15:00|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 05:53
کد خبر: 3843

مشروح سخنان رئیس جمهور در جمع مردم ارومیه

دکتر روحانی , رئیس جمهور محترم صبح امروز در هنگام ورود به ارومیه مورد استقبال رسمی مدیران و مسئولین استان قرار گرفت. ایشان پس از اتمام مراس استقبال به سمت ورزشگاه تختی ارومیه حرکت کردند و در میان انبوه شهروندان ارومیه به سخنرانی پرداخت. مهمترین مسائلی مطرح شده در سخنان ایشان پرهیز کردن اقوام از مسائل حاشیه ای , اتحاد و انسجام ملت ایران , مسائل اقتصادی کشور و استان آذربایجان غربی و همچنین بحث دریاچه ارومیه بود.

مشروح سخنان رئیس جمهور در جمع مردم ارومیه

به گزارش باریش , رئیس جمهور در تجمع پرشور مردم ارومیه که از ساعت ها قبل در ورزشگاه تختی تجمع کرده بودند و در میان ابراز احساسات حضار پشت تریبون حاضر شد و سخنران خود را اینگونه آغاز کرد:

سلام بر ارومیه , نگین آذربایجان ؛ ما همواره شاهد فداکاری های مردم استان بوده ایم. مردمی که مرزبانی و مرزداری را بخوبی انجام داده اند.

ایشان با اشاره به دو انتخابات انجام شده مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی , حضور با شکوه مردم خصوصا حضور 66 درصدی مردم آذربایجان غربی را نشان دهنده اعتماد مردم به مجریان انتخابات دانسته و گفت : مردم ثابت کرده اند یکصدایی را نمیپسند و در جریان این دو انتخابات آری ها و نه هایی گفتند. «آری» مردم به این معنا بود که مردم خواهان بهبود معیشت و همصدایی مسئولین برای رونق اقتصادی هستند. مردم دنبال فرهنگ و هویت ملی و اسلامی هستند. «نه» مردم به خشونت و افراطی گری بود , نه مردم به این بود که ما خواهان رشد و ترقی هستیم و نه شعارهای می محابا که ما را در برابر جهان قرار دهد و رابطه ما با جهانیان را با شکاف مواجه کند. این هنر نیست که طوری عمل کنیم تا دشمنان و رقبای خودمان را علیه خودمان متحد کنیم و شرایطی را فراهم کنیم تا کشورهایی که سالها دوستان و متحدان سنتی ما بوده اند در کنار آمریکا دست به تحریم کشور بزنند. دنیای سیاست دنیای امتیاز دادن نیست , دنیا عرصه امتیاز گرفتن و ایجاد شرایط مناسب برای تعالی مردم است. چرا باید مردم از حقوق خودشان محروم بمانند. چرا در استانی مثل آذربایجان غربی با این عظمت و شکوه , استانی در همسایگی با سه کشور عراق و ترکیه و جمهوری آذربایجان , استانی که دروازه کشور به اروپا محسوب می شود , استانی که جوانانی با تحصیلات بالای دانشگاهی دارد , جوانان باید نگران کار و اشتغال باشند. آن زمانی که نفت 147 دلار فروخته می شد , سالی بیش از 180 میلیارد دلار صرف واردات شد! اشتغال درست نشد , راه رونق اقتصادی فراهم نشد. مردم در این مقطع به فکر راه و مسیری برای صادرات به کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان هستند. هدف اول دولت یازدهم این بوده است که سد تحریم ها را بر دارد و این قدم به حول قوه الهی برداشته شده , شما می بینید که کشورها و شرکت های مختلف در رفت و آمد به ایران هستند و ما در همین ماه های اول برداشته شدن تحریم ها شاهد قدم های اول سرمایه گذاری هستیم. ما برای اینکه قدم های لازم را برای به ایجاد حرکت اقتصادی در کشور برداریم به زمان نیاز داریم و در عین حال امروز قدم به قدم به سمت شرایط پیش از تحریم گام بر میداریم. ما امسال دارای رشد اقتصادی مناسب خواهیم بود. مهم ترین هدفمان ایجاد اشتغال برای جوانان است. شما با رای های خود از مسئولین خواسته اید تا همه دست در دست هم اهداف ملی را به ثمر بنشانیم. امروز روزی نیست که به مسائل حاشیه ای بپردازیم. مردم نمیخواهند مسئولین به مسائل حاشیه ای و جناحی بپردازند. مسئله اول ما رونق اقتصادی و اشتغال زایی برای جوانان است. اول باید در عرصه داخلی به تنش زدایی بپردازیم. رو در روی هم نباشیم. کنار هم باشیم. دست به دست هم بدهیم. ترک زبان و کرد زبان و عرب زبان و بلوچ و ترکمن و همه اقوام ایرانی را باید به چشم واحد و مثل برادر ببینیم. دولت اجازه نخواهد داد که در دولت اسلامی فرقی بین مسلمان و مسیحی یا ترک زبان و کرد زبان باشد. فارس زبان و کرد زبان و ترک زبان همه و همه شاخه های یک درخت تنومند به نام ایران اسلامی هستیم. ما در یک نقطه عطف تاریخی هستیم. ما با وجود توطئه هایی که توسط دشمنان کشیده شده بود از این پیچ تاریخی عبور کردیم. امروز در کشور به بهترین نوع امنیت و آرامش برقرار است. در حالی که دیگر کشورهای منطقه در آتش قومگرایی و اختلاف و نا امنی می سوزند. ایران سرزمین وحدت و برادری میان همه اقوام است. آذربایجان به ویژه آذربایجان غربی سمبل زندگی مسالمت آمیز مسلمان و غیر مسلمان و مذاهب مختلف است و امروز بهتر از همیشه خواهد بود.

استان آذربایجان غربی با سه کشور مرز مشترک دارد و باید به عنوان پایانه اصلی صادرات کشور به کشورهای منطقه و جهان باشد. دولت یازدهم متعهد است که روز به روز در مرزهای آذربایجان غربی رونق اقتصادی را ایجاد کند. ما در آذربایجان غربی برای صادرات , خصوصا صادرات کشاورزی , مشوق های فراوانی پیشبینی کرده ایم از صندوق ملی بودجه قابل توجهی برای این امر در نظر گرفته ایم. این استان داری یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل برداشت با بارندگی مناسب و منابع آبی قابل توجه است و استعداد بالایی برای صادرات انواع محصولات کشاوزی دارد.

در زمینه مهار آب و ایستگاه پمپاژ برای سال 95-96 مبلغ 580میلیارد تومان اختصاص خواهیم داد. با افتتاح طرح های کشاورزی در سال 95-96 حدود 12 هزار شغل مستقیم و هزاران شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد شد و تولید محصولات کشاورزی تا 200 هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد و 15 هزار هکتار از زمین های کشاورزی به سیستم های مدرن آبیاری مجهز خواهند شد.

آن روزی که قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به ارومیه سفر کردم با شکوه از خادم آینده تان استقبال کردید. و امروز با استقبال باشکوه در مسیر فرودگاه تا ورزشگاه مرا شرمنده کردید.

یک ساعت و نیم که من مسیر فرودگاه تا ورزشگاه را طی کردم سراسر صحنه مهر و محبت مردم آذربایجان غربی بود. آن روز قبل از انتخابات به شما وعده دادم اگر انتخاب شوم اولین مصوبه من راجع به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود. مردم عزیز آذربایجان غربی , من به وعده ام عمل کردم. در اولین جلسه دولت یازدهم بحث احیای دریاچه ارومیه را مطرح کردم. و امروز در هواپیما از فراز دریاچه ارومیه عبور کردم. مردم عزیز اگر شرایط سالهای قبل ادامه پیدا میکرد و اگر برنامه های 3 سال اخیر دولت نبود امروز دریاچه با بحران شدید تری مواجه می شد و استان و منطقه و چهارده میلیون نفر از شهروندان آذربایجان در شرایط بحرانی قرار میگرفتند. اما خوشبختانه امروز سطح آب دریاچه بسیار بالاتر از سال 92 است. امروز که وضعیت دریاچه را تثبیت کردیم احیا را نیز دنبال می کنیم. 17 دستگاه اجرایی کشور مسئول احیای دریاچه ارومیه هستند. همه از محققان و متخصصان و مسئولین دست به دست هم داده اند تا امروز به این نتیجه برسیم که دریاچه ارومیه احیا و آباد خواهد شد. آنروز که من به ارومیه آمدم جوانی به من گفت اگر به دریاچه ارومیه رسیدگی نکنید ما باید به فرزندان خود بگوییم که روزی اینجا دریاچه بود و آب وجود داشت. من به آن جوان میگویم که در آینده به فرزندانتان بگویید دریاچه ارومیه به همت مردم آذربایجان غربی احیا شد. 

امروز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل 46 سانتیمتر افزایش پیدا کرده و این به این معناست که ما دریاچه ارومیه را احیا خواهیم کرد. مردم عزیز ما ایران را آباد خواهند کرد و ایران عزیز روز به روز به همت شما آبادتر خواهد بود.

ما در این سفر دو طرح بزرگ صنعتی پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد. بسیاری طرح های صنعتی , عمرانی , کشاورزی , و دهها طرح دیگر طی این سفر افتتاح خواهند شد و ده ها طرح دیگر نیز کلنگ زنی خواهند شد.

از مسئولین میخواهم که استان آذربایجان غربی را به عنوان استان امنیتی تلقی نکنند. فکر نکنید باید به این استان نگاه امنیتی داشته باشید. امنیت استان آذربایجان غربی و امنیت ایران در سایه توسعه است. ما شاهد وحدت و اتحاد ملت ایران هستیم و این وحدت روز به روز بیشتر خواهد بود.

مردم ایران , اگر امروز  امنیت داریم , این امنیت و آرامش را مدیون دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی و زیر پرجم مقدس ایران و زیر سایه ولایت هستیم. تمام اقوام و ادیان و مذاهب زیر یک پرچم قرار داریم. مبادا کسی به فکر تفرقه و شکاف و اختلاف باشد. همه ما ایرانی هستیم. همواره سربلند و پیروز باشید.

زنده باد مردم آذربایجان

زنده باد همه اقوام ایرانی

السلام علیکم و رحمه الله برکاته

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید