14:09|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 13 آذر 1395 - 13:39
کد خبر: 5668

کامیار داهیم: 4فعالیت واحد پرورش مرغ گوشتی بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک

آنفلوانزاي پرندگان نوعي از آنفلوانزاي حيواني است كه توسط گونه ‏A‏ ويروس آنفلوانزا ايجاد مي شود. اين بيماري حدود100 سال قبل در بين پرندگان ايتاليا حادث گرديده و سپس به ساير نقاط جهان منتشر شده است.

کامیار داهیم: 4فعالیت  واحد پرورش مرغ گوشتی بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک

آنفلوانزاي پرندگان نوعي از آنفلوانزاي حيواني است كه توسط گونه ‏A‏ ويروس آنفلوانزا ايجاد مي شود. اين بيماري حدود100 سال قبل در بين پرندگان ايتاليا حادث گرديده و سپس به ساير نقاط جهان منتشر شده است. شكل شديد و كشنده بيماري داراي شروع ناگهاني بوده و از شدت بالايي برخوردار است و به سرعت باعث مرگ مي شود. پرندگان دريايي و بخصوص اردك هاي وحشي مخازن طبيعي ويروس اين بيماري هستند و در برابر ابتلاي به بيماري به شدت مقاوم هستند ولي پرندگان اهلي نظير مرغ  و بوقلمون بسيار حساس هستند اولين بار در ايتاليا در سال 1987 نوع كشنده و فوق حاد آنفلوانزاي پرندگان با مرگ و مير 100% تشخيص شده اند .

 

کامیار داهیم در گفتگو با باریش نیوز افزود: مرغ سبز موجود در استان مرغ ارگانیک نیست و مرغی که تحت‌عنوان «مرغ سبز» در کشور تولید می‌شود مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است.

وی گفت: هم‌اکنون تنها تعداد 4 واحد پرورش مرغ گوشتی بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک به ظرفیت ۱۱۰ هزار قطعه در استان فعال است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه طرح پایش مرغ بومی استان امسال در دست اجراست افزود: بیشتر موارد ابتلا به بیماری آنفولانزای پرندگان در بین جمعیت مرغ بومی مشاهده می شود که براساس پایش تاکنون موردی از بیماری در استان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به بازرسی، نظارت و پایش تمامی تالاب های استان و ۶۴ روستای هدف استان در زمینه کنترل بیماری آنفولانزای پرندگان عنوان کرد: در این راستا چهار هزار و ۳۹۰ مورد نمونه برداری انجام شده است.

داهیم از انجام شش هزار و ۳۵۰ نوبت آزمایش آنفولانزا در استان طی سالجاری نیز خبر داد و افزود: پایش بیماری آنفولانزای پرندگان در مزارع پرورش مرغ گوشتی، مرغ مادر گوشتی و مرغ بومی همچنان ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به هم مرزی استان با سه کشور خارجی گفت: به دلیل مرزی بودن همچنان در معرض تهدید بیماری آنفولانزای پرندگان هستیم و آمادگی کامل در این اداره کل برای مقابله با این بیماری وجود دارد.

داهیم با بیان اینکه سال گذشته در چهار روستای ارومیه، دو روستای خوی و چهار روستای سردشت بیماری آنفولانزای پرندگان مشاهده شد اظهارداشت: بلافاصله با مشاهده این بیماری تمامی طیور مبتلا معدوم سازی و غرامت آنها پرداخت شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به آمادگی این اداره کل برای مقابله با هر نوع بیماری دامی و طیور در استان اضافه کرد: طی سال گذشته و امسال سه مانور پدافند غیرعامل مقابله با آنفولانزا، پدافند زیستی در نقطه صفر مرزی و اطفای حریق و موارد غیرمترقبه در استان اجرا شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی بخشی از اقدامات و دست‌آوردهای اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی در 6 ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: برنامه‌های این اداره‌کل در قالب 13 طرح ملی و استانی اجرا می‌شود که اعتبارات ابلاغی ملی 15 میلیارد ریال و اعتبارات استانی 20 میلیارد ریال است.

داهیم در بحث کنترل بیماری‌های مشترک گفت: تاکنون 1064 مورد تست مشمشه در استان انجام شده است که 10 مورد  مبتلا شناسایی و با رعایت ضوابط مربوطه معدوم شدند.

داهیم اجرای طرح تضمین کیفیت فرآورده‌های خام دامی، پایش باقی مانده دارو در فرآورده‌های خام دامی، تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و تولید و پرورش مرغ‌سازی از برنامه‌های در دست اجرای این سازمان عنوان کرد.

وی با اشاره به آمادگی این اداره‌کل برای مقابله با هر نوع بیماری دامی و طیور در استان یادآور شد: پارسال و امسال سه مانور پدافند غیرعامل مقابله با آنفلوانزا، پدافند زیستی در نقطه صفر مرزی و اطفای حریق و موارد غیرمترقبه در استان اجرا شد.

حمیدی کارشناس مسائل دامپزشکی در گفتگو با خبرنگار آفتاب غرب با اشاره به انتقال این بیماری از پرندگان به انسان گفت: تماس نزديك و طولاني مدت با پرندگان آلوده امكان انتقال براي انسان وجود دارد. اين تماس شامل نگهداري، بازي با پرندگان، سربريدن آنها، كندن پر، از بين بردن بقاياي اجساد پرندگان و .... مي باشد راه اصلي انتقال در سطوح باز مثل چشم، بيني و دهان تثبيت شده و وارد دستگاه تنفسي انسان شود بيماري از طريق خوردن گوشت پخته پرندگان انتقال نمي يابد زيرا ويروس مولد آن در دماي 50 درجه از بين مي رود.

وی به عوارض این بیماری تاکید و گفت: عوارض این نوع بیماری اختلال در عملكرد كليوي و قلبي و ... پان سيتونپي و سپيس هستند.

این مسول  مهمترين اقدام كنترلي  در آنفولانزای پرندگان را معدوم كردن سريع عليه پرندگان بيمار يا تماس يافته، دفع مناسب لاشه پرندگان و قرنطينه و ضدعفوني كردن مرغداري ها عنوان کرد و گفت: ويروس آنفلوانزا در عرض نيم ساعت در دماي 60 درجه سانتي گراد و نيز در تماس با مواد ضد عفوني كننده نظير فرمالين ويد از بين مي رود .

جالب است كه بدانيم يك گرم كود آلوده به ويروس آنفلوانزا مي تواند در حدود يك ميليون مرغ را آلوده كند يكي ديگر از اقدامات كنترلي، محدود نمودن جابجايي پرندگان در داخل كشور و يا بين كشورها مي باشد. به نظر مي رسد با جلوگيري از تماس ماكيان اهلي با پرندگان وحشي از انتشار ويروس اين بيماري پيشگيري مي گردد. استفاده از ماكيان اهلي از آب آلوده به فضولات پرندگان وحشي به آساني باعث انتقال ويروس به آنها مي شود.

 

این کارشناس در پایان به درمان آنفولانزا اشاره و افزود: بيماران مبتلا را بايد در بيمارستان بستري كرد كه اكثر بيماران پس از 48 ساعت به دليل نارسايي چند ارگان و افت فشار خون در نهايت به بستري شدن در ‏ICu‏ و تهويه مكانيكي پيدا  مي كنند. داروهاي مورد استفاده شامل تركيبات ضد ويروسي نظير اوسلتاميوير مي باشد كه خوراكي بوده و كاملا برعليه ويروس آنفلوانزاي پرندگان موثر است. اثر بخشي داروهاي مذبور بستگي به تجويز سريع دارد. ولي 48 ساعت اول شروع علائم باليني دارد. تأخير در شروع درمان ممكن است داروي تجويز شده ديگر موثر نباشد. مي توان از داروهاي ضد ويروس نظير امانتادين وريمانتادين استفاده نمود.‏

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید