14:51|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395 - 01:35
کد خبر: 4715

محدود کردن کشت چغندر در راستای احیا دریاچه ارومیه

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه از بازگشت حیات به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: برای احیای دریاچه از امسال کشت چغندرقند تنها برای کارخانجات قند آذربایجان غربی انجام می شود و خروج آن به سایر استان های کشور ممنوع است.

محدود کردن کشت چغندر در راستای احیا دریاچه ارومیه

به گزارش باریش نیوز، عیسی کلانتری در خصوص شرایط دریاچه ارومیه بیان کرد: کشت چغندر قند به عنوان محصول آب بر در حاشیه دریاچه ارومیه و حمل آن برای تولید شکر به استان های اصفهان و خراسان توجیه اقتصادی ندارد و با یک محاسبه می توان متوجه شد سالیانه حداقل چهار میلیون دلار بابت مابه التفاوت قیمت و حمل شکر باید ضرر و زیان بدهیم. 

وی گفت: سالیانه 400 هزار تن چغندر در حوزه دریاچه ارومیه تولید و به کارخانجات شکر خراسان و اصفهان وارد می شود که ارزش شکر تولیدی آن 18 میلیون دلار است. این تولید با احتساب هزینه حمل و نقل و آبیاری چیزی جز ضرر و زیان نخواهد بود. 

 رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: اصلاح الگوی کشت باید در حوزه دریاچه ارومیه عملیاتی شود به طوری که برای کمک به احیای این دریاچه نیاز است از کشت های کم آب بر همچون ذرت استفاده کرد که بین 60 تا 64 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود. 
 
* احیاء نشدن دریاچه ارومیه برابر با تخلیه تبریز 

کلانتری گفت: احیای دریاچه ارومیه به دلیل داشتن گنبدهای نمکی به اندازه ای قابل اهمیت بوده است که می توانست با بروز گرد و غبارهای نمکی شرایط زندگی را برای ساکنان اطراف دریاچه مختل کند و دراین صورت چاره ای جزء تخلیه شهر تبریز نداشتیم و این امر هزار میلیارد دلار هزینه دربر داشت. 

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: از لحاظ بهداشتی نیز پدیده گردو غبار نمکی می تواند موجب شیوع بیماری های متفاوت از جمله آب مروارید و انواع سرطان باشد که به طور حتم بیش از ده ها میلیارد دلار برای کشور هزینه دربردارد. 

کلانتری با بیان این که مجموع هزینه احیای دریاچه ارومیه حداکثر 6 میلیارد دلار است، درباره آب تجدیدپذیر دریاچه ارومیه افزود: 7.8 میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه تجدیدپذیر است که از این میزان 4.7 میلیارد از آن برای مصارف مختلف و 4.2 میلیارد مترمکعب معادل 90 درصد آن صرف بخش کشاورزی می شود. 

وی با بیان این که اگر در همه جای دنیا فقط از 20 درصد آب تجدیدپذیر دریاچه ها استفاده شود، مشکلی به وجود نمی آید، گفت: زیرا این کشورها معتقدند برداشت آب تجدیدپذیر بین 20 تا 40 درصد یک ریسک و خطر است درحالی که برداشت آب ما از دریاچه ارومیه سه برابر مقداری است، که باید برداشت و مصرف می شد. 
 
* حیات به دریاچه ارومیه بازگشت 

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در چند سال گذشته عده ای براین باور بودند که دریاچه ارومیه قابلیت احیا ندارد، اما با مطالعات زمین شناسی که از این دریاچه صورت گرفت، مسجل شد ارتباط دریاچه ارومیه با آب خوان ها قطع شده است بنابراین می توانیم آن را احیا کنیم. در ابن زمینه تنها در منطقه کوچکی از عجب شیر با طول 9 کیلومتر و قوشچی در غرب دریاچه با طول 17 کیلومتر با آبخوان های اطراف خود ارتباط داشتند، که مشکلی ایجاد نمی کرد. 
 
* طرح نکاشت در حوزه دریاچه ارومیه موقتی بود 

کلانتری درباره تاثیر کشت محصولات آب بر در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: از ابتدای انقلاب 290 هکتار سطح زیر کشت حوزه آبریز دریاچه ارومیه بوده که هم اکنون به 500 هزار هکتار رسیده و این بدان معنا است که هم اکنون بیش از 210 هزار هکتار اراضی آبی اضافه در حوزه داریم. 

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد طرح نکاشت در اطراف دریاچه ارومیه اظهار داشت: در طرح دریاچه ارومیه قرار بود طرح نکاشت در حوزه برای دو سال اجرایی شود که با وضعیت تثبیت آب دریاچه و میزان بارش ها اجرایی نشد و هم اکنون نیز ممنوعیت کشت در حوزه نداریم. 

به گفته کلانتری، گزارش خطر خشکیدگی دریاچه ارومیه، عواقب و خسارت های آن از سال 1382 در نامه هایی جداگانه به دولت های هشتم ، نهم و دهم ارسال شده است. 
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید