04:06|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 14 مهر 1395 - 13:54
کد خبر: 5246

وظیفه رسانه ملی قبیح نشان دادن ارتباط با نامحرم است نه قبح زدایی از آن

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی گفت: رسانه‌ها باید به سمت مسیری بروند که قبح ارتباط با نامحرم به نمایش گذاشته شود نه اینکه برعکس با عادی‌سازی ارتباط‌های خطر آفرین برای جوانان از رابطه ناصحیح با نامحرم قبح زدایی کنند.

وظیفه رسانه ملی قبیح نشان دادن ارتباط با نامحرم است نه قبح زدایی از آن

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی عصر امروز در دیدار اساتید دانشگاه‌های ارومیه به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: امام حسین(ع) هدف و قصد خود را از قیامشان امر به معروف و نهی از منکر عنوان فرمودند.
وی افزود: قیام ایشان به خاطر ظلم، ستم، مقام‌پرستی و فساد نبود، بلکه قصد ایشان اصلاح امت پیامبر، امر به معروف و نهی از منکر و حرکت بر اساس سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) بود و این مسائل به حدی اهمیت داشت و دارد که شخصی به مانند حسین بن علی(ع) خود، فرزندان، خانواده و یاران خویش را در این مسیر فدا می‌کنند و این نشان از عظمت و اهمیت مسیر است.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی گفت: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه به این مضمون می‌فرمایند که پاداش تمام اعمال خوب عالم و جهاد در راه خدای تبارک و تعالی را جمع کنند در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره آبی در مقابل دریایی خروشان است.

 

وی توضیح داد: سیاق حدیث نشان می‌دهد که امر به معروف و نهی از منکری که ثواب و پاداش آن قابل قیاس با اجر و مزد هیچ عمل خیری حتی جهاد با کفار نیست، مربوط به خود امت است و گرنه با کفار برای هدایت آنان وارد جنگ و نبرد می‌شوند.
امام‌جمعه ارومیه به چرایی کم رنگ شدن عمل به فریضه بسیار حساس و حیاتی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اشاره و اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر خیلی سخت‌تر و تلخ‌تر از جنگیدن با دشمنان بیرونی است، خیلی از ما حاضر به نبرد مستقیم با دشمنان الهی هستیم ولی در داخل جامعه اسلامی میزان تدین ما به حدی نیست که در برابر منکرات موجود عکس العمل نشان دهیم.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر با اینکه واجب است اما کار بسیار سختی است که به خاطر عملی شدن آن شخصی به مانند حسین بن علی(ع) به شهادت می‌رسند، گفت: خیلی از افراد نماز شب می‌خوانند و کارهای خیر زیادی انجام می‌دهند اما آنجا که باید جلوی منکر را بگیرند نمی‌توانند چون کار هم سخت است و هم تلخ.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به جایگاه و اهمیت عمل بسیار دقیق، شجاعانه و مخلصانه امام حسین(ع) در مقابل منکری به پستی یزید و اطرافیانش، تصریح کرد: امام حسین(ع) در سال 61 هجری قمری به شهادت رسیده‌اند و الان 1377 سال از آن ماجرا گذشته است و عشق، عزت و جایگاه ایشان در دل‌ها غوغا می‌کند، انسان در عزای نزدیکان خود پس از چند روز آرام شده و به مرور آنان را فراموش می‌کند ولی همچنان در ایام محرم داغ شهادت مظلومانه ایشان در دل مؤمنان تازه می‌شود.
وی با اشاره به دشواری امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها، افزود: عمل این دو فریضه واجب الهی گونه‌ها و شکل‌های مختلفی داشته و بیرون دانشگاه و درون دانشگاه روش‌ها با هم فرق می‌کند و وظیفه هر شخص در مواجه با منکرات یا امر به معروف بر اساس تکالیفی که دارد متفاوت است.
امام‌جمعه ارومیه با تأکید بر این مسئله که ما باید روش‌های امر به معروف و نهی از منکر را یاد بگیریم تا نحوه تذکر ما اثر بگذارد، خاطرنشان کرد: تذکر لسانی نازلترین مرحله امر به معروف و نهی از منکر است و اقل آن این است که در کلاس درس باید حداقل تذکر لسانی را داشته باشیم تا مبادا نسبت به این فریضه کاملاً بی‌تفاوت عمل کرده و جوابی در پیشگاه الهی نداشته باشیم.
وی بابیان اینکه دانشجویی که هنجارشکنی می‌کند حداقل باید از رفتار ما بفهمد که عمل او مورد تأیید و پذیرش نیست، گفت: ما امروز در مواجه با منکرات اقل را هم نداریم و دانشجو با هر سر و وضعی بیاید و هر حرکتی نشان دهد هیچ رفتاری نشان نمی‌دهیم، اقل تذکر لسانی است تا در پیشگاه خدا جوابی داشته باشیم.
استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با بیان اینکه وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام کارهای ستادی و آماده کردن جامعه برای ورود به این دو فریضه و عمل به آنها است، گفت: اگر همه ما دست به دست هم ندهیم اصلاح جامعه هرگز اتفاق نمی‌افتد، 22 نهاد در مورد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مستقیم دارند ولی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و انتظار دارند نیروی انتظامی همه مردم را بازداشت کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه تأکید کرد: همه ما مسئول هستیم و باید این فریضه را به عهده بگیریم تا در پیشگاه الهی جوابی داشته باشیم امام حسین(ع) الگو هستند و کسی که پیراهن مشکی برای ایشان می‌پوشد باید راه و روش ایشان را برود.
وی با انتقاد از روند منفی تولید و پخش فیلم و سریال در رسانه‌های داخلی که به شکل قابل قبول ارتباط با نامحرم را عادی‌سازی کرده و به شکل رسمی ترویج می‌دهند آن هم برای مردمی که به این رسانه اعتماد کرده‌اند، گفت: رسانه‌ها باید به سمت مسیری بروند که قبح ارتباط با نامحرم به نمایش گذاشته شود نه اینکه برعکس با عادی‌سازی ارتباط‌های خطر آفرین برای جوانان از رابطه ناصحیح با نامحرم قبح زدایی کنند.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه در فیلم‌های ما ارتباط با نامحرم را یاد و رسمیت می‌دهند تا در مکان‌هایی که چنین رابطه‌هایی وجود ندارد نیز قبح زدایی شده و ارتباط نادرست با نامحرم ایجاد شود، خواستار شد: در فیلم‌ها اگر ارتباط‌ها را نشان می‌دهیم باید برای القا منفی بودن این رابطه‌ها هم تلاش کرد.

در ابتدای این دیدار 4 نفر از استادان رشته های مختلف دانشگاه‌ها، دیدگاه‌های خود را جهت عملی کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها بیان کردند.

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید