23:11|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 10 آبان 1395 - 01:17
کد خبر: 5391

افزایش بی‌رویه هزینه‌ها برای زائران اربعین حسینی(ع)

علیرغم وعده‌های مسئولان برای ایجاد تسهیلات پیاده‌روی اربعین حسینی، افزایش پی‌در‌پی هزینه‌های این مراسم بزرگ مذهبی مردم را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

افزایش بی‌رویه هزینه‌ها برای زائران اربعین حسینی(ع)

به گزارش باریش نیوز، در همین رابطه و در حالی که مسئولان و مدیران بخش حمل ونقل هوایی در هفته‌های گذشته بر کنترل نرخ بلیت پرواز عتبات عالیات تاکید می‌کردند، برخی ایرلاین‌ها بی‌توجه به توافق‌های انجام شده بلیت‌ پرواز مسیرهای نجف و بغداد را تا 2/5 میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

 

اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی چند روز پیش از تعیین قیمت بلیت پروازهای نجف و بغداد برای تاریخ 23 آبان امسال تا 5 آذرماه  خبر داد و گفت: بر این اساس نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت تهران- نجف  و تهران- بغداد یک میلیون و 100 هزار تومان و از مبدأ مشهد یک میلیون و 350 هزار تومان خواهد بود.

 

به گزارش تسنیم، این در حالی است که در بازار سیاه نرخ بلیت مسیرهای پروازی مورد نظر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به سرعت افزایش یافته است. بر این اساس قیمت بلیت پرواز تهران- نجف برای تاریخ 28 آبان‌ماه امسال حدود یک میلیون تومان و قیمت بلیت برگشت این مسیر نیز برای روزهای سوم، چهارم و پنجم آذرماه امسال 900 هزار تومان است. این بدان معناست که در مدت کمتر از یک هفته در مسیر پروازی تهران- نجف-تهران دلالان 200 هزار تومان به نرخ‌ها افزوده‌اند بدون آن‌که سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه اقدام خاصی را انجام دهد.

 

همچنین نرخ بلیت پرواز مشهد- نجف برای روز 26 آبان‌ماه (چهارشنبه) یک میلیون و 200 هزار تومان است. قیمت بلیت برگشت این مسیر نیز برای روزهای اول آذرماه در حال حاضر یک میلیون و 250 هزار تومان است.

 

پیش از این افزایش بلیت اتوبوس به مقصد مناطق مرزی هم با اعلام مسئولان رسما با افزایش 100 درصدی مواجه شده و رئیس سازمان راهداری از 2 برابر شدن نرخ بلیت اتوبوس برای اربعین امسال خبر داد. البته بهانه این افزایش، بازگشت خالی اتوبوس‌ها از مرز اعلام شده است.

 

علاوه بر این، هزینه پارک ماشین در مناطق مرزی هم زیاد شده که بهانه این افزایش قیمت، واگذاری پارکینگ‌های مرزی به بخش خصوصی عنوان شده است. به این ترتیب افرادی که با ماشین شخصی به مناطق مرزی سفر می‌کنند باید هزینه بیشتری نسبت به گذشته بپردازند.

 

بیمه اجباری

 

یکی دیگر از افزایش هزینه‌ها، اجباری شدن بیمه به مبلغ 25 هزار تومان است، که در سال‌های پیش داوطلبانه بود اما امسال اجباری شد. این در حالی است که برخی از مردم با این مبلغ خود را به مرز می‌رسانند!

 

بر این اساس اگر فقط 2 میلیون نفر از ایران عازم عراق شوند، 50 میلیارد تومان از محل بیمه اجباری به جیب بیمه گرانی سرازیر خواهد شد که البته معلوم نیست چقدر به تعهدات خود پایبند باشند.نکته دیگر اینکه ظاهرا بازپرداخت این مبلغ در عمل به حوادث بین‌راهی محدود خواهد شد و به کار هزینه‌های درمانی نخواهد آمد، چرا که به گفته زائرانی که در سال‌های گذشته در ایام اربعین به زیارت عتبات عالیات مشرف شده‌اند، مراکز درمانی عراق بصورت رایگان بیماران ایرانی را درمان و بستری کرده‌اند.

 

درخواست لغو روادید یکطرفه!

 

یکی دیگر از وعده‌هایی که از سال‌های گذشته جزء مطالبات مردم بوده و مسئولان هم به دفعات برای عملی شدن آن اظهار تمایل کرده‌اند، لغو روادید بین دو کشور بوده است.

 

گفته می شود سال گذشته طبق اعلام مسئولان بیش از پانصد هزار زائر فقط بخاطر عدم صدور ویزا، از حضور در  پیاده‌روی اربعین محروم شدند. لذا با توجه به اینکه بزرگترین مانع حضور ایرانیان در حماسه عظیم و عزت‌آفرین اربعین ویزا می باشد، ضرورت توجه به حذف ویزا بین ایران و عراق بیشتر می‌باشد.در همین زمینه سال گذشته رئیس مجلس بر ضرورت حذف ویزا بین ایران و عراق تاکید کرده بود. همچنین نادران، نماینده مجلس نهم، در همان ایام گفته بود که دولت عراق آمادگی دارد روادید را برای تمام ایام سال لغو کند ولی متأسفانه در داخل بعضی از نهادها مانع انجام این کارند.

 

سال جاری هم حسن روحانی در دیدار نخست‌وزیر عراق با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی، گفت: امیدوارم در آینده نزدیک دو طرف با لغو ویزا بتوانند رفت و آمد مردم خود را برای زیارت هموارتر کنند. حیدر العبادی هم از برنامه‌ریزی برای تسهیل شرایط برای زایران عتبات عالیات خبر داد و گفت: به دنبال تسهیل امور و رسیدن به مرحله لغو ویزا در این زمینه هستیم.با این حال علیرغم اعلام تمایل مسئولان عراقی و ایرانی برای حذف روادید میان دوکشور، تاکنون اقدام موثری در این رابطه انجام نشده است.

 

البته در این رابطه گفته می‌شود مسئولان ایرانی با حذف ویزا تنها در ایام اربعین موافقت کرده‌اند(!) در حالی که به طور طبیعی طرف عراقی در صورتی با این موضوع موافقت خواهد کرد که زمینه حضور زائران عراقی امام هشتم(ع) بدون نیاز به دریافت روادید فراهم گردد. پیداست که حتی اگر بر سر لغو روادید در همه ایام سال توافق شود، با توجه به حجم زائران ایرانی که در سایر ایام سال برای زیارت یا تجارت به عراق می‌روند، باز هم سنگینی کفه ترازو به نفع ایران خواهد بود. لذا شایسته است مسئولان دولت با تکذیب این گمانه‌ها، برای رفع این مشکل هم در عمل چاره‌اندیشی نمایند.

 

سفری فراتر از مرزها

 

اما مسئله اساسی که در رابطه با حماسه پیاده‌روی اربعین وجود دارد آن است که مناسبات موجود در این ماجرا فراتر از مرزهای کشورها و روابط دولت‌هاست.

 

شیعیانی از سراسر دنیا تفاوت‌های رنگی، نژادی، قومیتی و مادی را زیر پا می‌گذارند و در دریای عاشقان امام حسین(ع) خود را غوطه ور می‌کنند و حقیقتاً دولت و ملت عراق هم تمام دارایی خود را برای میزبانی از زائران حسینی در طبق اخلاص می‌گذارند، ولی ظاهرا در این میان دولت یازدهم اهتمامی برای کمک به این حماسه عظیم اسلامی ندارد و از هر بهانه‌ای برای فرار از ارائه تسهیلات به زائران استفاده می‌کند.دولت از یک سو برای سفر به سایر کشورها تا 300 دلار ارز دولتی می دهد ولی برای زائران اربعین چنین ارزی نمی‌دهد، یعنی کسانی که بخواهند برای تفریح به ترکیه سفر کنند برای یک بار می‌توانند از ارز ارزان‌قیمت بهره‌مند شوند اما برای سفر اربعین چنین تسهیلاتی ارائه نمی‌شود!علاوه بر این، زیارت اربعین برای گروه کثیری از مردم، ارزان‌ترین زمان سفر محسوب می‌شود و بسیاری از آنان صرفا در این ایام قادر به زیارت عتبات عالیات هستند اما با افزایش هزینه‌ها که توسط دولت صورت می‌گیرد سفر آنان با مشکلات زیادی مواجه شده است.

 

به طور مثال در همان ابتدای کار برای هزینه روادید و بیمه به ازای هر نفر باید 180 هزار تومان پرداخت شود، اگر هزینه عزیمت به مرز و رفت و آمد در عراق در زمان رفت و برگشت را به این مبلغ اضافه کنیم، حداقل چیزی بالغ بر 500 تا 700 هزار تومان خواهد شد که از عهده بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد که اشتیاق زیارت اباعبدالله(ع) را دارند خارج است.

 

فراتر از همه این مسائل، اربعین چیزی بیش از یک برنامه زیارتی است و به نماد قدرت‌آفرینی اسلام و شیعه و عامل اتحاد و همدلی مسلمانان و شیعیان منطقه تبدیل شده است، لذا باید دولت تمام توان خود را برای تسهیل این سفر و تقبل برخی هزینه‌ها به کار بگیرد تا هیچ یک از شیفتگان زیارت امام حسین‌(ع) لااقل به دلیل مشکلات مالی از این سفر سیاسی- آئینی باز نمانند.

منبع: کیهان

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید