04:40|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 مهر 1395 - 03:36
کد خبر: 5324

استعفای وزیری که جوانان در «اولویتش» نبود/ انباشت مطالبات جوانان

وزیر ورزش و جوانان در حالی این هفته استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرد که عملکرد او در حوزه جوانان جای بحث فراوان دارد.

استعفای وزیری که جوانان در «اولویتش» نبود/ انباشت مطالبات جوانان

به گزارش سرویس ورزشی باریش،محمود گودرزی که به گفته خودش «از روز نخست وزارتش، صحبت رفتنش وجود داشت» در نهایت با استعفا و پذیرش آن از سوی رئیس جمهور به کار خود در وزارت ورزش و جوانان پایان داد. 

احیای سازمان ملی جوانان

اگرچه یکی از وعده های تلویحی دولت یازدهم تفکیک حوزه ورزش از جوانان و احیای سازمان ملی جوانان بود، اما این وعده دستکم در دوره وزارت محمود گودرزی جامه عمل نپوشید تا حوزه جوانان همچنان در سایه پرطمطراق ورزش باقی بماند.

با اینکه وزیر ورزش و جوانان همواره خود را متمایل به این جدایی نشان می داد، اما در عمل شاهد هیچ تلاشی از سوی وی برای تحقق وعده دولت نبودیم. پیشنهاد جدایی جوانان از ورزش در کمیسیون اجتماعی دولت هم مطرح شد اما به گفته گودرزی، این پیشنهاد با موافقت همراه نشد اما کمتر کسی است که نداند شخص وزیر ورزش و جوانان خود از مخالفان این تفکیک به شمار می‌رفت و حتی شنیده شد که وی در نامه ای به کمیسیون اجتماعی دولت، جدایی ورزش از جوانان را فاقد ضرورت عنوان کرده بود.

کلیدواژه وزیر ورزش و جوانان پس از برگزاری جلسه کمیسیون اجتماعی دولت، یک جمله بود؛ «تفکیک جوانان از ورزش سیاست دولت نیست» و با همین یک جمله که بارها از سوی وی در برنامه های خبری مختلف و در میان خبرنگاران مطرح شد، مسئولیت عدم تحقق وعده دولت را از دوش خود برداشت و توپ را به زمین مجموعه دولت انداخت.

گودرزی همواره در پاسخ به سوال خبرنگاران که احیای سازمان ملی جوانان را مطالبه داشتند، طی یکسال گذشته چنین گفت: «شورای عالی جوانان با این کار مخالفت کرده است و به اعتقاد اعضای شورای عالی جوانان ادغام دو حوزه ورزش و جوانان براساس قانون انجام شده و این ادغام باید چند سال تجربه شود تا در زمینه موفق یا نبودن آن به نتیجه رسید.»

برگزاری شورای عالی جوانان

تنها جلسه شورای عالی جوانان در دولت یازدهم، مهرماه سال ۹۳ برگزار شد و پس از آن علیرغم پیگیری کارشناسان و فعالان حوزه جوانان، این شورا که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود، جلسه ای نداشته است.

پاسخ وزیر ورزش و جوانان به این مطالبه جامعه جوان نیز تکراری و کوتاه بود؛ «هنوز به دستور جلسه ای برای برگزاری شورای عالی جوانان نرسیده ایم». این در حالی است که از آخرین جلسه شورای عالی جوانان تاکنون، بیش از ۲۰ جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان برگزار شده است. از آنجا که یکی از وظایف ستاد ملی ساماندهی امور جوانان رسیدن به دستور جلسات شورای عالی جوانان است، این سوال همچنان مطرح است که چگونه با گذشت ۲ سال، هنوز وزارت ورزش و جوانان به دستور جلسه ای برای گردهم آوردن دولت حول محور جوانان نرسیده است. این در حالی است که محمود گودرزی در بیشتر جلسات ستاد ملی ساماندهی امور جوانان نیز حضور داشته است.

بودجه حوزه جوانان

"بودجه بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان به اندازه آسفات کردن ۱۰ کیلومتر راه روستایی است." این جمله در ۳ سال گذشته کلیدواژه برنامه های اجرا شده و نشده حوزه جوانان وزارت ورزش بوده است. بودجه این معاونت در ۳ سال گذشته همواره رقمی بین ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده اوج بی توجهی وزارت ورزش به بخش جوانان است.

اگرچه در سال جاری بودجه معاونت ساماندهی جوانان روی کاغذ افزایش قابل ملاحظه ای داشت و واعظ مهدوی، معاون سازمان برنامه و بودجه، این رقم را حدود ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد، اما نگرانی در مورد تخصیص این بودجه به بخشهای دیگر به ویژه حوزه ورزش همواره بخش جوانان را تهدید کرده است. به طوری که محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بودجه جوانان در قانون بودجه سال جاری ۴۷ میلیارد تومان است اما به عنوان معاون ساماندهی امور جوانان اعلام می‌کنم که این حوزه بیش از ۷ میلیارد تومان بودجه ندارد.

رستمی از نشت بودجه جوانان در بخش ورزش پرده برداشت و افزود: ۴۷ میلیارد تومان در مجلس مصوب شده و سازمان مدیریت آن را ابلاغ کرده است اما ۷ میلیارد تومان آن به جوانان تخصیص داده و مابقی آن در بخش‌های دیگر وزارت ورزش و جوانان صرف می‌شود.

مسائل جوانان در سایه جذابیت ورزش

دقت نظر در موارد فوق نشان می دهد به طور کلی بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان با وزارت محمود گودرزی جایگاهی بسیار نازل داشت. چیزی که شخص وزیر هم از بیان آن ابایی نداشت و بارها عنوان کرد که جوانان در اولویت کاری او نیستند. گودرزی در جلسات مختلف، بی عملی در حوزه جوانان را به زمین های دیگر انداخته و به عنوان مثال گفته بود: اگر وضعیت اقتصادی جامعه بهبود یابد یقینا وضعیت جوانان نیز بهبود خواهد یافت. یا در جایی دیگر گفته بود: موضوع جوانان یک موضع ملی و فرادستگاهی است. معاونت ساماندهی امور جوانان تا حدودی توانسته است سایر دستگاه ها را دغدغه مند حوزه جوانان کند اما هنوز هم متاسفانه این موضوع در اولویت دستگاه ها قرار ندارد. دستگاه‌ها اولویت‌های خاصی دارند و ممکن است جوانان در اولویت آنها نباشند.

گودرزی در جایی دیگر با سیاسی خواندن انتقادها به کم کاری در حوزه جوانان گفت: همانطور که در بحث فیش های حقوقی برخی با اغراض سیاسی مسائل را مطرح کردند در موضوع جوانان هم برخی با اهداف سیاسی و اقتصادی به موضوع جوانان ورود می کنند اما اهداف دیگری پشت آن نهفته است. اما وزیر ورزش و جوانان در همین جایگاه نیز به جذابیت بیشتر ورزش نسبت به جوانان اشاره کرد و افزود: امروز موضوع جوانان به گفتمان تبدیل شده اما ورزش به دلیل جذابیت، بیشتر مورد توجه است.

این مساله تا جایی پیش رفت که وزیر ورزش و جوانان در جمع مسئولان جوانان سراسر کشور به صراحت بر تاکید بیشتر به ورزش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر موضوع جوانان در اولویت وزارت ورزش و جوانان نیست.

با توجه به چالشهای موجود در حوزه جوانان به نظر می رسد با تایید استعفای گودرزی، سرپرست این وزارتخانه یا وزیر جدید باید دغدغه جوانان را در راس ماموریتهای خود قرار دهد تا این حوزه به طور جدی از چتر ورزش خارج شود. این موضوع می طلبد که مسئول جدید ورزش و جوانان نگاه یک‌جانبه این وزارتخانه به موضوع مهم ورزش را تعدیل کند تا مطالبات انباشته شده جوانان طی سالهای گذشته قدری کاهش یابد.

ناصر جعفرزاده

 

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید