23:57|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 02:24
کد خبر: 3960

کلیسایی در ماکو که به 110 متر بالاتر از مکان خودش منتقل شده است!

کلیسای زور زور ماکو از بناهای تاریخی استان آذربایجان غربی و از نمونه های منحصر به فرد جا به جایی در سطح کشور به حساب می آید!

کلیسایی در ماکو که به 110 متر بالاتر از مکان خودش منتقل شده است!

به گزارش باریش , کلیسای زور زور در شهرستان ماکو استان آذربایجان غربی , در فاصله 12 کیلومتری شمالغرب کلیسای تادئوس مقدس و در روستای بارون واقع شده , بنای این کلیسا در دهنه دره ای که رودخانه زنگی مار در آن جاریست بنا گردیده است.

تاریخ بنای زور زور بین سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۴ میلادی تخمین زده می‌شود و توسط اسقف اعظم کلیسای تادئوس مقدس، به نام «زکریا» از خاندان بزرگ و مالکین آن منطقه، ساخته شده است.

در سال 1366 خورشیدی وزارت نیرو به منظور مشروب نمودن اراضی دشت ماکو، عملیات ساخت پروژه سد مخزنی بارون را شروع کرد. کلیسا در همان نقطه‌ای قرار گرفته بود که دیوار حائل سد نیز می‌بایستی در آنجا بر پا می‌گردید و طبق نقشه‌های مصوب، پس از اتمام آن و آبگیری دریاچه، کلیسای مزبور در دریاچه سد غرق می‌شد. از طرفی عملیات خاکبرداری تونل‌های انحرافی و یک رشته انفجارهای ساختمانی به بقیه بنای کلیسا آسیب فراوانی وارد نموده بود. به همین علت مدیریت اجرائی سازمان میراث فرهنگی کشور، با موافقت وزارت نیرو و همیاری شرکت‌های (مهاب قدس و پیماب) و سازمان آب و برق منطقه‌ای و همچنین توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و به همیاری متخصصین و معماران در مدت ۲۵ روز، با رعایت نکات علمی، سنگ به سنگ، لایه‌های دیوار چینی شماره گذاری، پیاده و به محل دیگری با ارتفاع حدود ۱۱۰ متر و به فاصله ۶۰۰ متری آن نقطه،منتقل و بر روی یک برآمدگی صخره‌ای، از نو بنا گردید.

امروزه وجود کلیسا و دریاچه و نمای کلی آن ، فضایی شبیه به سرزمین های اروپایی را برای بیننده تداعی می کند. این کلیسا از جمله بناهای تاریخی ایران است که در فهرست آثار ملی ایران و فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است؛ همچنین روستای بارون نیز به طور جداگانه در فهرست یونسکو جای دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید