20:06|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 03:42
کد خبر: 3981

کشتار در خیابان های ارومیه

تصادفهای مکرر و حیرت آور در خیابان های اصلی و مرکزی  شهر ارومیه که در بسیاری موارد نمونه آن حتی در بزرگراه های بین شهری هم دیده نمی شود و غالبا با تلفات مالی و جانی نیز همراه هستند باعث شده تا خیابانهای شهر به قتلگاه تبدیل شود!

کشتار در خیابان های ارومیه

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز،صبح روز بهاری چهارشنبه 19 خرداد 95 در مسیر حرکت به محل کار در حالی که از هوای خنک و مطبوع شهرم لذت میبردم و اتفاقا خبری از ترافیک هم نبود و همه چیز برای شروع یک روز خوب مساعد به نظر می رسید , با صدای سهمگین ترمز خودرویی که از یک خیابان فرعی وارد خیابان اصلی شده بود و به سمت من میامد به خود آمدم و به یکباره به خاطر آوردم که در ارومیه زندگی می کنم و باید بیشتر حواسم جمع باشد!

تنها چند متر جلوتر در خیابان آبیاری با صحنه حیرت انگیزی از تصادف شدید و زنجیره وار چندین خودرو مواجه شدم. با دیدن تجمع خیل عظیم جمعیت و نیز وجود آمبولانس در صحنه حادثه , کنجکاو شدم تا شرایط را از نزدیک بررسی کنم. اوضاع بسیار غم انگیز بود! اتومبیل ها در داخل شهر با چنان سرعت و شدتی با هم برخورد کرده بودند که وضعیت ظاهری آنها تداعی کننده تصاویر خودرو های بمبگذاری شده و منفجر شده در کشورهای همسایه بود! وضعیت تعدادی از سرنشینان خودروها بسیار وخیم بود. شاهدان عینی میگفتند گوش یکی از سرنشینان از جا کنده شده بود و اورژانس با انتقال سریع مصدوم تلاش کرد تا گوش سریعا به فرد مصدوم پیوند زده شود!

در حالی که به مسیر خود به سمت محل کار ادامه میدادم از خود میپرسیدم اگر چنین تصادفی در خیابانی در وسط شهر رخ میدهد پس باید انتظار چه صحنه هایی را در جاده های خارج از شهر داشت؟ در همین لحظه به یاد تصادف شامگاه روز گذشته 18 خرداد افتادم که طی آن خودرو پژوپارس در خیابان والفجر چنان تصادف کرده بود که تشخیص مدل خودرو از روی تصاویر میسر نبود به طوری که هنوز در مورد مدل خودرو شک دارم! در آن سانحه نیز یکی از سرنشینان خودرو درگذشت و دیگر سانحه دیدگان بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند که حال همگی بسیار وخیم بود.

وقوع این دو تصادف هولناک آن هم در فاصله ساعت 23 شب 18 خرداد تا 8 صبح 19 خرداد, باعث شد تا امروز قلم به دست بگیرم و از خودم و مردم و مسئولین شهرم بپرسم که براستی وقوع چنین حوادث هولناکی در خیابانهای اصلی شهر آن هم به صورت مکرر به چه علت است؟

در شرایطی که اگر به شهرهای مختلف کشور سر بزنیم متوجه سطح نسبتا بالای خیابان های ارومیه از نظر کیفی در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر میشویم پس علت واقعی این سوانح چیست؟

هر چند باید ازمسئولین شهرداری و نیروی انتظامی بابت ساماندهی خیابانها قدردانی کرد اما آیا کم کاری شدید آموزشگاهای رانندگی در صدور گواهی نامه های رانندگی برای هر متقاضی احساس نمیشود؟

آیا نباید ساز و کار صدور گواهینامه تغییر کند یا حداقل بر اساس ساختار موجود دقت نظر و سختگیری بیشتری نسبت به متقاضیان کسب گواهینامه صورت بگیرد؟

چرا باید در شرایطی که همه از فرهنگ پایین رانندگی و تعداد سوانح رانندگی در سطح شهر ناراضی هستیم این باور در ذهن جامعه شکل بگیرد که آموزشگاها برای درآمدزایی اقدام به صدور گواهی نامه میکند و در قبال دریافت مبلغی با ابتدایی ترین و سطحی ترین نوع آموزش اقدام به صدور گواهی نامه برای متقاضیان میکند؟ اگر اینگونه نیست و راهنمایی و رانندگی درست به وظایف خود عمل میکند پس علت فقدان فرهنگ , تخصص و توانایی رانندگی در میان رانندگان ارومیه ای چه می تواند باشد؟

در چنین شرایطی کیفیت خودروهای داخلی , که از ضعف سطح امنیت نسبت به محصولات خارجی برخوردار هستند , مزید بر علت میشود تا شاهد افزایش تلفات مالی و جانی در تصادفات باشیم.

در کنار عدم آموزش صحیح رانندگان , و سطح نسبتا پایین کیفیت خودروهای داخلی , کیفیت پایین آسفالت برخی خیابان های شهر ارومیه که با گرم شدن هوا به پیست اسکی شباهت پیدا می کنند از دیگر عوامل افزایش آمار تصادفات رانندگی است.

 

امیدوارم هستیم با همت و دقت و مسئولیت پذیری بیشتر راهنمایی و رانندگی , شهرداری و شرکت های خودروسازی و به خصوص اهالی ارومیه شاهد کاهش سوانح رانندگی و کمتر شدن تلفات سنگین مالی و جانی به شهروندان باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید