10:52|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395 - 11:07
کد خبر: 4104

تگرگ تاریخی تبریز , تاریخی شد

باران سیل‌آسا همراه با تگرگ شدید تبریز را تبدیل به دریاچه‌ای از آب کرد و براساس گزارش هواشناسی استان احتمال سیلابی‌شدن رودخانه‌های استان وجود دارد. بارش باران و تگرگ خردادی به ‌حدی بود که راننده‌ها قادر به کنترل خودروها نبودند و مردم برای درامان ماندن از تگرگ و سیل به مغازه‌ها و مناطق سرپوشیده پناه بردند.

تگرگ تاریخی تبریز , تاریخی شد

به دنبال بارش سنگین باران و تگرگ بسیاری از مناطق کلانشهر تبریز با آبگرفتگی وسیع مواجه شد که این امر موجب به حرکت درآمدن خودروهای آمبولانس و آتش‌نشانی در سطح شهر شدند.

آبگرفتگی ٣٠٠ خانه در مناطق شهری و روستایی

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان‌شرقی، از اعزام ١٤ تیم نجات و امدادگر به مناطق متاثر از سیل شهرستان شبستر برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خبر داد و به «شهروند» گفت: «درپی بارندگی شدید در مناطق شبستر، وایقان، کوزه‌کنان و شند‌آباد و جاری‌شدن سیل در این مناطق که موجب وقوع آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی شد، نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در قالب ١٤ تیم به مناطق حادثه‌دیده از آبگرفتگی و سیلاب در این شهرستان از نخستین ساعات وقوع حادثه در این مناطق اعزام شدند. ١٤تیم امدادی در قالب ٥٧نفر نجاتگر از شهرهای تبریز، مرند، بناب، خامنه، تسوج به شهرستان شبستر و مناطق سیل‌زده اعزام شدند.

 شهودی گفت: تیم‌های امدادی با بهره‌گیری از ١٨ دستگاه پمپ آب و ١٢ دستگاه خودروی امدادی   از عصر روز شنبه  مشغول امدادرسانی و تخلیه آب از منازل و مغازه‌ها شده‌اند که تاکنون موفق به تخلیه آب از ١٠٧ باب خانه و منزل شده‌اند. 

وی افزود: طبق گزارش‌های اولیه سیل موجب آبگرفتگی بیش از ٣٠٠ خانه در مناطق سیل‌زده این شهرستان در مناطق شهری و روستایی شده است».  وی در ادامه افزود: «در استان شاهد برف نبودیم، اما  بارش یک ساعته  تگرگ زمین  را سفیدپوش کرده است. تگرگ‌ها درحال آب‌شدن هستند و همین موضوع سبب شده تا معابر و زیر گذرها دچار آبگرفتگی شوند.»

بارندگی‌های مدیترانه‌ای
ناصر منصوری، کارشناس اداره کل هواشناسی با اشاره به بارش‌های چند روز گذشته استان تبریز گفت: بارش‌های سیل‌آسا  ناشی از ورود سیستم بارندگی مدیترانه‌ای به منطقه است.وی با اشاره به افزایش نسبی دما در روزهای آینده ادامه داد: این سیستم بارندگی صبح روز سه‌شنبه از استان خارج خواهد شد اما بارندگی و ورزش باد درنواحی شرقی همچنان ادامه خواهد داشت.

منصوری خاطرنشان کرد: جریانات مدیترانه‌ای با توجه به شرایط فصلی و محلی تشدید می‌شوند که نتیجه آن بروز بارش‌های شدید و تگرگ می‌شود.

این کارشناس هواشناسی با اشاره به نقشه‌های هم‌دیدی، آینده‌نگری و تصاویر ماهواره‌ای یادآور شد: جوی ناپایدار در دو روز آینده پیش‌بینی می‌شود که تداوم فعالیت سامانه بارشی با افزایش ابر به‌ویژه ساعات بعدازظهر و اوایل شب، وزش باد، گاهی رگبار باران و رعد و برق و در نواحی مستعد استان بارش تگرگ همراه خواهد بود.

تگرگ تاریخی در تبریز
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: تمامی نیروها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا در کوتاه‌ترین فرصت خدمات لازم به مردم ارایه شود. وی ادامه داد: به علت حضور در ماموریت فعلا آمار مشخصی از خسارت ناشی از سیل در استان نمی‌توان ارایه داد. گفتنی است رکورددار این بارش‌ها روز شنبه در شبستر با ٥٩/٢میلی‌متر ثبت شد که این میزان بارش در آن شهرستان تاریخی محسوب می‌شود. مردم این شهر این بارش‌ها را  بی‌سابقه توصیف کردند. پس از شبستر، مرند با ١٩ و تبریز با ١٢/٩ شاهد بیشترین بارش در استان بودند. بارش‌های تبریز منجر به طغیان مهرانه رود شده است.

خسارت سیل و تگرگ آذربایجان شرقی
محمد گل‌محمدی ،بخشدار مرکزی مراغه گفت: باران و تگرگ موجب تلف شدن ١٦ راس گوسفند و خسارت به ٧٠ درصد محصولات باغی و ٤٠ درصد مزارع گندم و جو این شهرستان شد.بخشدار مرکزی مراغه گفت: به خاطر سیل راه برخی روستاها تخریب و به جاده‌های بین مزارع خسارت شدید وارد شد.مدیر کل‌ مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی  نیز گفت: به دنبال بارش‌های سیل آسای عصر روز شنبه ٢٩ خرداد در برخی شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی، موجب جاری شدن سیل در شهرهای مرند، مراغه، هشترود، تبریز و چهار شهر شهرستان شبستر منجر شد.

 طبق برآوردهای اولیه از سیل عصر ٢٩ خرداد در آذربایجان‌شرقی، ٨٠٠ میلیارد ریال خسارت به محصولات کشاورزی، تاسیسات زیربنایی، مسکونی، واحد‌های مسکونی و واحد‌های تجاری و احشام وارد کرده است.

 وی خاطرنشان ساخت: گروه‌های ارز‌یاب خسارت در شهرستان‌هایی که سیل جاری شده فعالیت خود را از روز یکشنبه  آغاز کردند و آمار دقیق خسارت سیل را گزارش خواهند کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید