00:22|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آبان 1395 - 04:36
کد خبر: 5613

ضد و نقیض‌های قاچاق دارو

به گفته رییس سازمان غذا و دارو، قاچاق در حوزه دارو کمتر از پنج درصد صورت می‌گیرد در حالی که چندی پیش این آمار نزدیک به 20 درصد اعلام شده بود.

ضد و نقیض‌های قاچاق دارو

به گزارش باریش نیوز، کلاف سردرگم قاچاق وقتی سردرگم‌تر می شود که صفت صادراتی به خود بگیرد. داروهایی که در کشور با قیمتی پایین تر از بازار مصرف فرامرزی تولید شده و قاچاقی صادر می شوند، عامل نگرانی برخی مسئولان است که حجم واردات داروی قاچاق را پایین می دانند.

 

البته قاچاق در حوزه دارو، غذا و لوازم آرایش از حساسیت خاصی برخوردار بوده و بیشرین توجهات نظارتی را به خود اختصاص داده است. شهریورماه امسال نیز مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، قاچاق در حوزه دارو را عدد کوچکی خواند و گفت: صنعت دارویی ما موفق و بزرگ است.

 

از طرفی به گفته وی بیشترین نگرانی در بحث قاچاق صادراتی دارو وجود دارد. داروهای تولید شده در کشور با قیمت تمام شده پایین به خارج از کشور قاچاق می شود. مشکل امروز ما این نوع قاچاق دارو است وگرنه داروهای وارداتی به شکل قاچاق حجم بالایی نداشته و تا حد زیادی کنترل شده است.

 

این در حالی است که رییس سازمان تعزیرات حکومتی سال گذشته به کشف تنها 2 درصد از داروهای قاچاق موجود در کشور اقرار کرد. بنابراین اگر 98 درصد از داروهای قاچاق داخل بازار کشف نمی شود پس چگونه می توان ادعای کنترل آنها را تا حد «زیادی» داشت؟

 

علی سبحانیان رییس انجمن واردکنندگان دارو مهرماه با حضور در برنامه تلویزیونی با موضوع مبارزه با کالاهای قاچاق با اشاره به دشواری مقابله با ورود داروهای قاچاق به کشور، عنوان کرد: کنترل داروهای قاچاق به کشور دشوار است زیرا اصولا داروها کوچک و حمل آنها نیز آسان است.

 

سبحانیان گفت: هرگونه اقدامی که در روند مبارزه با داروهای قاچاق صورت می گیرد، مقطعی است. زیرا مجازات ها چندان بازدارنده نیستند و باید زمینه بوجود آمدن قاچاق دارو از بین برود در غیر این صورت این اقدامات چندان کارساز نیستند.

 

وی با بیان اینکه در قاچاق دارو سلامت خانواده ها مورد تهدید جدی است، چراکه ممکن است این داروها تقلبی و یا تاریخ گذشته باشند، ادامه داد: حدود 20 درصد از داروهای موجود در کشور قاچاق هستند.

 

رییس انجمن واردکنندگان افزود: سازمان غذا و دارو باید زمینه های ورود داروهای قاچاق به کشور را شناسایی و جلوی آن را بگیرد زیرا در صورت حذف ریشه های این معضل، مشکل قاچاق نیز به طور کامل حل و فصل می شود.

 

در نتیجه توپ قاچاق دارو به زمین سازمان غذا و دارو افتاد که البته به گفته رییس این سازمان میزان قاچاق در حوزه دارو کمتر از پنج درصد بوده است. بازی زمانی جالب می شود که این آمار با اعداد و ارقام رییس انجمن واردکنندگان دارو اختلاف 15 درصدی دارد.

 

از طرفی دیناروند به امکان پذیر بودن ورود اقلام قاچاق معتقد است. به گفته وی، اکنون واردات دارو به کشور حدود یک میلیارد دلار بوده و ورود قاچاق همه اقلام به طور طبیعی از مرزهای گسترده امکان‌پذیر است؛ به طوری که امکان ورود کالای قاچاق از بازارچه های مرزی، مناطق آزاد و حتی گمرک وجود دارد.

 

دیناروند با بیان اینکه در مقطعی دوره تحریم دارو و تجهیزات پزشکی در کشور وجود داشت، گفت: متاسفانه در آن زمان مسیرهای غیرقانونی برای ورود دارو در جهت رفع نیازهای مردم ایجاد شد، بنابراین با شکل‌گیری بازار رسمی کشور و جدیت در مبارزه با قاچاق به طور حتم سهم قاچاق در دارو و تجهیزات پزشکی کاهش پیدا می کند.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان تعزیرات حکومتی باید با قاچاق برخورد جدی کند، افزود: وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو با سازمان تعزیرات حکومتی در موضوع مبارزه با قاچاق به شدت همکاری دارد. بر اساس آمارهای موجود اعلامی از سوی سازمان غذا و دارو، گمرک و میزان تخصیص ارز بانک مرکزی واردات دارو در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار بود که البته این واردات نسبت به سال 92، 350 میلیون دلار کاهش پیداکرده است.

 

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق مصوب سال 92 قانون کاملی است، تصریح کرد: آیین‌نامه‌های این قانون در دولت نهایی و ابلاغ شده و این قانون نواقص کمتری نسبت به قوانین گذشته دارد.

 

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که آیا همه فرآورده‌های قاچاق تقلبی هستند، افزود: ممکن است به این شکل نباشد اما احتمال تقلبی بودن آن بسیار زیاد است، البته در خصوص دارو سهم بازار از تولیدات داخل به میزان 70 درصد بوده و 30 درصد وارداتی است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید