02:57|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 11:14
کد خبر: 4056

بافت قدیمی و تاریخی ارومیه قربانی بی تدبیری

باف قدیمی و تاریخی هر شهر , شناسنامه هویتی-تاریخی آن شهر است. اما متاسفانه در ارومیه هیچ اهمیتی برای ساختمان های قدیمی در بافت تاریخی شهر نمیشود.

بافت قدیمی و تاریخی  ارومیه قربانی بی تدبیری

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز , ارومیه قدیم مساحت چندان بزرگی نداشته است و ما برای یافتن محلات قدیمی شهر با کوچه های باریک و ساختمان های قدیمی کار سختی نداریم. کوچه ها و محلاتی که هنوز هم میتوان در آنها آثاری از ریشه های بومی و محلی نیاکان را یافت؛ هنوز هستند مناطقی از ارومیه که در آنها ساختمان های قدیمی با معماری خیره کننده و سرشار از ذوق و هنر و قریحه در میان انبوهی از سازه های بتنی و آهنی خودنمایی میکنند. هنوز هم میتوان رگه هایی از هویت و اصالت را در این بناهای تاریخی پیدا کرد , عاملی که امروزه درهجوم امواج ماهواره ای و شبکه های مجازی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز شهروندان ایرانی از جمله مردم ارومیه است. اما متاسفانه اینگونه به نظر میرسد که مسئولین به بافت تاریخی شهر با چشم یک معضل مینگرند!

از دید مسئولین , ساختمان های تاریخی معضلی هستند که فضای شهر را اشغال کرده اند و مانع از صدور جواز ساخت آپارتمان های بتنی و ضمخت می شوند! به این دلیلی به بافت قدیمی و سنتی شهر ارومیه با چشم «فرسوده» نگاه میشود و در این میان حتی بناهایی با معماری سنتی که همچنان پس از چندین دهه از استحکام و کیفیت بالاتری نسبت به برخی آپارتمان های «بساز بفروش» برخوردار هستند نیز مورد بی مهری قرار میگیرند و متروکه می شوند! این بناهای تاریخی و فرهنگی به دست فراموشی سپرده شده اند تا  شامل مرور زمان شده و گذر سالها موجب فرسودگی و مخروبه شدن آنها گردد و جای خود را به ساختمان های بتنی قول پیکر بدهند که از هیچ شاخصه هنری و زیبایی برخوردار نیستند و کوچکترین اثری از هویت بومی مردم ارومیه در آنها به چشم نمیخورد.

ساختمان های قدیمی یکی از مهمترین مولفه های هویتی شهروندان ارومیه هستند و وجود آنها ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر برای شهرمان ایجاد کرده است. هر یک از این ساختمان های منحصر به فرد با صرف هزینه ای نه چندان کلان میتواند به یک نماد شهری , جاذبه گردشگری و یا مرکز فرهنگی تبدیل شود. نمونه این مدیریت فرهنگی را میتوان در بسیاری از شهرهای کشور از جمله شهرهای همجوار دید که ساختمان های مشابه را پس از بازسازی , تغییر کاربری داده و به مراکز فرهنگی و آموزشی برای هنرمندان و هنرجویان جوان تبدیل میکنند , ایجاد موزه های تخصصی از جمله موزه مشروطه و موزه نشریات که برای ارومیه بسیار ضروری هستند از جمله دیگر کارآیی های این ساختمان ها است.

هر چند در سالهای اخیر تعدادی از ساختمان های تاریخی شهر ارومیه به خوبی بازسازی شده اند (که تعدادشان کمتر از انگشتان یک دست است) اما جامعه فرهنگیان و فرهیختگان و همچنین شهروندان ارومیه از مسئولین انتظار دارند تا با نجات دادن بسیاری از ساختمان های تاریخی شهر ضمن ثبت شناسنامه هویتی ارومیه موجب تعالی فرهنگ و هنر نیز شوند.

در این یادداشت تصاویر تعدادی از این خانه های قدیمی , که علاوه بر بنای تاریخی , یک اثر هنری شناخته شده و سرشار از روح و احساسات نسل های پیشین ارومیه است و در آستانه نابودی قرار دارند را ملاحظه میکنید. این تصاویر توسط شهروندان و تنها از یکی از کوچه های شهر واقع در میدان امام حسین ارسال گردیده است و تنها گوشه کوچکی از بافت قدیمی شهر را نمایش می دهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید