00:06|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آبان 1395 - 03:38
کد خبر: 5597

احتیاط! کارگران ساختمانی بدون بیمه مشغول کارند

در حالی که آمارها حکایت از این دارد که روزانه حدود ۳ کارگر ساختمانی در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند و حدود ۴۵ درصد حوادث ناشی از کار متعلق به کارگران ساختمانی است. از نیمه دوم سال ۹۴ تا کنون بیمه کارگران ساختمانی قطع شده است.

احتیاط! کارگران ساختمانی بدون بیمه مشغول کارند

به گزارش گروه اقتصادی باریش، با وجود اینکه 50درصد حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است با گذشت 8 ماه از سال جاری بیمه این قشر زحمت کش همچنان بلاتکلیف است.

 

از آنجایی که نیمی از حوادث ناشی از کار سهم کارگران ساختمانی می شود ضرورت بهره‌مندی کارگران ساختمانی از مزایای بیمه‌ای بیشتر احساس می‌شود. شاهد کلاممان اظهارات محمد اصابتی، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  است.

 

وی با  ابراز نگرانی از بالا بودن آمار حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی، اظهار داشت: بیش از45 درصد حوادث ناشی از کار در کشور ایران مربوط به بخش ساختمان است، به طوری که روزانه 3 کارگر بر اثر حوادث ساختمانی جان خود را از دست می دهند، در حالی که این آمار در کشورهای پیشرفته فقط حدود17 درصد از کل حوادث را شامل می شود.

 

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته کارگران سال 95 با بیان اینکه 800 هزار نفر کارگران ساختمانی، بیمه تأمین اجتماعی دریافت کرده‌اند، گفت: کمتر از یک میلیون نفر دیگر در نوبت دریافت تأمین اجتماعی هستند.

 

وی افزود: 15 درصد از صدور پروانه ساختمانی باید برای بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی پرداخت شود که این میزان حتی برای 400 هزار نفر موجود هم کفاف نمی‌دهد.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به رئیس سازمان تأمین اجتماعی دستور داده‌ام، علیرغم منابع محدود حق بیمه کارگران ساختمانی، ریزشی نداشته باشد و از محل صرفه‌جویی سایر بخش‌ها این منابع تأمین شود.

 

* همچنان خبری از بیمه کارگران ساختمانی نیست

اما هادی ساداتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باریش, با بیان اینکه از نیمه دوم سال 94 که بیمه کارگران ساختمانی قطع شده است هنور همان وضعیت وجود دارد گفت:حدود یک میلیون نفر در صف انتظار هستند، در صورتی که این رقم بیشتر می شود که تعدادی به افراد در حال انتظار افزوده شود.

 

ساداتی کمبود سهمیه بیمه کارگران ساختمانی را مشکل بزرگی خواند و افزود: هیچ بیمه‌ای در کشور سهمیه بندی نیست اما بیمه کارگران ساختمانی سهمیه بندی شده است. درخواستمان از مجلس این است که به این موضوع رسیدگی کند.

 

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران  با بیان اینکه همچنان  منتظر خبر خوش ربیعی در روز کارگر 95 برای بیمه کارگران ساختمانی هستیم گفت: تا کنون خبری از سهمیه کارگارن ساختمانی نیست.

 

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه 60درصد از کارگران ساختمانی بیکار هستند. تعداد زیادی از کارگران در حوزه ساختمان به کارهای دیگر اشتغال دارند. حدود 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار نفر کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که حدود 60 درصد آنها برابر با 1 میلیون و 200 هزار نفر بیکار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه وزیر کار درباره عدم قطع بیمه کارگران ساختمانی تاکید کرده است، افزود: با وجود تأکیدات ربیعی در سال 95 هنوز سهمیه بیمه کارگران ساختمانی کشور اعلام نشده است.
دانشجو

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید