05:36|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 13 مهر 1395 - 12:29
کد خبر: 5233

ژئوسایت‌های آذربایجان‌غربی معرفی می‌شود

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه ژئوتوریسم سبب توسعه اقتصادی کشورها شده است، ژئوسایت‌ها و جاذبه‌های طبیعی آذربایجان‌غربی معرفی می‌شود.

ژئوسایت‌های آذربایجان‌غربی معرفی می‌شود

به گزارش سرویس اقتصادی باریش،عبدالحمید سرتیپی با اشاره به اینکه هم اکنون دو نقشه زمین‌شناسی مهندسی شهرستان ارومیه و مهاباد در دست تهیه است اظهار داشت: در این رابطه مراحل کارهای صحرایی آن آغاز و ادامه می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه مبنای توسعه هر منطقه و کشوری، تهیه اطلاعات پایه‌ای بنیادی زمین‌شناسی است گفت: آذربایجان‌غربی در تهیه نقشه‌های 100 هزار پوشش کاملی داشته اما در تهیه نقشه‌های 25 هزار نیازمند تلاش‌های بسیاری است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تاکنون 15 ورقه 25 هزار اطلاعاتی زمین‌شناسی پایه در استان تهیه شده که 10 ورقه از آنها نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوشیمیایی هستند.

سرتیپی با ابراز خرسندی از اینکه استان آذربایجان‌غربی از قابلیت‌ها و منابع طبیعی متنوعی از نظر زمین‌شناسی برخوردار است گفت: در این باره تقریبا هیچ فرایند زمین‌شناختی در کشور نمی‌توان بررسی کرد که در پوسته استان آذربایجان‌غربی رخ نداده باشد.

به گفته وی، حتی در پوسته استان یک تعداد واحدها و سازنده‌های زمینی شناختی به اسم آذربایجان‌غربی در کشور معرفی و در گزارش‌ها و نقشه‌ها چاپ شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ایران از نظر جاذبه‌های طبیعی و زمین‌شناسی جزو پنج کشور دنیا معرفی شده افزود: در این زمینه آذربایجان‌غربی در بین 31 استان کشور جزو سه استان برتر است.

سرتیپی با بیان اینکه هم اکنون بحث ژئوتوریسم در دنیا معروفیت یافته و از لحاظ توسعه اقتصادی کشورها پیشرو بوده است تصریح کرد: بی‌شک ظرفیت‌های بالقوه‌ای در این مبحث در استان وجود داشته و توسعه آن و معرفی ژئوسایت‌ها و پدیده‌های طبیعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه این استان از لحاظ غارشناسی استعداد بی‌نظیری دارد اظهار داشت: این منطقه مستعد تشکیل غارهای دیگری است و اگر جاذبه‌های ژئو‌توریسمی در ژئوسایت‌ها مطالعه شود، یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های زمین‌شناختی را می‌توان معرفی کرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: متاسفانه یکی از بخش‌هایی که بسیار مغفول مانده بحث ژئوتوریست بوده هر چند که می‌توان در منطقه پیرانشهر به سمت سردشت ده‌ها ژئوسایت بی‌نظیر را معرفی کرد.

سرتیپی گفت: خوشبختانه استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه توجه خاصی داشته و هم اینک با اداره کل میراث فرهنگی صحبت‌های اولیه انجام و بزودی پروپوزال مربوطه نوشته و کار آن آغاز می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید