10:49|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 30 تیر 1395 - 10:40
کد خبر: 4476

کشف زوایای دیگر از حکومت مانایی ها در سردشت

سرپرست پنجمین فصل کاوش های باستان شناسی تپه ربط سردشت گفت: کاوش های باستان شناسی در این تپه، به کشف زوایای دیگری از حوزه حکومت مانایی مربوط به قرن هشتم قبل از میلاد در شمال غرب ایران منجر شد.

کشف زوایای دیگر از حکومت مانایی ها در سردشت

به گزارش سرویس فرهنگی و تاریخی باریش نیوز،  مَنّائیان یاماناها قومی بودند که در جلگه جنوبی دریاچه ارومیه، از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن ششم قبل از میلاد بر این سرزمین حکومت می کرده اند. 
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا حیدری سرپرست پنجمین فصل کاوش های باستان شناسی تپه ربط سردشت به یافته هایی چون مدارک سفالی ، معماری و آجرهای لعابدار دراین فصل از کاوش ها اشاره کرد.
این باستان شناس افزود: آجرهای مکشوفه دارای نقش مایه های هندسی، اساطیری، انسانی بوده و نشان دهنده پیوندهای هنری و مذهبی با امپراطوری آشور نو است. 
وی با اشاره به قرارداشتن تپه ربط سردشت در جنوب استان آذربایجان غربی گفت: نخستین فصل از پژوهشهای باستان شناسی در آن به سال 1384 باز می گردد. 
حیدری افزود: کشف آجرهای لعابدار خط میخی آشوری نو با نام شاهک مانایی و خدایان بل و نبو از جمله یافته های مهم در این کاوش ها است.
سَردَشت از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی و مرکز شهرستان سردشت است، که در جنوب غربی این استان و امتداد جنوبی ارومیه قرار دارد و در شمال با عراق و اقلیم کردستان عراق همسایه است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید