01:19|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1395 - 03:48
کد خبر: 4674

چه کسی ماراتن افزایش قیمت گوشت را به راه انداخت؟

طی یک ماه اخیر در میان کاروان گرانی ها، گوشت قرمز پرچم دار بوده، که برخی دست اندرکاران ، کمبود دام و قاچاق را به عنوان مهمترین عوامل افزایش قیمت می دانند.

چه کسی ماراتن افزایش قیمت گوشت را به راه انداخت؟

به گزارش باریش، هرساله در آستانه عید قربان  بازار گوشت و دام زنده شاهد افزایش پلکانی قیمت ها است و هر کس دلایل خاص خود را برای توجیه این گرانی ها عنوان می کند.

 

طی یک ماه اخیر در میان کاروان گرانی ها، گوشت قرمز پرچم دار بوده که برخی دست اندرکاران امر کمبود دام و قاچاق را به عنوان مهمترین عوامل افزایش قیمت می دانند .

اما اکنون سوال اینجاست که با توجه به عدم برگزاری مراسم حج از جانب ایرانیان و کاهش کشتار دام زنده در سال جاری دلیل افزایش 4 هزار تومانی گوشت و ادامه دار بودن گرانی چیست؟

 

در این راستا علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران در گفتگو با خبرنگار  صنعت ، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار اظهار داشت: فصول نامناسب عرضه، صادرات و قاچاق دام کاهش عرضه در بازار داخلی را به همراه دارد، در واقع عرضه دام سبک به سبب فصل نامناسب عرضه از سوی عشایر کاهش یافته که همین امر نظام قیمت ها را درمیادین برهم زده است.

 

عزیزاللهی با اشاره به تاثیر قاچاق دام در افزایش قیمت گفت: بازار صادراتی گسترده ای برای دام زنده وجود ندارد اما باید گفت که قاچاق دام به تنهایی عامل تعیین کننده افزایش قیمت نیست.

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در خصوص پیش بینی قیمت دام زنده در آستانه عید قربان بیان کرد: طبق روال هر سال دستگاه های متولی به دنبال آن هستند تا با تمهیدات لازم نوسانات قیمت را به حداقل برسانند اما امسال به دنبال افزایش تقاضا و کاهش عرضه پیش بینی می شود که قیمت دام زنده با کمی افزایش در بازار روبه رو شود.

 

کمبودی در گوشت قرمز و دام وجود ندارد

 

همچنین محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت ، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد:  در حال حاضر با انباشت دام پرواربندی سبک و سنگین در داخل مواجه هستیم و نمی دانم برخی با چه استدلالی صحبت از صادرات بی رویه و افزایش قیمت دام زنده و کمبود عرضه به میان می آورند و این درحالیست که قیمت دام زنده نه تنها افزایش نخواهد داشت بلکه به سبب افزایش عرضه قیمت ها تقلیل خواهد رفت.

 

وی با بیان اینکه کمبودی در خصوص عرضه دام در داخل وجود ندارد ،افزود: از افزایش قیمت گوشت در یک ماه اخیر سودی عاید دامداران نمی شود و تنها دلالان هستند که با به راه انداختن سناریو کمبود دام در داخل، این امر را بهانه ای برای افزایش سهم خود از قیمت ها قرار داده اند.

 

ملاصالحی از عرضه دام سبک از اواخر ماه خبر داد و گفت: از اواخر ماه عشایر دام های خود را به سمت دشت ها آورده و سپس اقدام به عرضه می نمایند، از این رو به سبب افزایش عرضه دام نگران عدم جذب آن در داخل هستیم.

 

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به رفع موانع و محدودیت های صادرات از مبادی قانونی دلیلی برای قاچاق دام وجود ندارد ضمن آنکه با قاچاق باید قیمت دام زنده افزایش می یافت و این درحالیست که قیمت با کاهش مواجه بوده است. 

 

وی درخصوص واردات گوشت قرمز تصریح کرد: سال گذشته حدود 80 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شد که بخشی از آن در مصارف صنعتی و بخش دیگر در پادگان ها و دانشگاه ها مورد استفاده قرار گرفت.

 

دام زنده روی دست عشایر مانده است

 

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: از اواخر اسفند ماه سال گذشته تا کنون هر کیلو دام زنده، هزار تومان برای دامدار کاهش یافته و این درحالیست که واسطه ها با جوسازی و عوام فریبی قیمت گوشت قرمز را در بازار افزایش داده اند.

 

وی با اشاره به تاثیر صادرات دام در افزایش قیمت افزود: با توجه به کاهش تقاضا در بازار داخل و مازاد گوشت به ناچار بایستی گوشت را با قیمت کمتر از بازار داخلی به بازارهای هدف صادر نماییم از این رو باید گفت کمبود دام در میادین کذب است.

 

مقدسی ادامه داد: امسال حاشیه سود قصابان افزایشی نداشته و از این رو برخی افراد سودجو می خواهند با شایعاتی مبنی بر کمبود دام و قاچاق قیمت گوشت را افزایش دهند.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران بیان کرد: در چنین شرایطی که دام روی دست عشایر مانده و کسی گوشت را از دامداران خریداری نمی کننده عده ای به دنبال افزایش قیمت  هستند که لازم است مسئولان مربوطه جلوی این امر را بگیرند.

 

وی با اشاره به تاثیر قاچاق دام بر افزایش قیمت گوشت تصریح کرد: با توجه به رفع موانع و محدودیت هایی همچون عوارض و مالیات ، معنا ندارد که  قاچاق بتواند بر افزایش قیمت اثر گذار باشد.  

 گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید