از قرار دادن مواد شیمیایی و اسید ها و غیره که در مجاورت یکدیگر،احتمال اشتعال زایی دارند،در پارکینگ مجتمع آپارتمانی،انبار ،مغازه و... خودداری کرد.به این منظور لازم است از قبل شناخت کامل نسبت به نوع این مواد و نحوه نگهداری آنها اطلاع حاصل نمایید،زیرا درصورت وقوع حادثه در مظان اتهام و مجرمیت قرار خواهید گرفت.

وی افزود: مراسم چهارشنبه سوری آخر هر سال را در کوچه های تنگ و بن بست ویادر محل عبور مردم و شوراع انجام ندهید،زیرا در صورت بروزحادثه شما مجرم محسوب می گردید.

 

شهروندان گرامی به نکات زیر توجه داشته باشند:

  1. درصورت افروختن آتش،باید در محل مجاز گودال کوچکی را بکنید ودیواره آن را سنگ چین کنید،سپس با در نظر گرفتن عدم احتمال سرایت آتش،جهت وزش باد،دور بودن مواد اشتعال زا ومهیا نمودن وسایل اطفاء حریق از قبل مبادرت به عمل مذکورنمایید
  2. اگر افرادی در محل هایی مثل شوارع عامله با آتش افروزی چهارشنبه سوری به پا کرده اند،از روی کنجکاوی و غفلت در محل توقف نکنید.زیرا در صورت وقوع حادثه ممکن است با متواری شدن عاملین اصلی ،شما در مظان اتهام قرار گیرید و اثبات بی گناهی شما نیاز به زمان خواهد داشت.
  3. چون تولید مواد محترقه و ترقه های انفجاری به نحو غیر مجاز و فاقد نظارت صورت می گیرد، همین موضوع زمان انفجار این مواد و به تبع آن وقوع حادثه را غیر قابل پیش بینی می نماید.
  4. پرتاب مواد انفجاری و ترقه آتش زا برروی تاسیسات شهری و خیابانها،موجب تخریب اموال عمومی و سلب آسایش و ایجاد مزاحمت برای سایرین خواهد شد ،که این موارد در قانون جرم محسوب گردیده است.
  5. باید بدانیم که اگر کسی آتشی افروختید و سرایت آتش سبب وقوع حوادث جانی و ضررمالی به دیگران گردید،صرف اینکه آن شخص آتش رادر ملک خود افروخته است،سبب رفع اتهام نخواهد شد.به موجب قانون تصرفات مالک در ملکش،تا حدی مجاز و قانونی است که سبب ضرر افراد و همسایگان نشود.
  6. باید دانست هرفردی حتی اگر از روی سهل انگاری و غفلت (نه عمدا)آتشی را در کوهستان و جنگل روشن کند که موجب سرایت شود برابر ماده 45قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها ومراتع مجازات خواهد شد.

 

جانشین نیروی انتظامی استان در ادامه تصریح کرد: بسیاری از اشخاص سودجو متأسفانه از اشتیاق جوانان برای برگزاری مراسم و مناسبت ها سوء استفاده کرده و از آنجایی که فقط به منافع خود فکر می کنند،با تهیه  و توزیع غیر مجاز مواد محترقه ی قاچاق ، مسبب اصلی بسیاری از حوادث ناگواری هستند که هر سال در آخرین چهارشنبه ی سال با آن روبرو شده و عواقب آن سال ها و بعضا تا آخر عمر گریبانگیر خانواده و اشخاص می شود. به همین خاطر از جوانان و نوجوانان عزیز درخواست میگردد  از خرید اشیاء و موادمحترقه و ترقه های دست ساز و از افراد ناشناس خودداری و  اعمال خود را در انجام مراسم و ابراز شادی کنترل کنند.

                                                                

سخنی با نوجوانان و جوانان عزیز

  1. هرگز باعث سلب آرامش و آسایش دیگران نشوید.
  2. از تجمع و بر افروختن آتش و ایجاد راه بندان در معابر پرهیز کنید.
  3. هرگز سلامتی خود و خانواده را به آتش نسپارید.

 

هشدار به والدین

کودکان و نوجوانان عواقب استفاده از مواد آتش زا را به دلیل احتمال بروز خطر درک نمی کنند وبه همین دلیل اغلب کبریت و ترقه و مواد محترقه و منفجره را پس از تهیه در نقاط غیر قابل دید مانند انباری ،زیرزمین،بالکن پشت بام و یا داخل کیف،کمدووسایل شخصی خودمخفی می کنند که این امر خود از عوامل بروز حریق و حادثه است،لذا توصیه می شود به نکات ایمنی زیر توجه نماییم:

  1. رفت و آمد و لوازم شخصی فرزندانمان را به طور غیر محسوس کنترل نماییم.
  2. مواد منفجره در مجاورت لوازم گرمازا و یا در هوای گرم دردست یا جیب افراد ایجاد انفجار و اشتعال می نمایند.
  3. انداختن مواد منفجره،قوطی های در بسته کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش منجربه انفجار شدید می شود.
  4. از نگهداری مواد محترقه و ساخت وسایل آتش بازی توسط فرزندان اکیدا جلوگیری نموده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید.

                                                     

تلخ اما واقعی

  1. هرساله در ایام نوروز شاهد گزارش های زیادی از نقص عضوافراد (نابینایی دایم،قطع دست،پا،انگشتان و...،سوختگی اعضاء بدن،مرگهای فجیع و...)هستیم که فقط در اثر یک لحظه غفلت رخ می دهند.
  2. مواد منفجره در مجاورت لوازم گرمازا،درهوای گرم و حتی در جیب افراد ایجاد انفجار و اشتغال می کند.
  3. انفجار تنها 250گرم مواد محترقه می تواند علاوه بر تخریب شدید یک ساختمان،منجربه شکستگی شیشه ساختمانهای مجاور تاشعاع زیاد می شود.
  4. مواد منفجره به قدری حساس هستند که حتی در اثر جابجایی،حمل و نقل،واردشدن ضربه،رسیدن حرارت اندک و حتی گاهی دراثرارتعاشات صوتی،فعل و انفعالات شیمیایی و قرار گرفتن در محدوده یک فرکانس خاص خودبه خود فعال شده و منفجر می شوند.
  5. پرتاب ترقه و نارنجکهای دست ساز خسارات فراوانی به خودروهای در حال عبور و سرنشینان وارد می نماید.
  6. صدای ناشی از انفجار برای نوزادان،خانمهای باردار،بیماران و سالمندان بسیار خطرناک است.
  7. صداهای ناهنجار ناشی از انفجار می تواند موجب اختلال آنی در سیستم عصبی افراد گردد.
  8. ترس از انفجار در افرادکاملا طبیعی است چرا که حتی نوزادان با وجود نداشتن هیبچ تصوری از محیط زندگی خود از صداهای ناهنجار به شدت می ترسند.

 

هشدار پلیس

  1. در صورت مشاهده هر گونه مزاحمت و دیگر موارد مشکوک در زمینه تهیه و توزیع مواد محترقه مراتب راباتلفن 110 به پلیس اطلاع دهید.
  2. چهارشنبه سوری می تواند زیباترین وشادترین چهارشنبه آخر سال باشد اگر از انجام امور خطرناک و پرحادثه پرهیز شود.
  3. جوانان و نوجوانان گرامی با حوادث تلخ به استقبال سال نو نروید.
  4. شعله های زیبای آتش براحتی قادر به نابودی زیباییها هستند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید