11:56|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 18:04
کد خبر: 5696

هیچ تضمینی برای ایمنی جان و سلامت کارگران معادن وجود ندارد

عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات کارگران گفت: یکی از مواردی که در مجلس شورای اسلامی بسیار بحث شده است موضوع افزایش حقوق کارگری است، زیرا 840 هزار تومان حقوق کارگری به کارگر ظلم است.

هیچ تضمینی برای ایمنی جان و سلامت کارگران معادن وجود ندارد

«نادر قاضی پور» درباره وضعیت کارگرانی که در معادن مشغول به فعالیت هستند، ابراز کرد: یکی از مباحثی که باید مورد توجه همه قرار گیرد، سلامت و حفظ جان کارگران معدن است. این در حالی است که در معادن کشور، هیچ تزمینی برای جان و سلامت کارگران وجود ندارد.

وی درباره وضعیت سلامت و ایمنی کارگران بیان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، سالانه بیش از 14 درصد کشته ها از قشر کارگران هستند. این در حالی است که 7 درصد این کشته ها، کارگران مشغول در ساختمان بوده و سایر درصد ها به کارگران شاغل در معادن تعلق میگیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مقایسه با ارزش سلامت و حفظ جان کارگر در کشور های خارجی ابراز کرد: در یکی از بازدید معادن یکی از کشور های خارجی، به منظور حفظ جان، سلامت و ایمنی بیش از 2 ساعت کلاس آموزشی به مسئولان ارائه دادند. علاوه بر این به محض ورود به معدن نیز تجهیزات ایمنی، داروئی و بهداشتی بسیاری را برای حمل به هرفرد تدارک دیدند.

قاضی پور درباره معادن طلای استان اظهار کرد: سال ها است که از معادن طلای استان، طلا استخراج می شود که کسی از منبع آن خبر ندارد که به کجا ارسال می شوند. این در حالی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به دلیل حسابرسی در تهران، هیچ نظارتی بر این معادن ندارد.

به گفته قاضی پور، علاوه بر نظارت نداشتن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، صاحبان معادن هیچ گونه عوارضی به استان داده نشده و حتی بیمه و مالیات نیز از این معادن گرفته نمی شود.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که در کشور ما برای کارگران هیچ گونه آموزش و تجهیزات ایمنی تدارک نمی بینند.

عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلخ ترین رخداد حوزه کارگری که در آن تعدادی از کارگران به شلاق مجازات شدند، اظهار کرد: شلاق زدن به کارگران در شان ما نیست و مشکل صنفی باید در مجامع صنفی حل شود.

قاضی پور با بیان این که ارگان های مربوطه باید به امور کارگری ورود کنند، ابراز کرد: ارگان هایی از جمله استانداری آذربایجان غربی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان بازرسی، اداره امور مالیاتی، اداره حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی هر کدام از ارگان ها نسبت به حفظ جان، سلامت کارگران هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ سلامت جسمی کارگران  وارد عمل شوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید