10:33|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 27 مهر 1395 - 12:47
کد خبر: 5315

نشست هم اندیشی حقوق اقوام در ارومیه برگزار شد

نشست هم اندیشی حقوق اقوام با هدف افزایش همگرایی و تقویت وحدت میان اقوام و ادیان در آذربایجان غربی، در ارومیه برگزار شد.

نشست هم اندیشی حقوق اقوام در ارومیه برگزار شد

به گزارش سرویس فرهنگی باریش،نشست هم اندیشی حقوق اقوام ظهر سه شنبه در محل سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد، نشستی که در آن اساتید دانشگاه، نویسندگان و جمعی از فرهیختگان استان دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات خود را پیرامون مسائل قومیتی و فرهنگی بیان کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این نشست با بیان اینکه هم‌گرائی اقوام، افقی برای توسعه استان آذربایجان غربی است و باید تلاش کنیم تا امنیت و وحدت به تقابل قومی، فرهنگی و فردی تبدیل نشود افزود: نیاز اصلی این استان فرهنگ سازی در زمینه های مختلف است تا بسترساز تحکیم وحدت اقوام و ادیان باشد.

حجت الاسلام محمدباقر کریمی با تاکید به اینکه باید به مطالبات برحق قومیت ها و هویت اقوام در چارچوب قانون پاسخ داده شود، گفت: مهم تر از مطالبات اقوام موضوع امنیت است که باید مورد توجه قرار گیرد چه بسا امروزه محقق شده است.

وی با بیان اینکه اقوام خود را ایرانی الاصل می دانند و به ایرانی بودن خود افتخار می کنند، گفت: تعامل بین قومیت های مختلف استان مثال زدنی است و آذربایجان غربی امن تر از استان های عمقی است.

کریمی با اشاره به ترکیب جمعیتی استان، اظهارداشت: این استان از نظر ترکیب جمعیت و تنوع اقوام، استان خاصی است، در ارومیه ادیان و مذاهب مختلفی داریم، مردم از نظر فرهنگی متنوع هستند؛ اما با این حال زندگی مسالمت‌آمیز و خوبی را در کنار یکدیگر دارند.

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه حوزه جامعه‌شناسی و تاریخ ادیان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، هم در این نشست گفت: وحدت و همگرایی اقوام در آذربایجان غربی با توجه به ترکیب قومی، جمعیتی و مذهبی منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سید جواد میری با بیان اینکه اقتصاد، حقوق، سیاست و فرهنگ با امنیت معنا و مفهوم پیدا می کند، اظهار کرد: امروز مرزهای کشور به گونه ای ملتهب هستند و این وضعیت خاصی را در داخل کشور ایجاد می کند به طوری که امنیت اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه مسائل قومیتی باید در بحث حقوق شهروندی تعریف شود، افزود: برای تداوم امنیت و هم افزایی و همگرایی اقوام باید به جای اینکه مسائل را به مسائل قومیتی و تنوع نژادی محدود کنیم آنها را در بحث حقوق شهروندی ببینیم و شعور و آگاهی اقوام مختلف اعم از کرد، ترک، آسوری، عرب، عجم و ... به حدی برسد که حقوق خود را در دایره قومیت خود نبینند که اگر در این فضا بتوانیم مبادله افکار کنیم خواهیم توانست کار خود را پیش ببریم.

میری در بخش دیگری از سخنان خود ارتقای مهارت های ارتباطی را مورد تاکید قرار داد  و گفت: اگر قرار است تغییر و تحول بنیادین صورت گیرد باید به اهالی فرهنگ و فرهیختگان باور داشته باشیم.

وی افزود: یکی از مسائل و مشکلاتی که ما در کشور داریم این است که کنار هم حرف می زنیم و باهم گفت و گو نمی کنیم لذا یکی از راه های پیش روی ما این است که با برگزاری نشست های هم اندیشی با حضور فرهیختگان "مهارت های ارتباطی" را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کزد: اگر بر مبنای اشتراکات انسانی، مذهبی و ملی بخواهیم حداقل هایی را برای خود در نظر بگیریم باید بتوانیم بر آن اساس مهارت های ارتباطی را بالا ببریم.

استاد دانشگاه حوزه جامعه‌شناسی یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته شاهد امنیتی زدایی جامعه و فرهنگ هستیم نه اینکه امنیت را کنار گذاشتند چه بسا سرویس های اطلاعاتی در کشورهای توسعه یافته خیلی قویتر از کشورهای کمتر توسعه یافته است ولی جامعه و فرهنگ به گونه ای امنیتی زدایی شده است.

وی در ادامه سخنان خود گریزی به جامعه مدنی زد و گفت: هر چقدر ما به جامعه مدنی باور بیشتری داشته باشیم، اختلاف ها از این طریق بهتر می تواند حل و فصل شود.

میری تصریح کرد: تشکیل جامعه مدنی به این معنا نیست که تشکل ها در مقابل حاکمیت و دولت قرار گیرد بلکه به صورت یک سپر بین ملت و حاکمیت قرار می گیرد و اگر اختلافی هم باشد جامعه مدنی می تواند مشکلات را به حاکمیت انتقال دهد و پیگیری کند بدون اینکه امنیت از بین برود.

این جامعه‌شناس سخنان خود را اینگونه پایان داد: فهم ما از تاریخ خودمان خیلی کاستی دارد، ملتی که تاریخ خود را نداند مثل یک کودک می ماند، اگر بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که وقایع تاریخی را به دانش آموزان یا دانشجویان منتقل کنیم، فهم درستی از تاریخ گذشته خود و وضعیت موجود خود داشته باشیم به یقین اشتباهات گذشته تکرار نمی شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید