01:01|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 18 آبان 1395 - 05:10
کد خبر: 5443

روح الله حضرت پور: پیگیر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو هستیم/خام فروشی با اصل اقتصاد مقاومتی در تضاد است

روح الله حضرت پوردر گفتگو باباریش نیوز عنوان کرد: متاسفانه با وجود ظرفیت بالای استان در حوزه منابع خدادادی و معدنی به دلیل نبود تکنولوژی لازم و واحد های صنایع تبدیلی آذربایجان غربی به بیماری خطرناک خام فروشی دچار شده است.

روح الله حضرت پور: پیگیر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو هستیم/خام فروشی با اصل اقتصاد مقاومتی در تضاد است

روح الله روح الله حضرت پور در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار باریش نیوز ،درابتدا از آخرین وضعیت منطقه ویژه سرو خبر داد و گفت پیگیر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو هستیم تا از این ظرفیت بزرگ اشتغال زایی و صادرات استفاده کنیم.

روح الله حضرت پور با انتقاد از وضعیت نگران کننده خام فروشی در آذربایجان غربی اظهار کرد:  متاسفانه با وجود ظرفیت بالای استان در حوزه منابع خدادادی و معدنی به دلیل نبود تکنولوژی لازم و واحد های صنایع تبدیلی آذربایجان غربی به بیماری خطرناک خام فروشی دچار شده است.
وی افزود: علاوه بر از دست دادن فرصت های قابل توجه کاری، در اثر این خام فروشی  منابع عظیم مالی به راحتی از استان خارج میشود.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کنار همه معادن و ظرفیت های بی نظیر، هنوز هم ظرفیت سرمایه گذاری برای اکتشافات  بیشتر در آذربایجان غربی وجود دارد.
حضرت پور گفت: ترغیب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی از طریق انجام فعالیت‌های ترویجی همانند فعالسازی گروه‌های توسعه منطقه‌ای و مشارکت در سرمایه‌گذاری باید انجام شود.
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خام فروشی با اصل اقتصاد مقاومتی در تضاد است و با توجه به اینکه معادن یکی از بهترین جایگزین های اقتصاد نفتی به شمار می رود، اگر اقدام به تولید خام کرده و همان نیز به صورت خام صادر شود، بی‌شک در توسعه اقتصادی کشور تاثیر چندانی نخواهد داشت.
نمایده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: از تعداد ۴۳۷ معدن موجود استان ۱۸۲ معدن فعال بوده و 4765 نفر در آن مشغول کار هستند که استخراج سالانه آنها ۱۶ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۴۰۰ تن است.
نماینده مردم ارومیه از دولت خواست تا برای افزایش استفاده از منابع زمینی ارتباطات علمی و عملی با دانشگاه ها  را برقرار کند.حضرت پور گفت: منابع حاصله از خام فروشی محدود است، برای مثال پنج یا شش سال پیش سنگ آهن به صورت خام و یا کنستانتره به چین و هند صادر می‌شد و در چین و یا خلیج فارس تحویل سرمایه‌داران چینی می‌شد اما بعد از مدتی چین ذخیره یک میلیارد تنی سنگ آهن کشف کرد و پروژه هند متوقف شد و قیمت سنگ آهن به شدت نزول پیدا کرد و در اثر این شوک بزرگ، اغلب معادن تعطیل و تعداد زیادی از معدن‌کاران ورشکسته شدند و علت این امر خام فروشی مواد سنگی بود. 


عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما امیدواریم که دولت تعداد کارخانه ها و واحد های تبدیلی را افزایش دهد، ما امیداوریم که جذابیت لازم برای سرمایه گذاران خارجی هم از سوی دولت ایجاد شود.
وی گفت: بیشتر استخراج کنندگان معادن استان افراد غیر بومی هستند، مسئولان باید سعی کنند که پروانه‌های استخراج از معادن را به نام افراد بومی استان صادر کنند تا با ثبت شرکت‌ها در آذربایجان‌غربی، عوارض و درآمدهای آن نصیب این استان شود.
حضرت پور افزود: طلایی که از معادن آذربایجان غربی برداشت میشود به تولیدی های استان های دیگر انتقال داده شده و پس از ایجاد اشتغال و با سود زیادی به آذربایجان غربی برگردانده میشود.
وی تصریح کرد:وجود 31 نوع ماده معدنی تیتان، کانسنگ طلا، باریت، فلدسپات، میکا، کان سنگ نقره و انواع سنگ های تزیینی مانند گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت آذربایجان غربی از جمله ظرفیت‌های معادن این استان به شمار می رود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مشکلات فرهنگیان و معلمان حق التدریسی اشاره کرد و گفت:متاسفانه بودجه دولت با توجه به تحریم ها و نبود صادارات نفت کاهش یافته است که امیدواریم با حضور آشتیانی وزیر جدید آموزش و پرورش مشکلات این قشر عظیم حل شود.وی از کمک بیش از 4 میلیارد تومانی رییس جمهور به صندوق بازنشستگان فرهنگیان خبر داد.

ادامه مصاحبه به طور کامل در هفته نامه آفتاب غرب درهفته بعد منتشر خواهدشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید