13:14|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1395 - 02:20
کد خبر: 4601

دریاچه ارومیه نباید سرنوشت پریشان و هامون را تجربه کند

مجری برنامه ملی ترویج کشاورزی پایدار در کشور گفت: نباید دریاچه ارومیه سرنوشت دریاچه‌های پریشان و هامون را تجربه کند و باید با به‌کارگیری توان مهندسی و مدیریت صحیح آب از خشکی این دریاچه جلوگیری کرد.

دریاچه ارومیه نباید سرنوشت پریشان و هامون را تجربه کند

به گزارش باریش ، محمد شریفی‌مقدم صبح امروز در کارگاه معرفی برنامه جامع ترویج، آموزش، اطلاع‌رسانی و مشارکت اجتماعی با راهبرد تحولی IPCM و با هدف مصرف بهینه آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان کردستان، اظهار کرد: نباید اجازه داد دریاچه ارومیه سرنوشت دریاچه‌های پریشان و هامون را پیدا کند.

شریفی‌مقدم تأکید کرد: اجرای این طرح به عنوان فاز اول در منطقه عملیاتی حوزه آبریز سیمینه‌رود و زرینه‌رود آغاز شده است، این منطقه مساحتی معادل 17 هزار و 536 کیلومتر مربع بوده که قسمت اعظم آن در آذربایجان‌ غربی و قسمت‌های کوچکی در آذربایجان‌ شرقی و کردستان دارد.

وی شاهین‌دژ، میاندوآب، تکاب، سقز و بوکان را به عنوان محدوده اولویت‌دار عنوان کرد و اظهار داشت: اولین تفاوت این منطقه عدم نگاه مرزی است که در این برنامه با اهداف و مأموریت برنامه ترویج در دریاچه ارومیه می‌تواند با کاهش 40 درصدی مصرف آب در کشاورزی مهم و تأثیرگذار باشد که بر این اساس ورود به جوامع محلی، اعتماد‌سازی و جلب مشارکت کشاورزان برای پذیرش راهکار و ایفای نقش داوطلبانه، عامل مهم کاهش 40 درصدی آب مصرفی کشاورزی باشد.

مؤلف و مجری برنامه ملی ترویج کشاورزی پایدار گفت: از مجموعه راهکارهای عنوان شده می‌توان به‌کارگیری امکانات و ابزار (تکنولوژی) مدیریت درون شبکه مزرعه با بهره‌مندی از فرآیندهای اتصال و استقرار و استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی و مشارکت بهره‌برادری اقداماتی اساسی در این زمینه انجام داد.

شریفی‌مقدم حضور مستمر کشاورزان در مراحل عنوان شده و مدیریت یکپارچه را عامل مهم اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: همه راهکارها و موارد عنوان شده بدون مشارکت جدی کشاورز میسر نیست، بدین منظور امید است با اجرای این طرح برای نجات‌بخشی دریاچه پردرد و غصه ارومیه اقدامی اساسی انجام شود تا دیگر شاهد تداعی خاطره تلخ خشکی دریاچه ارومیه و تداعی کابوس دریاچه پریشان‌ها و هامون‌ها در ایران نباشیم.

 

خبرگزاری فارس

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید