06:29|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 01 آبان 1395 - 05:18
کد خبر: 5338

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی: ساماندهی اسکان ۱۸۸۶ عشایر داوطلب در آذربایجان غربی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی از ساماندهی اسکان عشایر داوطلب در استان خبر داد و گفت: تاکنون یک هزار و ۸۸۶ خانوار عشایر سامان دهی شده اند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی: ساماندهی اسکان ۱۸۸۶ عشایر داوطلب در آذربایجان غربی

به گزارش  سرویس اقتصادی باریش،بهرام زینال زاده اظهار کرد: در قالب ساماندهی اسکان عشایر داوطلب، ۷۹۶ خانوار در سال ۹۲، ۳۴۷ خانوار در سال ۹۳ و ۷۴۳ خانوار در سال ۹۴ ساماندهی شده اند.

وی در خصوص میزان برخورداری از آب آشامیدنی نیز گفت: در شرایط حاضر چهار هزار و ۳۶۸ خانوار عشایر استان از آب آشامیدنی برخوردار هستند.

به گفته زینال زاده یک هزار و ۳۸۳ خانوار در سال ۹۲، یک هزار و ۱۰۹ خانوار در سال ۹۳ و یک هزار و ۸۷۶ خانوار در سال ۹۴ از آب آشامیدنی برخوردار بودند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود به میزان دسترسی به راه مناسب عشایری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر سه هزار و ۹۶ خانوار به راه مناسب عشایری دسترسی دارند که در نخستین سال شروع به کار دولت تدبیر و امید ۳۶۵ خانوار، در سال ۹۳ یک هزار و ۲۱۷ خانوار و در سال ۹۴ نیز یک هزار و ۵۱۴ خانوار به راه مناسب دسترسی داشتند.

زینال زاده اضافه کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۸۷ تعداد خانوارهای عشایری استان آذربایجان غربی ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ نفر را شامل می شود.

وی افزود: عشایر استان در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل که در ۳۳۶ کانون توسعه مستقر هستند و جز سومین استان عشایری کشور بوده و عشایرقریب به چهار درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی، استان با دارا بودن حدود دو میلیون واحد دامی حدود ۲۰ درصد پروتئین استان مشتمل بر ۱۵ هزار تن گوشت قرمز و سایر فرآورده های دامی شامل شیر( ۵۰ هزار تن) پشم و مو(سه هزار تن) و مقدار متنابهی کشک، روغن و ... تولید و به بازار مصرف عرضه می کنند.

وی در خصوص میزان باسوادی عشایر استان آذربایجان غربی نیز گفت: از کل افراد لازم التعلیم  از مجموع ۹۱ هزار و ۵۲۹ نفر، تعداد ۵۶ هزار و ۳۹۱ نفر  مرد و زن باسواد هستند. از تعداد کل افراد لازم التعلیم ۴۴ هزار و ۶۳۰ نفر زن و تعداد ۴۴ هزار و ۸۹۹ نفر مرد می باشند که از این تعداد ۳۵ هزار و ۱۶۱ نفر مرد ( ۶۲.۴ درصد) و از ۲۱ هزار و ۲۳۰ نفر زن ( ۳۷.۶درصد) باسواد هستند.

زینال زاده خاطرنشان کرد: عشایر استان آذربایجان غربی در تولید صنایع دستی اعم از کلاه، دستکش، جوراب و پاپوش با ۱۸ هزار و ۲۷۵ جفت تولید، قریب به ۱۲.۴۱ درصد تولیدات، دارای رتبه اول کشوری در بین عشایر است و در زمینه تولید سایر صنایع دستی قالی و قالیچه و...  با تولید ۱۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع در سال قریب به ۱۰ درصد تولید این محصولات را در بین عشایر کشور به خود اختصاص داده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید