07:07|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1395 - 01:55
کد خبر: 4579

آثار ۳۶ هنرمند تراز اول کشور در ارومیه به نمایش گذاشته شد

معاون انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی گفت: آثار ۳۶ هنرمند تراز اول کشور در رشته های نقاشی، خوشنویسی و عکس در ارومیه به نمایش درآمده است.

آثار ۳۶ هنرمند تراز اول کشور در ارومیه به نمایش گذاشته شد

به گزارش باریش و به نقل از خبرگزاری تسنیم از ارومیه، تنفس در هوایی که شهدا در آن زیسته‌اند می‌تواند همیشه پر از خیرات و برکات باشد و اتفاقاً اعتقاد به همین مهم در کشورمان سبب شده که سالیان سال پس از پایان جنگ بچه‌هایمان را در قالب کاروان‌های راهیان نور راهی زیارتگاه‌هایی کنیم که در آنها ائمه و معصومین مرقد ندارند بلکه محل حماسه آفرینی فرزندان خود این ملت است که از جان خود گذشتند اما یک وجب از خاک را به دژخیمان ندادند.

اصولاً ارتباط داشتن با فرهنگ جبهه و جهاد می‌تواند تفکر صیقل یافته و عمیقی به افراد بدهد تا بتوانند در عرصه‌های مختلف جهادگونه و برای عمل به تکلیف وارد کارزار شوند و بدانند که جنگ فقط کشت و کشتار فیزیکی نیست بلکه جنگ در صحنه‌های فرهنگی به مراتب می‌تواند خسارت بارتر باشد.

اکنون در روزگاری به‌سر می‌بریم که در کل منطقه خاورمیانه جنگ و خون و خونریزی است اما در داخل مرزهای ایران هیچ جنگ فیزیکی وجود ندارد اما این بدان معنی نیست که حقیقتاً جنگی در کشور وجود ندارد چرا که همان دشمنانی که 8 سال تمام جنگی ناخواسته را بر ملت ایران تحمیل کردند تا این ملت هویت انقلابی به خود نگیرد اکنون بسیار راسخ‌تر از گذشته جنگ فرهنگی و نرم را با ایران شروع کرده‌اند که آثار و تبعات آن در صحنه اجتماع و به مرور زمان قابل مشاهده است.

تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم به عنوان سه مرحله از همین جنگ در دو دهه گذشته بر علیه ملت ما طراحی و پیاده‌سازی شد که هشدارهای مربوط به آن مدام به متولیان فرهنگی داده شد تا لحظه‌ای از حیله و خدنگ دشمن غفلت نکنند.

در این میان عده‌ای هم عمل به تکلیف خود را منوط به جذب پول و اعتبار دولتی نکرده و آوینی‌وار گام به صحنه جنگ نرم با دشمن شده‌اند و اتفاقاً با همه آنچه در این سالها اندوخته و دارند پای به میدان گذاشته‌اند تا حداقل پیش خود و خدایشان شرمنده نباشند که چرا به تکلیف خود عمل نکرده‌اند.

همرزمی با شهدایی همچون مهدی باکری که سی و چند سال پیش آسمانی شده‌اند هر هنرمند متعهد و صاحب ذوقی را می‌تواند پیوسته در صراط مستقیم نگه دارد و هر جا که لازم شد رخت جنگ بر تنش بپوشاند تا صحنه کارزار از مردان مؤمن به آرمان‌های فرهنگی انقلاب خالی نماند.

گفتگو با فردین میلانی صدر هنرمندی که بعد از 38 سال هنوز بهترین روزهای زندگیش را ایامی می‌داند که در کنار شهدای به خون غلطیده این دیار گذرانده و هنوز یادآوری روزهای جبهه و جنگ دلش را می‌لرزاند و چشمانش را تر می‌کند حاوی نکات فراوانی است که آنها را نباید در جمله بندی‌ها و کلمات متن مصاحبه جستجو کرد بلکه باید از ظواهر معانی کلمات عبور کرد و به باورهای پنهان شده در پشت آن دست یافت.

فقط در این صورت است که می‌توان گفت باید همه مردم را بسان کاروان‌های راهیان نور بسیج کرد تا در کنار رهسپار کردن به سرزمین‌های عملیات‌های کربلای 5 و والفجر 8 باید به معراج گاه‌هایی بروند که می‌تواند دلهایشان را با ابزار هنر یک بار دیگر جلا دهد و زنگارهای عالم مادی را از قلبشان بزداید چرا که ذات هنر متصل به الله است و آن چه در نمایشگاههای هنری منبعث از آموزه‌های اسلامی به نمایش در می‌آید هر یک الهام یافته از جلوه‌ای از هنرمندی خداست.

فردین میلانی صدر که تاکنون دوبار اکسپوی هنری ارومیه را به فاصله اندک از هم برگزار کرده و مسبب خیر و برکت در عرضه آثار هنرمندان متعدد کشور و منطقه آذربایجان بوده است این بار با اتکا به ظرفیتهای شخصی خود نگارخانه معظمی را بنیانگذاری کرده که باز هم از در و دیوار آن معنویت و شکوه می‌بارد و قرار است همین 350 متر مربع فضایی که ایجاد کرده دلهای خیلی از بازدیدکنندگان را به جلوه‌ها زیبای هنرمندی الهی گره بزند.

میلانی زاده سال 1344 در ارومیه و اساساً یک داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس است که در کنار همه فعالیت‌های هنری خود کارگردانی هم می‌کند او داستان بلند رئیس جمهور محبوب من را در سال 1381 منتشر کرده و تألیف نمایشنامه کرکسها آواز نمی‌خوانند و «پایان سفر» از دیگر آثار اوست.

وی هم‌اینک مسئولیت معاونت اجرایی مالی انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی را عهده دار است و گفت‌وگوی پیش رو به بهانه راه‌اندازی نخستین نگارخانه ارائه آثار هنرمندان رشته‌های مختلف در ارومیه انجام شده که حاصل آن از نظر می‌گذرد.

میلانی درباره انگیزه‌های خود در راه‌اندازی این نگارخانه گفت: به سبب دو دوره برپایی آرت اکسپو در محل مجتمع فرهنگی و هنری شهر ارومیه، وجود چنین نگارخانه و نمایشگاه دائمی را کاملاً خالی دیدم بنابراین تصمیم گرفتم تا این نقیصه را جبران کرده و این فضای خالی را پر کنم.

وی گفت: در برگزاری این نگارخانه و فضای نمایشگاهی سعی داشتیم که این مکان به استانداردهای روز هنری دنیا نزدیکتر باشد بنابراین استفاده از خلاقیت‌های فردی و بصری در این مکان مورد استفاده قرار گرفت تا به اهداف پیش‌بینی شده برای آن برسیم.

میلانی افزود: فضای نمایشگاهی این نگارخانه 365 متر مربع است و جزو نگارخانه‌های بزرگ منطقه محسوب می‌شود از نظر مکانی نیز تلاش شده در محیطی متناسب با اهداف نگارخانه راه‌اندازی شود تا هم امکان استفاده عمومی و هم ملزومات مورد نیاز برای بهره‌برداری هنرمندان در آن رعایت شود.

وی تصریح کرد: در گام نخست از راه‌اندازی این نگارخانه آثار 36 هنرمند تراز اول کشور از جمله استاد کابلی، حیدری و خلد که در هنر خوشنویسی ایران از شناخته شده‌ترین نفرات هستند به نمایش درآمده است.

میلانی با معرفی دیگر هنرمندان که با آثارشان در راه‌اندازی این نگارخانه حضور یافته‌اند گفت: استاد یوسف حسینی که اصالتاً ارومیه‌ای است در حوزه نقاشی حضور دارند، استاد بورجاری نیز که صاحب سبک ثبت شده در زمینه نقاشی مدرن است نیز در این نگارخانه آثارشان به نمایش درآمده است.

وی افزود: از آثار استاد مجیدی، بهجت و خانم کوهکن در نگارخانه استفاده شده و در زمینه عکاسی نیز آثار اساتیدی هم‌چون عسگراوغلی، امین‌زاده، صمد قربان‌زاده، میرزایی و قاسم فتحی به نمایش در آمده است.

میلانی تصریح کرد: خانم تقی‌زاده با ارائه آثاری در زمینه نقاشی در نگارخانه حضور دارند و یعقوب عمامه پیچ نیز که از نقاشان برجسته کشورند سه اثر را در این مکان عرضه کرده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیتهای هنری برای ایجاد تبادلات فرهنگی میان ملتها گفت: اساساً یک نگاه قوی به رویدادهای هنری کشورهای همسایه داریم ولی تحولات سیاسی در این کشورها سبب شده تا از بسیاری مسائل دست نگه داریم.

میلانی با مطلوب ارزیابی کردن دو آرت اکسپو برگزار شده در شهر ارومیه اظهار داشت: اکسپوهای برگزار شده تجربه بزرگی برای شهر ارومیه بوده است و در این میان نحوه ورود هنرمندان به قضیه، استقبال مردم و علاقه‌مندان و در نتیجه رسیدن به تصمیم برای ایجاد نگارخانه دائمی از جمله این تجربه‌هاست.

وی گفت: وقتی اشتیاق هنرمندان در به بارنشستن زحماتشان مثلاً در فروش اثرهایشان دیده شد و نیز وقتی استقبال مردم که در ابتدا از خود رویداد جا خورده بودند مشاهده شد و تازه دریافتند که چنین هنرمندانی زبردستی در اطراف خودشان زندگی می‌کنند تازه معلوم شد که چقدر از فقدان یک نگارخانه دائمی غافل بوده‌ایم بنابراین راه‌اندازی یک گالری نزدیک به استانداردهای روز در دستور کار قرار گرفت.

میلانی تصریح کرد: در صددهستیم نمایشگاه انفرادی نیز از هنرمندان مختلف در این مکان برگزار کنیم و در این میان پیشنهاداتی نیز از هنرمندان کشورهای اروپایی برای برگزاری نمایشگاه در این نگارخانه واصل شده است.

وی گفت: در تأسیس یک نگارخانه ابتدا باید مشکلات هنرمند در راه‌اندازی و شرکت در نمایشگاه را برطرف کرد.

میلانی افزود: بانک اطلاعات پراکنده از هنرمندان منطقه و کشور وجود دارد که البته باید به روز شود و از جمله فعالیت‌های پیش روی این نگارخانه تکمیل بانک اطلاعات هنرمندان است و اتفاقاً در صدد هستیم تا افرادی که چند صباحی از کارهای هنری کناره‌گیری کرده بودند را دوباره به کار هنری بازگردانیم و از ظرفیتهایشان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف اساسی این نگارخانه در عرضه آثار هنرمندان عملکرد خوشه‌ای برای اعضای تشکلهایی مثل نظام مهندسی، نظام پزشکی و یا اتاق بازرگانی است.

میلانی گفت: از متولیان دولتی انتظار می‌رود در رویدادهای ملی و بین‌المللی عرضه آثار هنرمندان بومی منطقه به مهمانان را به عنوان کالاهای فرهنگی در دستور کار قرار دهند و این کار آنان حمایت از بخش فرهنگ محسوب می‌شود.

وی افزود: اداراتی مانند سازمان میراث فرهنگی باید وجود چنین نگارخانه‌هایی را به گردشگران داخلی و خارجی در اماکن اقامتی و توریستی اطلاع‌رسانی کنند.

میلانی گفت: بر اساس مجوز رسمی وزارت ارشاد و آیین‌نامه‌های مرتبط به آن قیمت آثار عرضه شده در نگارخانه به‌صورت درصد هنرمند و 30 درصد نگارخانه تعلق می‌گیرد و قیمت‌گذاری آثار در ابتدا بر اساس نظر هنرمند انجام می‌شود و بعد از پیشنهاد ارائه شده توسط هنرمند بررسی لازم انجام شده و در صورت تعامل به قیمت توافق شده به فروش می‌رسد.

وی با درخواست از اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی و معرفی بیشتر اماکن فرهنگی مختلف از جمله همین نگارخانه گفت: به‌زودی سایت این نگارخانه نیز راه‌اندازی می‌شود که در آن قابلیت مشاهده و فروش آثار به نمایش درآمده در این نگارخانه در هر نقطه از دنیا لحاظ شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید