09:10|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 07 تیر 1395 - 16:57
کد خبر: 4190

با قرارگاه حمزه سیدالشهدا بیشتر آشنا شویم

قرارگاه حمزه سیدالشهدا استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را تحت پوشش خود دارد. 

با قرارگاه حمزه سیدالشهدا بیشتر آشنا شویم

به گزارش باریش نیوز , جمعه شب بود که  در درگیری  رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) با اشرار مسلح وابسته به  گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه مرزی سروآباد و منطقه عمومی مهاباد، 5 تن از مزدوران استکبار جهانی از جمله «آرش منبری» و «شورش منبری» از فرماندهان اشرار مسلح به هلاکت رسیدند.

در این درگیری علاوه بر هلاکت اشرار مسلح مقادیر قابل توجهی سلاح، مهمات و امکانات از آنان به دست آمد. همچنین در این عملیات موفق، رزمندگان اسلام هیچ گونه آسیبی را متحمل نشدند.

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به درگیری نیروهای توانمند قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) با این تروریست ها در مناطق مرزی شمالغرب کشور اظهار داشت: همانگونه که در اطلاعیه این قرارگاه آمده است، درگیری بین رزمندگان این قرارگاه با تروریست های مسلح، منجر به کشته شدن تعدادی زیادی از عناصر تروریست از جمله چند نفراز مسئولین و فرماندهان آنان که به تحریک کشورهای مرتجع اقدام به این تعرض کرده بودند، شد.

وی تاکید کرد: با توجه به استقرار مراکز اصلی این تروریست ها در شمال عراق، در صورت عدم عمل به تعهدات خود و مبنی بر جلوگیری از تحرک و اقدامات ضد امنیتی فوق عقبه آنها در هر نقطه و منطقه ای باشد مورد هدف قرار خواهند گرفت.

فرمانده نیروی زمینی سپاه این را هم گفت که «رزمندگان شجاع اسلام به فضل الهی ضمن اشراف کامل بر کلیه تحرکات تروریست های متجاوز، با همکاری و همراهی هموطنان مناطق مرزی و نیروهای فداکار بومی منطقه پاسخ قاطع و فوری  به شرارت‌های آنها در هر نقطه ای خواهند داد».

اما با توجه به عملیات ظفرمندانه قرارگاه حمزه سید الشهداء در درگیری اخیر با اشرار مسلح و متجاوز وابسته به استکبار جهانی، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه شکل گیری و سایر عملیات‌های موفقیت آمیز جان برکفان این قرارگاه وابسته به نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

قرارگاه حمزه سیدالشهدا با هدف هماهنگ سازی فعالیت‌های پدافند درون سرزمینی در برابر نیروهای ضدانقلاب و نفوذی در غرب و شمالغرب کشور، تاسیس و استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را تحت پوشش خود دارد. این قرارگاه با شروع جنگ تحمیلی به طور مستقیم  به اجرای ماموریت‌های آفندی و پدافندی در برابر دشمن بعثی پرداخت.

شهید بروجردی اولین فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا

اولین فرمانده قرار گاه حمزه سید الشهدا(ع) شهید محمد بروجردی بود.وی در سال 1333 در یكی از روستاهای اطراف بروجرد به دنیا آمد. از هفت سالگی به همراه خانواده ساكن تهران شد، در سال 1356 با هدف ضربه زدن به رژیم پهلوی گروه توحیدی صف را تشكیل داد. او در همان سال راهی نجف گردید و از طرف حضرت امام خمینی (ره) مأمور آگاه كردن مردم از جنایات رژیم شد ودر این سنگر به ایفای وظیفه پرداخت.

گروه صف به فرماندهی محمد بروجردی به هنگام ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن روزهای پس از آن مسئولیت حفاظت از جان امام را بر عهده گرفت. با عزیمت امام به قم، بروجردی مسئول زندان اوین شد.

 شهید بروجردی نقش مهمی در تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت و خود از فرماندهان اولیه آن به شمار می رفت. وی در سال 1358 برای فرونشاندن آشوب ضد انقلاب در كردستان راهی این منطقه گردید و با اقامت چهارساله خود در آن دیار وضعیت این منطقه را سروسامان داد تا جایی كه به مسیح كردستان شهرت یافت.

شهید بروجردی در سال 1361 به عنوان فرمانده سپاه در غرب كشور قرارگاه حمزه سید الشهدا(ع) را تشكیل داد و عملیات مختلف نظامی را از آن مكان هدایت نمود. سرانجام این پاسدار غیور و فداكار طی یكی از مأموریت های نظامی در نزدیكی شهرستان نقده بر اثر برخورد خودرو حامل ایشان با مین در 29 سالگی شهید و پیكر پاك او پس از تشییع با شكوهی در بهشت زهرا (س) به خاك سپرده شد.

پیام امام خمینی در تجلیل از قرارگاه حمزه سید الشهدا

امام خمینی(ره) در نخستین سال های انقلاب، در پیامی خطاب به رزمندگان اسلام در قرارگاه حمزه سیدالشهدا از رشادت‏های آنان در عملیات پاکسازی مناطق کردستان و آذربایجان غربی از عوامل ضد انقلاب تجلیل و تشکر کردند.

شهید بهرامی معاونت عملیات قرارگاه حمزه سیدالشهدا

یکی از فرماندهان گرانقدر قرارگاه حمزه سید الشهداء، شهید کریم بهرامی بود؛ وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تاسیس سپاه پاسداران، برای انجام وظیفه شرعی و اجتماعی خود و حفط و حراست از دستاوردهای خونین انقلاب به عضویت این نهاد مقدس درآمد.

این شهید بزرگوار در طول خدمت مقدس خود در سپاه پاسداران منشاء خیرات و برکات زیادی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم منطقه شمالغرب کشور بود و رزمندگان و ایثارگران این منطقه، خاطراتی شیرین و به یادماندنی از رشادت ها و شجاعت های این دلاور زمان به یاد دارند.
حضور مستقیم وی در خط مقدم درگیری ها تا بدانجا بود که چندین بار از ناحیه سر و پا مجروح شده و مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به افتخار جانبازی در راه حفظ آرمانهای نظام و انقلاب نایل آمد.

روحیات بارز او شجاعت و شهامت بود و خط شکنی در درگیری با اشرار و ضد انقلاب و جنگیدن با دشمنان دین و ملت و مقاومت در برار سخت ترین پاتکها به خاطر این روحیه بود،روحیه ای که اساس و بنیان آن بر ایمان و اعتقاد به خدا استوار بود.

شهید بهرامی که فرماندهی تیپ سوم لشکر 3 حمزه سیدالشهداء و مسئولیت معاونت عملیات قرارگاه حمزه سید الشهداء را برعهده داشت در شهریور ماه سال 1391 در حین انجام ماموریت در مناطق مرزی آذربایجان غربی بر اثر سانحه هوایی به ندای ملکوتی رب خویش لبیک گفت و به همراه سایر همرزمانش به لقاء الله پیوست.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

خلیل
1399/04/27 - 06:22

امیدوارم همیشه در تمام عملیات ها موفق باشند چون ما امنیت خودمان را مدیون سردار بروجردی که به حق مسیح کردستان بود و تمامی سردارن مخلص سپاه هستیم. پاینده باشید دلاور مردان حضرت آقا

خلیل
1399/04/27 - 06:20

امیدوارم همیشه در تمام عملیات ها موفق باشند چون ما امنیت خودمان را مدیون سردار بروجردی که به حق مسیح کردستان بود و تمامی سردارن مخلص سپاه هستیم. پاینده باشید دلاور مردان حضرت آقا