05:46|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 24 تیر 1395 - 10:54
کد خبر: 4410

۵۶ تن شاه میگو امسال در آذربایجان غربی تولید می شود

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از پیش بینی تولید ۶۵ تن شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس در استان طی سال جاری خبرداد.

۵۶ تن شاه میگو امسال در آذربایجان غربی تولید می شود

معصوم فصیح با بیان اینکه در حال حاضر آذربایجان غربی یکی از قطب های پرورش شاه میگو به شمار می رود افزود: شاه میگوی دراز آب شیرین دریاچه پشت سد ارس جانداری مختص منابع آبی در آذربایجان غربی است و ۷۰ الی ۸۰ نفر صیاد محلی سالیانه زیر نظر مدیریت شیلات استان اقدام به صید این موجود می کنند.

وی با اشاره به صدور شاه میگوی تولیدی در استان به کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان، ایتالیا و ارمنستان اظهارداشت: میگوی آب شیرین (و یا شاه میگو) به دلیل دارا بودن ارزش بالای غذایی، ارزش اقتصادی زیاد و بازار مناسب در دنیا از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه ای برخوردار است.

فصیح با اعلام اینکه صید شاه میگو در منابع آبی استان توسط شرکت های بهره بردار در امور استحصال، عمل آوری و صادرات شاه میگو به مدت دو ماه انجام می شود عنوان کرد: دریاچه سد ارس از ویژگی های لازم برای پرورش این آبزی با ارزش غذایی بالا، برخوردار است بطوریکه این دریاچه به عنوان بزرگترین مرکز پرورش این گونه ارزشمند شیلاتی محسوب می شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی میزان ارزآوری هر کیلو شاه میگو از طریق صادرات بین ۱۰ تا ۱۳ دلار عنوان کرد و افزود: آذربایجان غربی یکی از استان های غنی در تولید و پرورش آبزیان است که جزو ۱۷ استان برتر غیرساحلی کشور در این زمینه بوده و سالانه افزون بر ۱۶ هزار تن انواع آبزیان در منابع آبی آن تولید می شود.

فصیح از پیش بینی تولید ۱۶ هزار و ۸۰۰ تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در استان طی سالجاری نیز خبر داد و گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود امسال ۵.۲ میلیون قطعه انواع کپور ماهیان در منابع آبی استان رهاسازی شوند.

وی با اشاره به میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در صنعت آبزی‌ پروری آذربایجان غربی اظهارداشت: هم اکنون در مجموع دو هزار و ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت آبزی‌پروری استان اشتغال دارند.

فصیح به ارائه تسهیلات بانکی پرورش‌دهندگان و متقاضیان آبزی‌ پروری اشاره کرد و ادامه داد: سالانه در حدود ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از منابع مختلف و تحت عناوین مختلف از قبیل احداث مزارع، تامین سرمایه در گردش و مکانیزاسیون در اختیار پرورش‌دهندگان و متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استان‌های مستعد در امر فعالیت‌های صید و صیادی است اعلام کرد: یک هزار نفر صیاد در بخش صید و صیادی در قالب ۱۰ تعاونی فعالیت دارند.

شاه میگوی آب شیرین به طور کلی از آب های شور تا شیرین در دریاها، دریاچه ها، رودخانه ها، آبگیرها و آب بندان ها و در مناطق معتدله نیمکره شمالی و جنوبی زیست می کند.

خبر فارسی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید