12:21|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 15 آذر 1395 - 10:55
کد خبر: 5687

محمد ستارپور:بیش از 30 درصد ناوگان شهری ارومیه فرسوده است

درباره معضلات ترافیک شهری ارومیه و راهکار های کاهش آن با رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی ارومیه «محمد ستارپور» به گفت و گو می پردازیم.

محمد ستارپور:بیش از 30 درصد ناوگان شهری ارومیه فرسوده است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز, یکی از مشکلاتی که در چند سال گذشته گریبان گیر کلان شهر ها به ویژه ارومیه شده است موضوع ترافیک شهری است. عوامل مختلفی باعث ایجاد ترافیک شهری می شوند که مهم ترین عامل استفاده افراد از وسیله نقلیه شخصی برای تمام فعالیت های روزمره خود است. این در حالی است که وسیله نقلیه عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان بوده اما استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مورد توجه شهروندان قرار نمی گیرد. درباره معضلات ترافیک شهری ارومیه و راهکار های کاهش آن با رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی ارومیه «محمد ستارپور» به گفت و گو می پردازیم.

وضعیت ترافیک شهری ارومیه چگونه است؟

با توجه به ازدیاد جمعیت و توسعه شهرها به ویژه کلان شهر ارومیه و به سبب ازدیاد خودروهای سواری که نسبت به جمعیت از آمار بیشتری برخوردار است از چند سال گذشته در ارومیه نیز ترافیک شهری ایجاد شده است.

در مجموع چه تعداد خودروی سواری در ارومیه وجود دارد؟

به طور تقریبی بیش از 260 هزار دستگاه خودرو در ارومیه فعالیت می کنند.

به نظر شما اصلی ترین عامل ایجاد ترافیک شهری چیست؟

به عقیده بنده مبحث ترافیک شهری یک موضوع چند وجهی است. یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد ترافیک استفاده افراد از وسایل نقلیه شخصی یا به اصطلاح خودروی های تک سرنشین به جای وسیله نقلیه عمومی است. طبق بررسی های انجام شده بیش از 70 درصد مسافرت های درون شهری مردم برای اخذ خدمات اداری بوده که هرچقدر فعالیت های اداره ها و سازمان های دولتی الکترونیکی و مکانیزه شده ونیازی به حضور فیزیکی مردم نباشد ترافیک شهری نیز کاهش می یابد.

چه راهکارهایی را به منظور کاهش ترافیک شهری پیشنهاد می کنید؟

یکی از راهکارهای کاهش ترافیک، افزایش محدوده طرح زوج و فرد در داخل شهر است که می تواند در کاهش ترافیک تاثیر گذار باشد. از دیگر راهکارها تجیهر و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است تا مردم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی راغب شوند. همچنین افزایش پارکینگ های مناسب و رعایت قانون های راهنمایی و رانندگان به ویژه قانون دوبله می تواند ترافیک شهری را کاهش دهد. همچنین ادارات دولتی باید از هسته مرکزی شهر خارج شده و به اطراف شهر منتقل شوند تا مراجعه مردم به هسته مرکزی شهر کاهش یابد.

آیا امکان ساخت زیرگذر و تقاطع غیر همسطح در داخل شهر وجود دارد؟

با توجه به بافت شهری ارومیه امکان ایجاد زیرگذر و تقاطع غیر همسطح در داخل شهر به دلیل عواملی مانند عرض معبر و کاربری های تجاری اطراف وجود ندارد.

آیا ناوگان حمل و نقل عمومی در ارومیه پاسخگوی نیاز شهروندان است؟

ناوگان حمل و نقل عمومی در ارومیه به میزان کافی موجود بوده و نیاز شهروندان را تامین می کند اما باید توجه داشت که بیش از 30 درصد ناوگان شهری ارومیه هم در بخش تاکسی و هم در بخش اتوبوس فرسوده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید