22:51|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 12 تیر 1395 - 11:27
کد خبر: 4249

اولین دستمزدی که دریافت کردم 300 تومن بود....

باریش نیوز میزبان هنرمند گرانقدری بود که میتوان او را شناسنامه صنعت فیلم و سینمای استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه دانست. پرویز ظرافت در گفتگوی صمیمانه با باریش از پشت پرده های زندگی یک بازیگر بومی و خودآموز صحبت کرد.

اولین دستمزدی که دریافت کردم  300 تومن بود....

به گزارش سرویس هنری باریش نیوز , مردم ارومیه پرویز ظرافت را بیشتر با نام حسن کیشی میشناسند. مردی که در طی چهار دهه آفریننده خاطرات شیرین مردمی بود که , اوقات فراغت خود را در جمع خانواده ها و در کنار یکدیگر با تماشای برنامه های تلویزیونی سپری می کردند. برنامه هایی که نه بر اساس اصول حرفه ای که بیشتر برگرفته از دل هنرمندان خودآموز مانند پرویز ظرافت تولید می شد. اما امروز با گذر ایام و دوران یکه تازی ماهواره و دستگاه های پخش دیجیتال و هیاهوی فضای مجازی مردم همچنان چندین دهه هنرمندی های پرویز ظرافت در جلوی دوربین و در صحنه تئاتر را به خاطر دارند. او هنوز حسن کیشی است. پس از 63 سال هنرمندی پرویز ظرافت را میتوان شناسنامه سینما و تلویزیون استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه دانست.

 

لطفا شرح حالی از خودتان بفرمایید.

من پرویز ظرافت متولد 1324 در شهرستان خوی هستم. البته خودم ارومیه ای هستم و در ارومیه رشد کردم ولی خانواده ام اصالتا اهل خوی هستند.

 

چگونه به سمت بازیگری سوق پیدا کردید؟

به صورت تجربی. در سنین کودکی نمایش معرکه گیری را مشاهده می کردم که در آن پهلوانان کارهای عجیبی انجام میدادند , مثلا زنجیر پاره می کردند یا سینی پاره می کردند. سوم ابتدایی میخواندم که یکبار در زنگ ورزش هنگامی که کارهای آنها را  تقلید می کردم ناظم مرا دید و جلسه بعدی کلاس ورزش یک نمایش اجرا کردیم , از آن پس من کار بازیگری را ادامه دادم و در آن موفق شدم و هم اکنون نزدیک به 63 سال است که در این حرفه فعال هستم.

 

اولین اثری که در آن ایفای نقش کردید کدام بود؟

اولین نقش من زمانی بود که در دبیرستان فردوسی تحصیل می کردم. در تئاتری به نام قهوه خانه بین راه ایفای نقش کردم. به یاد دارم که پس از آن نمایش ناظم دبیرستان آمد و به من گفت که : ظرافت , حتما ادامه بده و در زمینه طنز کار کن.

 

آیا پیشنهادی برای حضور در فیلم و سریال در سطح کشور داشته اید؟

 بله دنبالم آمده اند و در چند فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختم. مانند فیلم سینمایی دمرل , قطار , ملک خاتون و بسیاری فیلم های دیگر.

 

شخصیت حسن کیشی که بسیاری شما را با آن نام می شناسند چگونه خلق شد؟

اوایل دهه 60 یک جُنگی در سالن هلال احمر اجرا می شد به نام بویوک بابانین تویی (عروسی پدر بزرگ) که قسمت اول آن را مقصود حسنی به عنوان حسن کیشی بازی کرد , سال بعد به من پیشنهاد شد که در این نقش بازی کنم که من قبول کردم و بسیار هم در آن نقش موفق شدم و از آن پس شدم حسن کیشی.

 

اولین دستمزدی که برای بازیگری گرفتید چند بود؟

اولین دستمزد من 300 تومن بود که مربوط میشد به همان جنگ بویوک بابانین تویی (عروسی پدر بزرگ) و البته الان بر اساس میزان تورم دستمزدمان تعیین می شود (با خنده)

 

آخرین فیلمها و سریال هایی که بازی کردید یا در دست ساخت دارید نام ببرید.

سریال حرمت آخرین سریالی است که بازی کردم و این سریال هم اکنون در حال پخش از شبکه استانی آذربایجان غربی است. در حال حاضر در سریالی به نام دریا با نویسندگی و کارگردانی آقای اصغری کار می کنیم.

 

اوضاع سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

من معتقدم که سینما در شهرستان ها از بین رفته است. شاید در تهران هنوز شرایط خوب باشد ولی در شهرستان ها از جمله در ارومیه سینما در حال نابودی است. شاید علت این امر وجود ماهواره یا سی دی باشد. وقتی سرمایه گذار روی یک اثر سینمایی سرمایه گذاری کلان می کند و پس از اتمام کار سی دی های آن فیلم به سرعت در جامعه پخش می شود طبیعتا آن فیلم به سودهی مورد نظر نخواهد رسید. به این ترتیب ریشه های سینما به مرور زمان خشک خواهد شد. در تهران شرایط کمی متفاوت است. تهران جمعیت زیادی دارد , طبیعتا قشر فرهنگی و سینما دوست هم زیادتر هستند , از طرفی تهران میزبان صدها هزار مسافر در روز است , بسیاری از این مسافر ها که برای کار یا تحصیل یا حتی کارهای اداری به پایتخت سفر کرده اند برای سپری کردن اوقات فراغت  خودشان هم که شده به سینما می روند.

 

چه کسی را به عنوان بهترین بازیگر سینمای ایران می شناسید؟

این امری سلیقه ای است و هرکس عقیده خودش را دارد. به نظر من اول پرویز پرستویی و بعد مهران مدیری از بهترین بازیگران ایران هستند. مهران مدیری واقعا طنزپرداز بزرگی است , اصلا میمیک ایشان طنز است , رفتارشان ,‌ادبیاتشان طنز است. مخصوصا مرد هزار چهره را حتما دیده اید , در این سریال مشاهده میکنید که واقعا طنز پرداز چیره دستی است.

 

از نظر شما بهترین اثری که در آن به ایفای نقش پرداختید و بهترین نقشی که تا کنون داشته اید کدام است؟

مردم لطف دارند و بسیاری از کارهای من مورد پسند مخاطبان قرار گرفته است. اما از نظر شخصی سریال آتا را میپسندم , با وجود اینکه طنز بود اما به نوبه خود بسیار جدی نیز بود. سریال حرمت را هم بسیار میپسندم , این سریال نیز در عین اینکه طنز است اما همزمان جدی است , ویژگی دراماتیک این سریال به حدی بود که حتی در یکی از قسمت های این سریال که 45 دقیقه ای بود , 15 دقیقه اول خنده بود , 15 دقیقه دوم تبسم بود و 15 دقیقه سوم گریه آور! خیلی از بازیگر ها این توانایی را دارند اما آقای اصغری این توانایی را در من دیده بود که بتوانم این سه حالت را در یک قسمت بازی کنم. حتی خدمتتان عرض کنم که هنگام پخش این قسمت من به همسرم گفتم : خانم ما فیلم بازی میکنیم , فیلم یا خاطره است یا نوشته ؛ این قسمت که پخش می شود گریه نکنی ها , فقط بخند , او هم گفت باشه , سریال که پخش شد با هم به تماشای آن نشستیم , در اواخر سریال همزمان با توضیحاتی که به همسرم میدادم دیدم زودتر از او به گریه افتادم! (با خنده) با اینکه به او گفته بودم گریه نکند ولی خودم واقعا نتوانستم احساساتم را کنترل کنم و واقعا گریه کردم.

 

آیا شخصیت کمدی شما در زندگی شخصی تان هم نمود دارد؟

نخیر! به هیچ وجه! خیلی ها از من سوال میکنند که آیا در خانه هم مثل فیلمها و سریالها هستید؟ باید بگویم که در زندگی شخصی مطلقا اینگونه نیستم. من در خانه عمدتا نوشته مینویسم و جدول حل میکنم.

 

به غیر از بازیگری به چه کاری اشتغال دارید؟

علاوه بر بازیگری , نویسندگی و کارگردانی هم میکنم و به غیر از این زمینه به کار دیگری اشتغال ندارم.

 

اگر به گذشته بازگردید , شغل بازیگری را انتخاب میکنید؟

اصلا و عبدا؛ ما بازیگر هستیم اما بیمه نداریم! الان ارشاد هنرمندان و بازیگران جوان را بیمه میکند. بالاخره تا حدی ارشاد کمک میکند و تا حدی خود جوانها هزینه میگذارند و مشکل بیمه جوانها حل میشود. اما چون سن‌ ما بالا رفته نتوانستیم تحت پوشش بیمه قرار بگیریم. و در واقع من الان در این سن بیمه نیستم! نکته دیگری که باید عرض کنم این است که وقتی جوان هستیم نقش اول به ما می دهند , تا دوره ای در اوج باقی میمانی و به مرور زمان نقش های چهارم و پنجم و ششم به شما میرسد و یواش یواش فکر میکنم تا یکی دو سال آینده بهترین نقشی که به من خواهند داد نقش آبدارچی است!

 

به نظر خودتان به آن هدفی که در بازیگری داشته اید رسیده اید؟

من به هدفم رسیده ام. خودم  احساس میکنم که بسیار هم موفق بوده ام. مردم واقعا به من لطف دارند. خیلی هم خوشحال هستم و لذت میبرم که مردم اینقدر مرا دوست دارند , با من عکس میگیرند , از من امضا میگیرند به من ابراز علاقه می کنند. و اصلا هم از این موضوع اذیت نمیشوم و ناراحت نیستم.

 

حرف آخرتان با مردم چیست؟

حرف آخر من با جوانان است. جوانان علاقه مند به بازیگری ؛ جوانان عزیز , بعضا فکر میکنید که در بازیگری همه چیز هست. بله هست , اما روش تجربی آینده ندارد. بروید دنبال تحصیلات صحیح , بروید به دنبال شغل خوب , به دنبال تولید بروید , اما اگر میخواهید به سمت بازیگری بیایید , از راه درست و اساسی به آن وارد شوید. کارگردان شوید , فیلمردار شوید , بیشتر سعی کنید وارد کارهای فنی شوید.

تشکرم میکنم و سپاسگزارم.

 

 

گلچین کوتاه از مصاحبه باریش نیوز با پرویز ظرافت

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید